A QatarEnergy 27 évre szóló szerződést kötött a három nagyobb kínai olajipari cég egyikével, a Sinopeckel cseppfolyósított gáz (LNG) szállításáról. A Reuters szerint ez eddig a leghosszabb távú szerződés, amellyel a volatilis piacon a vevők garantálni próbálják az ellátásukat az ukrajnai háború kitörése óta.
A hírt Szaád al-Kaábi, a QatarEnergy vezérigazgatója jelentette be Dohában. A gáz az északi mezőről származik, amely a világ legnagyobb gázmezejének része, és amelyen Katar Iránnal osztozik.
Az egyezmény értelmében a Sinopec évi négymillió tonna LNG-t kap.
Az északi mezőt a tervek szerint egy déli és egy keleti szakasszal fejlesztik, amelynek eredményeképpen Katar LNG-termelése az évi 77 millió tonnáról 2027-re 126 millió tonnára nő. A Sinopec az első, amelyik a keleti szakasz fejlesztéséből kap gázt, Katar azonban több potenciális vevővel is tárgyal Kínából és Európából. „Úgy gondolom, a közelmúlt volatilitása arra késztette a vevőket, hogy megértsék a hosszú távú, fix és hosszú távon elfogadható árú kínálat fontosságát” – mondta Kaábi a Reutersnek, hozzátéve, hogy az árat szokás szerint a nyersolajhoz kötik. „Ázsiával a múltban is így csináltuk, és ez az a mechanizmus, amelyet a jövőben is használunk” – fogalmazott. A szállítás költségeit a QatarEnergy állja.
Kína tovább vásárolja az orosz energiahordozókat is, a gáz-, szén- és kőolajexport értéke az ukrajnai invázió kezdetétől október végéig megközelítette a hatvanmilliárd dollárt, ami hatalmas ugrás az egy évvel ezelőtti 35 milliárd dollárhoz képest.
Az orosz energiahordozók behozatala annak ellenére emelkedett a múlt hónapban, hogy a kínai import összességében számottevően gyengült – emlékeztetett a Bloomberg.
A lassuló gazdaság széles skálán, a gáztól a rézig visszafogta az alapanyagok vásárlását, kivétel csak a nyersolaj , mivel a finomítók reagáltak az esélyre, hogy megugrik majd az üzemanyagexport. Az Oroszországból származó olajimport 18 százalékkal, 7,72 millió tonnára emelkedett októberben, ennél többet a pekingi vámhivatal adatai szerint csak Szaúd-Arábiától vásároltak. A kínai finomítók számítanak a kormányzat segítségére annak érdekében, hogy folytathassák az orosz olaj vásárlását december 5. után is, amikor az Európai Unió betiltja a tengeri szállítmányok finanszírozását, biztosítását és szállítását.
Moszkva egyre nagyobb mennyiségben szállít LNG-t Kínába, a volumen a tavalyihoz képest több mint a felével, 756 ezer tonnára nőtt októberben, annak ellenére, hogy a teljes kínai import ezen a téren 34 százalékkal csökkent. A szénimport Oroszországból 26 százalékkal, 6,4 millió tonnára emelkedett a múlt hónapban, ebből 2,4 millió tonna volt az acéliparban felhasznált koksz, ami háromszorosa a tavalyinak, bár valamivel kevesebb a szeptemberi csúcsnál. Kína összesen 7,7 milliárd dollár értékben vásárolt orosz energiahordozót októberben a szeptemberi 7,6 milliárd után, tavaly ez az összeg még csak 5,4 milliárd dollár volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.