Németország megengedi, hogy a kínai Cosco tulajdonrészt szerezzen a hamburgi kikötő egyik termináljában, de „vészmegoldásként” arra a kompromisszumra jutottak, hogy az eredetileg kért 35 százalék helyett az csak 24,9 százalékos lesz. A kínai tengeri szállítási vállalat tavaly jelentkezett be a legnagyobb német kikötő három terminálja közül az egyikre, de Berlin megosztott a kérdésben. A Reuters forrásai szerint a gazdasági és a külügyi tárca változatlanul megakadályozná az üzletet, de ez aligha sikerül, miután Olaf Scholz kancellár nem vette fel a kérdést a kormány napirendjére.
A dolog azért különösen érdekes, mert az, ahogy a kormány miképpen kezeli, jelezni fogja, hogy Németország mennyire hajlandó szigorítani álláspontját Kínával szemben.
Egyre erősödik ugyanis az aggodalom, hogy Berlin túlzottan függ a legfontosabb kereskedelmi partnerétől. Források szerint azonban a tárgyalások még nem zárultak le, mindenesetre az biztos, hogy Scholz a jövő héten Kínába utazik.
Sajtóértesülések szerint a Cosco hajlandó lehet belemenni a kisebb tulajdonrész megszerzésébe. „Az érintett szövetségi kormányhivatalok a 24,9 százalékos korlátozást vészmegoldásnak tekintik, hogy megakadályozzák a rosszabb dolgok bekövetkezését” – mondta a hírügynökségnek egy gazdasági minisztériumi forrás, hozzátéve, hogy a kisebb részesedés kevesebb beleszólást adna a Cosco számára a terminál működtetésébe. „Természetesen ez nem oldja meg a tényleges kockázati tényezőket, ezért a minisztériumok továbbra is úgy vélik, hogy a teljes tilalom a helyes út” – tette hozzá.
Peking korábban reményét fejezte ki, hogy Németország „objektív és racionális szemlélettel” tekint az üzletre, a gazdasági kapcsolatok politizálása nélkül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.