A társadalmi körök összezsugorodtak a pandémia alatt eltöltött évek után – és néhány esetben egyáltalán nem jöttek létre. A Z generáció pedig teljesen új platformokat használ a szorosabb kapcsolatok kiépítésére és fenntartására.
A Z generáció pályakezdő munkavállalói sajátos helyzetben találták magukat a járványidőszak alatt kényszerűen elrendelt távmunka miatt. Akadt olyan pályakezdő fiatal, aki sokáig személyesen nem is láthatta a kollégáit, pedig a munkatársak a barátkozás lehetőségét is jelentik – ennek a nemzedéknek is.
Társaságkedvelő fiatalok szembesültek hirtelen azzal, hogy a kapcsolatok ápolásában nincs gyakorlatuk.
Egy tavaly év végén közzétett kutatás szerint a generáció egyre több idősebb tagja lép be a munkaerőpiacra , azonban a pandémiát követő recesszió miatt nem biztos, hogy a végzettségüket kamatoztatni tudják. A fiatal felnőttek számára a recesszió hosszú távú következményekkel jár. Például egy kezdő munkavállalónak sokkal nehezebb megtartania az állását, vagy egyáltalán bejutnia a munkaerőpiacra a gazdasági visszaesés kezdetén.
A Dell Technologies felmérése szerint a Z nemzedék véleménye megosztott a távmunkával kapcsolatban, és nem csak azokról a pályakezdőkről van szó, akik ebbe csöppentek bele. A januárban elvégzett felmérésben több mint 15 ezer 18 és 26 év közöttit kérdeztek meg arról, milyen formában (távmunka, hibrid munkavégzés vagy személyes jelenlét) dolgoznak szívesebben. A válaszadók 29 százaléka azt mondta, hogy a munkakeresésnél a rugalmasság és a távmunka a legfontosabb szempont, viszont ugyancsak 29 százalékuk szerint a reggel 9-től délután 5-ig tartó irodai munkakör a megfelelő.
Egy másik felmérés szerint a megkérdezettek 71 százaléka fontolná meg a felmondás lehetőségét, ha egyáltalán nem lenne rugalmas a munkavégzés és teljes egészében személyes jelenlétet írnának elő.
Szakértők szerint a szociális érintkezés lehetőségei összességében összezsugorodtak a járvány ideje alatt. Néhány fiatal új barátkozási módokat keresett – és a jelek szerint talált is. Különösen a közösségi médiában nevelkedett Z generációra igaz ez. Lettek olyan alkalmak, amelyek TikTokon szerveződtek, ilyen például egy filmklub, ahol olyanok gyűltek össze, legyőzve szorongásukat, akik azelőtt sohasem találkoztak. Ugyanitt említhetők a Bumble BFF baráti alkalmazás és a Facebook-csoportok is mint közösségépítő platformok, amelyek különösen azoknak a fiataloknak jöttek jól, akik továbbtanultak vagy új munkahely miatt elköltöztek otthonról.
Ezek az alkalmazások persze ijesztők lehetnek, mivel a rajtuk keresztül szövődött ismeretségek első találkozói az első randevúkra hasonlítanak.
A lista persze tovább folytatható, van példa arra is, amikor már meglévő baráti társaságok köthetnek új ismeretségeket. Jamie Lee, a New York-i Columbia Egyetem hallgatója 2020 nyarán indította el alkalmazásának, a Floxnak a béta verzióját. Ezeket a fórumokat és kapcsolati lehetőségeket pedig az hívta életre, hogy a Z generációnak a pandémia alatt kevesebb lehetősége nyílt a személyes találkozásra, legyen szó munkahelyről vagy baráti körről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.