BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem csak gyerekeknek: egyre több termékkel célozzák a felnőtteket a játékgyártók

Nosztalgia, stresszoldás vagy csak jó öreg szórakozás? Egy dolog biztos, a játékpiacnak már nem csak a gyermekeket kell kiszolgálnia.

Bár már korábban sem volt ritka, a járvány alatt nőtt meg igazán a kereslet a játékokra az idősebb korosztály részéről, a gyártók pedig folyamatosan bővítik a kínálatukat és egyre több termékkel célozzák meg a felnőtteket – írta a Bloomberg.

20210204 Ágfalva Játék is lehet befektetés. Édesapa legókat vett mind az 5 gyerekénekKépen: Havasi Gergely (apa) Havasi Bence Fotók: Máthé Daniella MD Kisalföld 20210204 Ágfalva 

Játék is lehet befektetés. Édesapa legókat vett mind az 5 gyerekének

Képen: Havasi Gergely (apa) Havasi Bence 

Fotók: Máthé Daniella MD Kisalföld
Fotó: Máthé Daniella / Kisalföld

A koronavírus okozta összes stressz, illetve bezártság felgyorsította és megszilárdította ezt a trendet. Erre a gyártók is felfigyeltek, az ágazat óriásai pedig úgy látják, hogy a felnőttek érdeklődése a játékeszközök iránt tartósnak ígérkezik, és új termékekkel, szolgáltatásokkal jelennek meg az idősebbek számára.

Ez az úgynevezett gyerek-felnőtt piac jelentős. A 18 éves és idősebb korosztály részaránya az amerikai játékpiaci eladásokon belül 14 százalék, azaz 5,7 milliárd dollárt lehet 2022-ben, ezzel 2021-hez képest 19 százalékos piaci növekedést sikerül elérni, az NPD Group piackutató cég szerint. A 12 és 17 év közötti vásárlók után e korosztály költései nőttek meg a legnagyobb mértékben.

Sharon Price John, a Build-a-Bear vezérigazgatója elmondta, hogy öt évvel ezelőtt tűnt fel az ágazati trendeket árgus szemmel követőknek, hogy a felnőttek egyre többször vásárolnak maguknak például plüssállatokat, és azóta csak nőtt az érdeklődés. Erre a vállalat az After Dark kollekcióval válaszolt 2019-ben, amelyben koktélozó, bulizó és fehérneműbe öltöztetett plüssmackók is szerepelnek, valamint filmes karakterekhez figurákat is elkezdtek árulni.

A Build-a-Bear teljes forgalmának 40 százaléka felnőttektől és tizenévesektől származik, szemben a 2012-es év 20 százalékával.

A McDonald’s gyorsétteremlánc is erre a célcsoportra csapott le, októberben felnőtt Happy Meallel bővítették a kínálatot, amelyhez divatmárkák által tervezett játékok, gyűjthető tárgyak és nosztalgikus akciófigurák járnak. Chris Kempczinski elnök-vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat az új játékkészletek felét már az akció első négy napján eladta.

20211215 GyőrMennyit költünk karácsonyra? Győri játékboltban érdeklődtünk.
Fotó: Nagy Gábor / Kisalföld

A játékiparnak, amely tavaly nagyjából 38 milliárd dolláros éves forgalmat bonyolított le, az idén jól is jönne egy kis extra bevétel a felnőtt vásárlóktól.

Az idei év első kilenc hónapjában az eladott játékok volumene 3 százalékkal csökkent, míg magasabb árak miatt értékben ugyanennyivel nőtt a piac. Ez nagy változás a járvány első két évéhez képest, amikor az eladások ugrásszerűen megnőttek, mivel a szülők a társasjátékoktól a babákig mindenféle játékokra költöttek, hogy szórakoztassák otthon maradó gyermekeiket.

A felnőttek körében eddig is népszerű Lego bevételei jelentősen megnőttek a pandémia alatt, de az idősebb vásárlók száma még itt is megemelkedett.

 

A világjárvány minden bizonnyal katalizátorként szolgált ehhez a trendhez, mivel a felnőttek otthon ragadtak, és rengeteg idejük volt, amikor nem volt mit csinálni. De úgy gondoljuk, hogy a trend túlmutat a pandémián.

 

– mondta Genevieve Cruz, a Lego vezérigazgatója

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A márkás, nagy médiafranchise-okra mintázott játékok jelenleg a legnépszerűbbek, a felnőttek kedvencei a Marvel szuperhősök és minden, ami a Harry Potterhez és a Csillagok háborújához kapcsolódik. Ezek a témák uralták a játékpiacot az elmúlt évtizedben, most viszont az idősebbek is beálltak a sorba – így fordulhat elő, hogy a Csillagok háborújából ismert birodalmi lépegető legókészlet átszámítva 320 ezer forintba kerül, és mégis viszik.

Egy területen nem hódítanak a felnőttek, mégpedig a videójátékok piacán, de csak azért, mert itt eddig is ők voltak a fő felhasználók. A 18 év alatti korosztály mindössze 24 százalékát teszi ki a virtuális szórakoztatóipar felhasználóinak, igaz, az ágazat legtöbb terméke egyébként sem gyerekeknek készül, a videójáték-ipar közel 200 milliárd dolláros bevétele 2022-ben pedig a játékpiac fölé tornyosul.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.