Erős decemberrel zárt az európai újautó-piac, de ezzel sem tudta feledtetni évközi gyenge teljesítményét. Az unió 27 tagállamában 12,8 százalékkal több személyautót helyeztek forgalomba, ez 897 ezer járművet jelent. A 2022-es évet a szektor 4,6 százalékos visszaeséssel tudta le, az értékesítések ismét messze estek a 2020-at megelőző évek standard 10 milliós darabszámától, és 9,26 millióra zsugorodtak – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss összesítéséből.
Az viszont mindenképpen biztató, hogy
az éves összevetésű havi adatokban immár ötödik hónapja, azaz augusztus óta pozitív előjelet láthatunk, és ez az előrejelzések szerint nem is változik a közeljövőben,
bár az alkatrészek beszállításában a kínai zéró-Covid-politika miatti lezárások okozta zavarok rendeződésére még várni kell. A korlátozások feloldása mindenesetre megtörtént, ám most a közeledő kínai holdújév miatti tempóvesztés okozhat némi gondot.
A csipellátásban is lehetnek fennakadások,
a szektor szereplőinek visszatérő magyarázkodásával is találkozni fogunk még, miszerint a létfontosságú félvezetők beszerzése akadályozta a termelési tervük teljesítését.
Természetesen az oroszok Ukrajna ellen indított háborújára visszavezethető recessziós félelmek és az infláció elszabadulása csökkentheti a vásárlási hajlandóságot, de szakértők szerint az eddig halogatott gépjármű-beszerzések tovább aligha halaszthatók. Azaz a kereslet meglesz, csak győzzék autókkal a gyártók.
Ami a decemberi számokat illeti,
nem jó előjel, hogy a régió négy nagy piacából csak kettőnél mértek növekedést.
Viszont Európa legnagyobb felvevőpiaca, a német 38,1 százalékos bővülést ért el, a rapszodikusan teljesítő olaszoknál pedig 21 százalékos pluszt mértek. A franciáknál stagnálást, a spanyoloknál 14,1 százalékos visszaesését regisztráltak.
A magyar piacról elmondható, hogy amilyen a december, olyan az egész év is, hiszen mindkét terminust 8,5 százalékos visszaesés jellemezte, előbbi 8001 autó, utóbbi 111 524 autó értékesítésével zárult.
Ezzel Magyarország a negatív rekorder a régióban,
hiszen Romániát 6,7 Szlovákiát 4,1 százalékos egész éves növekedés jellemezte, míg a cseheknél a visszaesés mértéke 7,1, a lengyeleknél pedig 6 százalék volt csupán. Ami a legeket illeti, az éves összteljesítményt tekintve a legdinamikusabb bővülést a bolgárok mutatták fel a maguk 16,9 százalékával, nem sokkal előzték meg a letteket (16,5 százalék).
A harmadik helyre 9,3 százalékos plusszal a ciprusiak futottak be. A balti és a ciprusi autóértékesítéseket mindkét irányban nagy kilengések szokták jellemezni, ezzel szemben
a magyar piac ötödének megfelelő bolgár autópiacon az előretörés markánsnak mondható.
A Baltikumból ezúttal a litvánok közöltek sokkoló, 18,8 százalékos visszaeséséről szóló adatot, de rajtuk is túltettek a dánok, akiknél egy év alatt ötödével esett vissza az újautók iránti kereslet.
Panaszkodhatnak a finnek is, a 17 százalékos mínuszukkal, míg kis piacok közül a szlovén (-14,2) zsugorodása számottevő. A nagyok közül Ausztria nem büszkélkedhet, náluk 10,3 százalékkal ment össze a piac, viszont a pálmát egy unión kívüli kis ország, Izland vitte el a maga 30,4 százalékos fejlődésével, ami 16,7 ezer jármű eladását jelenti. Hogy még érzékletesebb legyen a szám:
csecsemőtől az aggastyánig a minden 22. izlandi polgárra jut egy újautó-vásárlás a 2022-es esztendőben.
A márkák versenyében semmilyen komoly átrendeződést nem hozott az év. A Volkswagen csoport piaci részesedése tíz bázispontos csökkenéssel 25,1 százalékra módosult, eladásai 5,2 százalékkal estek vissza.
A Peugeot-Opel-Citroen-Fiat-Jeep kvintettel jellemzett Stellantis csoport tavaly nem a teljesítménye, hanem a Peugeot SA és a Fiat Chrysler fúziójának köszönhetően lépett fel a dobogó második fokára,
ám Stellantis a VW üldözésével egy időre felhagyott,
a 21,9-ről 197 százalékra visszazuhant piaci részesedés – amit a 14,1 százalékkal kevesebb autó értékesítése okozott – legalábbis ezt mutatja.
A Renault csoport 4,3 százalékkal kevesebb autót adott el az Európai Unióban. A statisztikájukat hajszálnyival javította a papíron még a csoport tagjának tekintett orosz Lada, amelyből 738 kelt el a teljes évben.
Sőt, 20 semmitől vissza nem riadó uniós polgár még decemberben is csemegézett a megmaradt raktárkészletből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.