BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb szűk keresztmetszet az e-autóiparban

Hiánycikké vált a papírvékonyságú elektromos acél, pedig ebből a típusból az évtized végére várhatóan évi egymillió tonnával több kell. A legtöbb acélgyártónak a gyártás túlságosan nagy precizitást igényel, pedig az ár két és félszerese a normál meleghengerelt acéllemeznek.

Eddig az akkumulátorgyártás állt az amerikai e-autó-gyártás fókuszában: nem véletlenül, hiszen az akkumulátorok előállításához használt nyersanyagok, mint a kobalt, a nikkel és a lítium, többnyire importból származnak, az anódokkal, katódokkal és más akkumulátor-alkatrészekkel együtt. Ezért a Biden-adminisztráció már 2021-ben döntött, hogy 2,8 milliárd dollárt költ a szövetségi infrastrukturális fejlesztések részeként, hogy bővítse az elektromos járművek akkumulátorainak hazai gyártását. 

Most újabb kritikus alkatrész kerül az érdeklődés középpontjába.

Ez az elektromos hajtáshoz nélkülözhetetlen, papírvékonyságú acél. Ami a mosógépekben, légkondicionálókban, elektromos szerszámokban és az e-autókban mechanikai energiává alakítja az elektromos áramot. Nos, ebből a különleges minőségű acélfajtából az évtized végére a kereslet egymillió tonnával múlhatja felül a jelenlegi globális kínálatot.   

vékony acél
Fotó: Shutterstock

Most a Cleveland-Cliffs és a U.S. Steel vette kézbe az ügyet; bár a világ acéltermelésének csupán 1 százalékát képviselik, 

már most is hiánycikkek a különlegesen vékony, elektromos acéllemezek.

A két vállalat arra számít, hogy a globális kereslet gyorsabban bővül, mint a termelőkapacitás: már most 50-52 hét az átfutási idő a megrendeléstől a szállításig. Ráadásul az elektromos acél több mint 80 százaléka Kínából, Japánból és Dél-Koreából származik. 

Ez az acélfajta szilíciumot is tartalmaz, és 

a vékonyra préselt darabokat úgy rakják össze, mint egy kártyapaklit, 

az így képzett vastag laminátum pedig a forgó villanymotorok magját alkotja. Az elektromos acél olvasztása, öntése és hengerlése lassú és precíz folyamat, a termék negyed milliméteres vastagságú. A magas minőségi követelmények a legtöbb acélgyártót elriasztják ettől a fontos piactól. 

Komoly összpontosításra van szükség és abszolút konzisztenciára, különben csak selejtet gyártunk

 – mondta David Stickler, iparági szakértő, aki a U.S. Steel épülő gyárát tervezte. 

Az elektromos autók motorjaiban használt 

különleges minőségű elektromos acél tonnája 2400-2800 dollár, míg a melegen hengerelt acéllemezek ára csupán 1100 per tonna. 

A U.S. Steel még ebben az évben megkezdi az elektromos acél gyártását a Big River gyárban. Körülbelül 450 millió dollárt költöttek a gyártósorra, amelynek az éves kapacitása 200 ezer tonna lesz. A Cleveland-Cliffs pedig azt tervezi, hogy évi 50 ezer tonnás kezdőkapacitással indít. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.