Az orosz–ukrán háború nyomán szinte valamennyi NATO-tagország felgyorsította fegyverkezését, növelte a védelmi kiadásokra fordított GDP-részt (amely a NATO-követelmények szerint minimum 2 százalék). Jens Stoltenberg NATO-főtitkár szerint az ukránok hadieszközökkel való támogatása jelentős mértékben csökkentette az európai tartalékokat. Emiatt is szükséges az eddig meglehetősen vontatottan haladó közös fegyverbeszerzés ösztönzése. A téma évtizedek óta napirenden van, de az eddigi eredmények roppant szerények. A beszerzéseket illeti, azokat Kelet-Közép-Európa továbbra is nagyrészt egyéni alapon intézi. Nézzük térségünkben a légierő metamorfózisát, a szovjet-orosz technika (a merev szárnyú MiG–21, MiG–29, Su–25-ök) lecserélését nyugatiakra.
Ahány ország, annyiféle típusú repülőgép, annyiféle megoldás, azaz nem sok jelét látni a gazdaságosság jegyében a beszerzési, gép-szervizelési, fenntartási összefogásnak. A szegényebb kelet-közép-európaiak, főleg a Balkán államai a használt gépek vásárlását preferálták – eddig. Mostanában e tekintetben is változik a helyzet.
Az EU legszegényebb országa, Bulgária is új és abból is az egyik legdrágább F–16-os gépeket vásárol,
olyanokat (Block 70/72), mint a jóval gazdagabb szlovákok, de nem hallani róla, hogy bármilyen vásárlási vagy szervizelési/fenntartási együttműködésben gondolkodnának. Sőt, a leváltott szófiai kormány még távozása előtt egy második, ugyancsak nyolcdarabos F–16-os géprendelést is kilátásba helyezett. Az ország parlamentje azonban erről egyelőre nem döntött.
V4-es tagtársunk, Csehország a minap előzetes érdeklődést jelző, de nem kötelező érvényű felkérést küldött az amerikai F–35 Lightning II. típusú, ultramodern és nagyon drága többcélú, ötödik generációs vadászbombázók gyártójának, a Lockheed Martinnak. Ráadásul cseh barátaink egyszerre két századnyi (legalább 24 darab) F–35-öst vennének, darabját legalább nyolcvanmillió dollárért – nem számolva az új amerikai gépek üzemeltetéséhez szükséges technikai-szerviz környezet megteremtési költségeit.
A washingtoni kormány számvevőszéke (GAO) fél éve felmérést készített a Pentagon ez idő szerint legköltségesebb fegyverbeszerzési programjáról. Eszerint
a mintegy 2500 új F–35-ös beszerzése, fenntartása, működtetése 1700 milliárd dollárjába kerül az amerikai adófizetőknek, vagyis az egy gépre jutó teljes költség mintegy 650-680 millió dollár lesz.
Ebből a vételár gépenként mintegy 80 millió dollár. Azaz Prágának körülbelül 15,6 milliárd dollárjába kerülhet a 24 gép beszerzése, működtetése, fenntartása. Az F–35-ös egy repült órájának a költsége tavaly jóval meghaladta a harmincezer dollárt – szemben a JAS 39 Gripen 6-8 ezer dollárjával. Persze azt is figyelembe kell venni, hogy az amerikai hadsereg már jó ideje hadrendben tart F–35-ösöket, azaz a fenntartásukhoz, szervizelésükhöz, működtetésükhöz szükséges infrastruktúra egészében már létezik.
Ausztria és Lengyelország hasonló célokat tűzött ki, ők is F–35-ösöket szeretnének. Szlovákia és Magyarország ennél mértéktartóbb, főként olcsóbb megoldásokat keres. Szlovákia átmeneti állapotban van. A századnyi (12-14 darab) MiG–29-es két hajtóműves, NATO-szabvány szerint korszerűsített gépét vélhetően teljes számban átadta az ukránoknak (akik nyugati segítséggel villámgyorsan integrálták a MiG–29-eseket az amerikai AGM–88-as radarvadász HARM levegő-föld rakétákkal).
A szlovákok még 2018-ban rendeltek egy századnyi F–16-ost, az egyik legújabb változatot, a Block 70/72-es Vipert, de az átadás csúszik,
2025-re számolhatnak a gépek hadrendbe állításával. Ez idő szerint Budapest vélhetően marad a JAS 39-es Gripenek mellett, amelyeket egyébként a svéd gyártó folyamatosan korszerűsít.
Délkeleti szomszédunk is szemezget új harci repülőgépek (a hírek szerint F–35-ösök) beszerzésével.
Románia áthidaló megoldásként a következő tíz évre a norvégoktól felújított (MLU), használt F–16-osokat vesz.
Emellett hadrendben tartja harmadkézből vett, portugál eredetű F–16-osait és a mintegy hatvan évvel ezelőtti technikai színvonalat képviselő MiG–21-es gépeit. Ez utóbbiakat még legalább egy évig röpteti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.