Noha a nyugati szankciók nem érték el feltétlenül a kívánt hatást, és nem sikerült eddig megállítani az orosz inváziót Ukrajnában – ráadásul jelentős részük vissza is ütött Európára –, az oroszok igenis megérzik, hogy a Nyugat hátat fordított az országuknak. A The Moscow Times összegyűjtötte azt a hét dolgot, amelyekre talán a legkevésbé számítottak, de mégis súlyosan érintik őket a szankciók.
Oroszország jelenleg a világ legtöbb és legszélesebb skálán mozgó szankciókkal sújtott országa, ám még ez sem volt elég ahhoz, hogy, ahogyan sokan várták, összeomoljon a gazdasága. Ennek ellenére azt sem lehet mondani, hogy vígan élnek az elszigeteltségben az oroszok, hosszú távon pedig még rosszabb lehet a helyzetük, mint most, de szép lassan mindenhez alkalmazkodnak. A The Moscow Times hét területet emelt ki, ahol a leginkább meglátszódnak a szankciók hatásai.
Az egyik legnagyobb orosz csokigyártó például a szankciók miatt nem jut olyan kulcsfontosságú összetevőkhöz, mint a kakaóbab. Ezt pedig Oroszországban képtelenség megtermelni, változtatni kellett a recepteken, de a gyártó szerint ezzel csak egészségesebbek lettek az édességek. Az üzem tulajdonosa inkább arra panaszkodik, hogy a kereslet is visszaesett, mert az emberek jóval kevesebbet költenek édességre.
A nyugati cégek kivonulásával erősen esett a mobilinternet sebessége is. A felmérések szerint másodpercenként 0,6 megabittel lassabb az internet Oroszországban, a Nokia és az Ericsson kivonulásával pedig a helyzet még tovább romolhat.
A krematóriumok helyzete is sötétre váltott Oroszországban, hiszen jelentős részük külföldi technológiára épült. Például sok csehek által épített hamvasztó működött Oroszországban, és ezeket le kellett állítani, mert nem érkeztek alkatrészek a javításokra. Egyelőre nem is tudni, mikor nyithatnak újra.
Összesen több mint 200 busz- és trolibuszjáratot kellett már törölni, 84 orosz városban, a lap szerint a járműhiány miatt. Az orosz autógyárak képtelenek ellátni az igényeket, a nyugatiak pedig már nem üzemelnek.
Az orosz kormány régóta, lassan egy évtizede dolgozik azon, hogy az elavult személyigazolvány-rendszert modernebb plasztikkártyákra cserélje. A szankciók miatt ez a projekt teljesen leállt, mivel sem elég csip, sem elég műanyag nem áll rendelkezésre a teljes cseréhez.
A szankciók értelemszerűen a fővárosban, Moszkvában a leglátványosabbak, hiszen a kivonult nyugati cégek rengeteg üres irodát és üzlethelyiséget hagytak hátra. Moszkvában az év végére 17 százalékra nő majd az előrejelzések szerint az üres üzlethelyiségek aránya, míg az irodáké 12 százalékra.
Az orosz légi közlekedés volt az első, amely kvázi áldozatul esett a szankcióknak, az orosz flotta nagy része földre kényszerült a tavasszal. Azóta döcögve ugyan, de elindultak a járatok, ám nagy gondot okoznak a képzetlen pilóták. Az egyetlen „baráti légitársaság”, a Turkish Airlines is kitiltotta az orosz pilótákat a képzéseiről, csak otthon tanulhatnak gépet vezetni, ám így számos típushoz nem áll rendelkezésükre szimulátor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.