BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Greece Tourism Ahead Of Covid Control Passengers queue to check in inside Thessaloniki Makedonia Airport (SKG), operated by Fraport Greece, in Thessaloniki, Greece, on Thursday, Sept. 2, 2021. Greeces health minister announced plans in August to impose new measures, including testing requirements and restrictions, covering Sept. 13 to March 31, to slow the spread of the Coronavirus and target unvaccinated people. Photographer: Konstantinos Tsakalidis/Bloomberg via Getty Imagess

Csúcsforgalom volt a görög szigeteken, még a pandémia előtt sem volt ilyen

Már a pandémiát megelőző év teljesítményét is felülmúlta a görög turizmus, de az ágazat szereplői az idei szezont borúsnak látják.

Rekordszámú utast fogadott tavaly Görögország 14 legnagyobb regionális repülőtere, különösen a turisták által kedvelt üdülőszigeteken növekedett meg a forgalom. Mikonosz 20, Santorini 50 százalékkal több utast fogadott, mint a pandémiát megelőző csúcsévben, azaz 2019-ben, de Szkiathosz, Korfu és Aktio repülőterei is zsúfoltabbak voltak a szokásosnál. 

Greece Tourism Ahead Of Covid Control Passengers queue to check in inside Thessaloniki Makedonia Airport (SKG), operated by Fraport Greece, in Thessaloniki, Greece, on Thursday, Sept. 2, 2021. Greeces health minister announced plans in August to impose new measures, including testing requirements and restrictions, covering Sept. 13 to March 31, to slow the spread of the Coronavirus and target unvaccinated people. Photographer: Konstantinos Tsakalidis/Bloomberg via Getty Imagess
Jellemző nyári pillanatkép az egyik görögországi repülőtérről.
Fotó: Getty Images

A német Fraport üzemeltetésében lévő görög légikikötők 31 millió utast szolgáltak ki, egymillió fővel, vagyis 3,4 százalékkal többet a három évvel korábbinál. Az idegenforgalom és a légi közlekedés fekete évét, 2020-at már csak rossz emlékként tartják számon a görögök, akik azonban bizonytalanul ítélik meg az idei kilátásokat.

Egyre több az olyan tényező, amely visszavetheti az utasforgalmat. 

Szakértők a geopolitikai kockázatok, a kiugróan magas infláció és a recesszió szorításában törvényszerűen megcsappanó utazási kedvre hivatkozva nem látnak esélyt a bővülésre. A légitársaságok ezúttal nem sűrítik a menetrendjüket, az eddigi foglalások alakulása a tavalyihoz hasonló szinten mozog. 

A légitársaságok ezért óvatosan tervezik a nyarat, ők elsősorban nem a járatok számának növelésében, hanem azok maximális kihasználtságában érdekeltek. Költségoldalon az euró-dollár árfolyamot figyelik árgus szemekkel, a kerozinért ugyanis dollárban kell fizetniük, ahogy a lízingtársaságokkal kötött szerződéseik is dolláralapúak.

A görög nyár szokásosan csúcsforgalmat hoz, de az elő- és az utószezon kihasználtságával problémák lehetnek

a turizmussal foglalkozó szakemberek véleménye szerint. Épp ez az, ami aggasztja a görög kormányt is, amely a szezon meghosszabbításával, elnyújtásával próbál a GDP több mint 20, de inkább 25 százalékát megtermelő ágazatból még több bevételt kicsiholni. 

Athén idegenforgalomból származó bevételei 2019-ben 18 milliárd dollárra rúgtak, ez tavaly az Alpha bank becslései szerint meghaladhatta a 20 milliárdot. 

Az egyes európai országok turisztikai hivatalait tömörítő szervezet (ETC) tavaly év végi felmérése szerint a görögökre idén is jó világ vár, az országuk iránti érdeklődés töretlen az utazók körében. 

A legszívesebben felkeresett nyári úti célok rangsorában tavaly csak Olaszország, Spanyolország előzte meg – és orrhosszal Franciaország. A görögök külön szerencséje, hogy nagyon kedvelik a sokat költő amerikai turisták.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.