A különböző generációs megközelítések, a korcsoportokra jellemző világlátás nemcsak a társadalomtudományok, hanem a gazdaság számára is fontos téma lett. A 18–24 év közötti korosztály, az úgynevezett Z generáció, melynek képviselői egyre nagyobb számban jelennek meg a 21. századi munkaerőpiacon, gyakran megkapják, hogy mennyire nem tudnak alkalmazkodni, a munkahelyeken nehéz őket motiválni, nem terhelhetők. Mindez rányomja bélyegét a munkáltatókkal való viszonyukra is.
A probléma összetett, hiszen az idősebb generációhoz képest őket elsősorban különböző juttatási csomagokkal, top fizetéssel, céges autóval, a ranglétra fokait átugorva menedzseri pozícióval lehet leginkább motiválni. Új fogalmakat is alkotnak, mint például a „mentális egészségnap”. A Covid óta világszerte elterjedt home office üzemmódot leginkább kényszernek élik meg. A mentális egészségüket féltők viszont ezeket a potyanapokat szükségesnek tartják a hatékony munkavégzéshez. Emellett
rugalmasságot és autonómiát várnak el a munkáltatótól.
Munkahelyi attitűdöket vizsgáló szakemberek azon az állásponton vannak, hogy érdemes a munkahetet egy meetinggel indítani, ami az együttműködő kommunikáción keresztül a munkahelyi teljesítménynek is használ. Így egy hétindító videómegbeszélés alkalmával a home office magányának kínjait is könnyebben viselik az ifjabb generáció tagjai.
Még csak kedd van, de akik nem otthonról dolgoznak, azoknak máris elegük van a napi ingázásból. Ők távmunkát szeretnének, de a technológiai hátteret a munkáltatóktól várják el. Nem szeretnék ugyanis erre a saját pénzüket költeni. Azonban egyik megoldás sem tűnik igazán jónak. A home office elmagányosít, az ingázás fizikailag éget ki.
A Covid-járvány alatt számos cég rájött, hogy költséghatékonyabb, ha a munkavégzés helyét átszervezik a munkavállaló otthonába vagy egy kávézóba, de dolgozhatnak a buszon vagy az autóban ülve is, ezzel
újragondolva a „munkahely” szitokszót.
Feltéve persze, ha megvannak hozzá a megfelelő technikai eszközök.
Több sem kellett az olyan márkáknak, mint például a Jabra, amely pont a Z generáció igényeire specializálódott. Piacra dobott egy vezeték nélküli, beépített zajszűrős, mikrofonos fejhallgatót, az Evolve 2-t, hogy elviselhetővé tegye a csoportos meetingeket. Ám a telefonjainkba és a laptopjainkba épített kamerák sem elegendők egy hosszú online konferenciához. A Jabra erre is talált megoldást, és arra is figyelt, hogy a videós megbeszélések alatt a lehető legjobban nézzünk ki a kamerában.
A technológiába való beruházás a cégek részéről hosszú távú befektetésnek számít az új munkavállalók ösztönzéséhez és megtartásához. Annál is inkább, mert a Z generáció, vagy más néven a digitális benszülöttek, akik beleszülettek a digitalizációba, már olyan technológiai jártassággal és igénnyel rendelkeznek, hogy számukra a korábbi generációk technológiai komfortzónájához való alkalmazkodás értelmetlen helyzeteket teremthet. Jogos a kérdés, hogy mit kezdjenek olyan főnökkel vagy munkatárssal, akit még legfeljebb csak a televízió szocializált.
A to-do lista készítése vagy a színes post-it hasznos, de már nem biztos, hogy elég.
Úgy tűnik, nincs mit tenni, fel kell venni a multitaskinghoz szokott új generáció fordulatszámát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.