Az Északi-sarkkörön keresztül feleannyi idő alatt lehet eljuttatni az orosz olajat Ázsiába, mint a balti-tengeri kikötőkből a Szuezi-csatornán át, és Moszkva ki is használja ezt a lehetőséget. A Bloomberg hajókövető adatai szerint úton van Kína felé a Vaszilij Dinkov nevű, különleges jégtörő tanker, amelyet még október végén töltöttek fel Murmanszkban. A viszonylag kis kapacitású hajó a hét végén már átjutott a Bering-szoroson, és várhatóan jövő kedden érkezik meg célállomására, a délkelet-kínai Zsicsao kikötőjébe 3300 mérföldes útja végén.
Az egyelőre még nem világos, hogy a logisztikai változtatás valójában mennyire lesz jelentős Oroszország számára, ez ugyanis az időjárási viszonyok alakulásától függ. Eddig az ország Jeges-tengeren kitermelt olajának döntő részét Murmanszkban gyűjtötték össze a kisebb tankerekről. Ezt követően nagyobb hajókra rakodták át, hogy főként Európába szállítsák.
Ez a kereskedelem azonban a következő hetekben lényegében leáll, mivel az Európai Unió december 5-től betiltja az Oroszországból származó tengeri olajbehozatal nagy részét. Kína viszont Indiával együtt nagy mennyiségben vásárolja a felszabaduló, diszkontáron kínált orosz olajat. Az ország legnagyobb olajexportőre, a Rosznyefty bővítette tankhajóbérlő üzletágát, hogy a nyugati szankciók megkerülésével házhoz szállíthassa a vevőknek az olajat.
Richard Matthews, a londoni E. A. Gibson Shipbrokers vezető kutatója szerint a Vaszilij Dinkov nagyon fejlett hajó, de csupán nyolc olyan különleges jégtörő van, amely képes megtenni ezt az utat, így „valószínűtlen, hogy nyárig jelentős mennyiség szállítható ebben az irányban”.
A Dinkov azon három tanker egyike, amelyeket kifejezetten arra építettek, hogy Lukoil Barents-tengeri exporttermináljából Murmanszkba szállítsák az olajat, ami általában két hétig tart. Ezt a feladatát azonban most nem tudja teljesíteni.
Katona Viktor, a Kpler olajipari elemzőcég vezető nyersolaj-elemzője szerint is nyáron lesz létfontosságú az északi-tengeri útvonal.
„Európa már most le van zárva az oroszok előtt. Ha ők nem vásárolnak, akkor minek megkerülni az egész világot, amikor az északi-tengeri útvonalon húsz nap alatt el lehet jutni Kínába?”
– emlékeztetett. Ráadásul a globális felmelegedéssel, a jég fokozatos olvadásával az északi-sarkköri útvonal minden évben egyre jobban járható lesz, nő majd a kereskedelmi hajóforgalom és persze az ezzel járó környezeti kockázatok.
Az állami tulajdonban lévő orosz energiaóriás, a Rosznyefty is növelheti az északi-tengeri útvonalon áthaladó nyersolaj mennyiségét. A cég Vosztok Oil megaprojektje több olajmezőből áll, kimondottan az északi-tengeri útvonal kihasználására alapoz, és a becslések szerint 2024-re napi 500 ezer hordónyi olajat termel ki.
A Rosznyefty sajtóközleménye szerint a Szever-öböl kikötőjében már épül Oroszország legnagyobb olajkereskedelmi terminálja, amely biztosítani fogja a Vosztok Oil mezőiről származó olaj szállítását ezen az útvonalon. Bár a rövidebb szállítási út csökkenti a károsanyag-kibocsátást, félő, hogy hozzájárul a globális felmelegedés gyorsulásához. Az Északi-sarkvidéken áthaladó nagyobb forgalom növeli ugyanis a légszennyezést,
amikor a leülepedő korom sötétre festi a jég felszínét, az több napenergiát nyel el, és még jobban felgyorsul a felmelegedési folyamat.
A távolság és a helyi katasztrófaelhárítási képességek hiánya miatt az esetleges balesetek is problémásabbak lennének a szokásosnál. „Nem tudom, a világnak ezen a részén hogyan lehetne eltakarítani egy olajszennyezést” – vetett fel csupán egyet a gondok közül Richard Matthews.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.