BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
The,Trailer,Transports,Cars,On,The,Highway The trailer transports cars on the highway

Gyászos év után feltámadás következhet az európai autópiacon

Erős decemberrel zárt az európai újautó-piac, de ezzel sem tudta feledtetni évközi gyenge teljesítményét.

Erős decemberrel zárt az európai újautó-piac, de ezzel sem tudta feledtetni évközi gyenge teljesítményét. Az unió 27 tagállamában 12,8 százalékkal több személyautót helyeztek forgalomba, ez 897 ezer járművet jelent. A 2022-es évet a szektor 4,6 százalékos visszaeséssel tudta le, az értékesítések ismét messze estek a 2020-at megelőző évek standard 10 milliós darabszámától, és 9,26 millióra zsugorodtak – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss összesítéséből.

The,Trailer,Transports,Cars,On,The,Highway The trailer transports cars on the highway
Fotó: Krivosheev Vitaly

Az viszont mindenképpen biztató, hogy 

az éves összevetésű havi adatokban immár ötödik hónapja, azaz augusztus óta pozitív előjelet láthatunk, és ez az előrejelzések szerint nem is változik a közeljövőben,

bár az alkatrészek beszállításában a kínai zéró-Covid-politika miatti lezárások okozta zavarok rendeződésére még várni kell. A korlátozások feloldása mindenesetre megtörtént, ám most a közeledő kínai holdújév miatti tempóvesztés okozhat némi gondot.

 A csipellátásban is lehetnek fennakadások, 

a szektor szereplőinek visszatérő magyarázkodásával is találkozni fogunk még, miszerint a létfontosságú félvezetők beszerzése akadályozta a termelési tervük teljesítését. 

 

Természetesen az oroszok Ukrajna ellen indított háborújára visszavezethető recessziós félelmek és az infláció elszabadulása csökkentheti a vásárlási hajlandóságot, de szakértők szerint az eddig halogatott gépjármű-beszerzések tovább aligha halaszthatók. Azaz a kereslet meglesz, csak győzzék autókkal a gyártók.

Ami a decemberi számokat illeti,

 nem jó előjel, hogy a régió négy nagy piacából csak kettőnél mértek növekedést. 

Viszont Európa legnagyobb felvevőpiaca, a német 38,1 százalékos bővülést ért el, a rapszodikusan teljesítő olaszoknál pedig 21 százalékos pluszt mértek. A franciáknál stagnálást, a spanyoloknál 14,1 százalékos visszaesését regisztráltak.

A magyar piacról elmondható, hogy amilyen a december, olyan az egész év is, hiszen mindkét terminust 8,5 százalékos visszaesés jellemezte, előbbi 8001 autó, utóbbi 111 524 autó értékesítésével zárult.

Ezzel Magyarország a negatív rekorder a régióban,

hiszen Romániát 6,7 Szlovákiát 4,1 százalékos egész éves növekedés jellemezte, míg a cseheknél a visszaesés mértéke 7,1, a lengyeleknél pedig 6 százalék volt csupán. Ami a legeket illeti, az éves összteljesítményt tekintve a legdinamikusabb bővülést a bolgárok mutatták fel a maguk 16,9 százalékával, nem sokkal előzték meg a letteket (16,5 százalék). 

20200419 Székesfehérvár Autókereskedés, használtautó, gépjármű.
Fotó: Fehér Gábor/Fejér Megyei HÍrlap

A harmadik helyre 9,3 százalékos plusszal a ciprusiak futottak be. A balti és a ciprusi autóértékesítéseket mindkét irányban nagy kilengések szokták jellemezni, ezzel szemben

 a magyar piac ötödének megfelelő bolgár autópiacon az előretörés markánsnak mondható.

 A Baltikumból ezúttal a litvánok közöltek sokkoló, 18,8 százalékos visszaeséséről szóló adatot, de rajtuk is túltettek a dánok, akiknél egy év alatt ötödével esett vissza az újautók iránti kereslet. 

Panaszkodhatnak a finnek is, a 17 százalékos mínuszukkal, míg kis piacok közül a szlovén (-14,2) zsugorodása számottevő. A nagyok közül Ausztria nem büszkélkedhet, náluk 10,3 százalékkal ment össze a piac, viszont a pálmát egy unión kívüli kis ország, Izland vitte el a maga 30,4 százalékos fejlődésével, ami 16,7 ezer jármű eladását jelenti. Hogy még érzékletesebb legyen a szám:

 csecsemőtől az aggastyánig a minden 22. izlandi polgárra jut egy újautó-vásárlás a 2022-es esztendőben.

A márkák versenyében semmilyen komoly átrendeződést nem hozott az év. A Volkswagen csoport piaci részesedése tíz bázispontos csökkenéssel 25,1 százalékra módosult, eladásai 5,2 százalékkal estek vissza.

A Peugeot-Opel-Citroen-Fiat-Jeep kvintettel jellemzett Stellantis csoport tavaly nem a teljesítménye, hanem a Peugeot SA és a Fiat Chrysler fúziójának köszönhetően lépett fel a dobogó második fokára, 

ám Stellantis a VW üldözésével egy időre felhagyott, 

a 21,9-ről 197 százalékra visszazuhant piaci részesedés – amit a 14,1 százalékkal kevesebb autó értékesítése okozott – legalábbis ezt mutatja. 

A Renault csoport 4,3 százalékkal kevesebb autót adott el az Európai Unióban. A statisztikájukat hajszálnyival javította a papíron még a csoport tagjának tekintett orosz Lada, amelyből 738 kelt el a teljes évben. 

Sőt, 20 semmitől vissza nem riadó uniós polgár még decemberben is csemegézett a megmaradt raktárkészletből.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.