A General Motors ajánlatot tesz minden olyan amerikai alkalmazottjának, aki június végéig legalább öt évet ledolgozott a vállalatnál és kezdeményezi az álláshelyének megszűnését. A cég egyösszegű kifizetéseket kínál, a bejelentés azonnan nem váltotta ki a részvénybefektetők lelkesedését.
A mintegy 58 ezer amerikai alkalmazott többsége jogosult a kilépési ajánlatra, amit március 24-ig van lehetőségük elfogadni. Ha ezt megteszik, akkor június 30-ig távozniuk kell a vállalattól.
A GM csütörtöki bejelentése alkalmával nem pontosította, hogy számítása szerint várhatóan hányan fogadják el az ajánlatot. Azt viszont közölte, hogy legfeljebb 1,5 milliárd dollár adózás előtti kifizetéssel számol (ez lényegében a szabad készpénzállományt apasztaná), továbbá maximum 300 millió dollár nyugdíj megszüntetési kiadással.
A létszámleépítési program része annak a nagyobb tervnek, amit a vállalat januárban vázolt fel. Ekkor arról adott számot, hogy célja a költségeit 2024 végéig 2 milliárd dollárral csökkenteni, aminek akár már a felét idén sikerülhet realizálni. Az autógyártó a közelmúltbeli teljesítményértékelést követően márciussal megvált mintegy 500 alkalmazottjától. A cég az új bejelentésen túl más területeken is költségeket racionalizál.
A megszorítások és a hatékonyságnövelés az egész iparágra jellemzők, ugyanis a jelenlegi bizonytalan helyzetben a profit biztonsága felértékelődött. A Ford Motors tavaly nyáron 3 ezer dolgozót bocsátott el, és az év elején jelezte, hogy további 3800 munkahelyet szüntet meg Európában.
A költségracionalizálás számos okból fakad. A márkakereskedések készletszintjei kezdenek helyreállni a koronavírus-járvány lecsengésével, ami nyomást gyakorol az árképzésre és fokozza a piaci versenyt. Ezen túl az emelkedő kamatok miatt megnövekedtek a hitelköltségek, így a fogyasztók kétszer meggondolják, hogy szükségük van-e új autóra. Ráadásul a hagyományos autógyártóknak egyre nagyobb kihívást jelentenek az elektromos járművek, így azokat minél hamarabb nekik is fel kell venniük a kínálatukba a fennmaradás érdekében. Az új üzemanyag hajtotta közlekedési eszközök kifejlesztése pedig igencsak tőkeigényes vállalkozás, ami miatt a cégekre dollármilliárdos költségek várnak, az új gyárak és akkumulátorüzemek létesítéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.