Sztrájkok és nem tervezett karbantartások nehezítik az üzemanyagellátást Franciaországban, napi 760 ezer hordónyi kapacitás esik ki, a teljes üzemanyagtermelés több mint 60 százaléka. Az ország importra kényszerül, ami a jelenlegi piaci helyzetben jelentősen megdrágítja az ellátást.
A baloldali CGT szakszervezet tagjai a TotalEnergies két finomítójában, valamint két üzemanyagtároló egységben is sztrájkba léptek az elmúlt napokban. Hasonló a helyzet az Exxon Mobil két franciaországi finomítójában, ezekben szeptember 20. óta tart a munkabeszüntetés. A francia energiaszektoron ismét sztrájkhullám söpör végig, a szakszervezetek az emelkedő infláció miatt követelnek béremelést. A Total Északnyugat-Franciaországban, Gonfreville-ben található, napi 240 ezer hordó kapacitású finomítója leállt, egy másik, Lyon külvárosában, Feyzinben található, 119 ezer hordó kapacitású üzemből pedig akadályozzák a szállítást a tiltakozók. Ez utóbbi egyébként amúgy sem termel, egy szivárgás miatt nem tervezett karbantartást hajtanak végre.
A szakszervezetek ellátási szempontból a legrosszabb időpontra ütemezték sztrájkjukat: az olajfinomítók hagyományosan ősz elején állnak le karbantartásra,
amikor már vége a benzinfaló nyári szezonnak, de még nem kezdődött el a téli fűtési szezon. A Reuters összesítése szerint október folyamán összesen napi 1,5 millió hordónyi finomítói kapacitás áll le – ez még békeidőben is nehezebbé teszi a benzin és a gázolaj ellátást.
A francia ágazati szövetség, az UFIP adatai szerint az ország stratégiai tartalékai három hónapra elegendők, de Párizs ehhez nyilván csak végszükség esetén nyúlna hozzá. A szektor tehát kénytelen importálni, a Total be is jelentette, hogy így tudja készleteit 20-30 napra elegendő mennyiségen tartani. Néhány Total-kútnál már nem lehetett tankolni az elmúlt napokban, ennek hátterében azonban még nem az üzemanyaghiány áll, hanem az, hogy szeptember 1-jétől csökkentették az árakat, enyhítendő a fogyasztókra nehezedő inflációs nyomást.
Így valóságos roham indult meg a kutakhoz, ami ellátási problémákat okozott.
Az üzemanyagkészlet nyár közepi adatok szerint 60 millió hordón állt, ez 15 millió hordóval alacsonyabb, mint az utóbbi öt év átlaga. A Wood Mackenzie elemzőinek becslése szerint szeptemberben és októberben további 4 millió hordóval kevesebb lehet az állomány, és még többet kell importálni. Az ország éves üzemanyag-szükségletének nagyjából a felét eddig is importálta, ennek tetemes részét a negyedik negyedévben, a finomítók leállása idején realizálták.
Az október 2-án végződő héten az olajtermékek behozatala 40 százalékkal emelkedett az előző hét naphoz viszonyítva, mivel valamiből pótolni kellett a munkabeszüntetések miatt kieső mennyiséget.
Az áremelés valószínűsége a sztrájkok elhúzódásával egyenes arányosan nő, az orosz olajra kivetett szankciók amúgy is nagy nyomás alá helyezik a piacot. A hatodik szankciós csomag alapján jövő februártól tilos lesz orosz olajat, illetve olajterméket vásárolni. (Azoknak a tagállamoknak – köztük Magyarországnak és például Szlovákiának –, ahová csővezetéken érkezik a kőolaj, Brüsszel átmeneti kivételt biztosított.)
Az EU nagyjából napi 600 ezer hordónyi üzemanyagot próbál meg beszerezni máshonnan, a Reuters forrásai szerint a közel-keleti szállítások élénkülni látszanak.
A francia helyzetet tovább nehezíti, hogy az extrém száraz nyár miatt csökkenteni kellett az atomerőművek termelését, ami megint csak az olaj iránti keresletet növelte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.