Bár az Egyesült Államokban csökken a kereslet a robbanómotoros járművekre, és ezen keresztül az üzemanyagra, az energiavállalatok ennél is mérsékelik a kínálatot, hogy megőrizzék a profitabilitásukat. Ez pedig jelentős áremelkedéshez vezethet, amit éveken belül Magyarországon is megtapasztalhatunk – írta a Bloomberg.
Öt évvel ezelőtt az amerikai autósok naponta átlagosan másfél milliárd liter benzint égettek el, ami minden idők legmagasabb értéke, ám az Egyesült Államok energiaügyi hivatala szerint 2022-ben ez a mennyiség 1,3 milliárdra csökkent. S bár az alacsonyabb árak a benzinkutaknál az idén kissé magasabb fogyasztást eredményezhetnek, valószínű, hogy a 2018-as csúcsot már nem lehet megismételni.
Ennek a jelentős esésnek az egyik oka a kevesebb megtett kilométer volt, ami már a világjárvány előtt is csökkent, ám a lezárások, valamint a táv- és a hibridmunka bevezetése miatt a járműhasználat meredeken zuhant.
Az igazi keresletcsökkenést azonban az autók villamosítása okozza, ami kiváltja a fosszilis üzemanyagokat a közlekedésben.
Tavaly az Egyesült Államokban eladott járművek 5,8 százaléka elektromos meghajtású volt, szemben az egy évvel korábbi 3,1-del. A 2021-ben elfogadott infrastruktura-fejlesztésről szóló törvény, amely a töltőállomások és az akkumulátorgyárak építését támogatta, valamint a nemrég elfogadott szigorú kibocsátási szabályok hozzájárultak ahhoz, hogy az előrejelzések szerint az évtized végére a villanyautók piaci részesedése eléri az 50 százalékot, ahogy azt Joe Biden elnök a zászlajára tűzte.
A fogyasztás csökkenésének egyik mellékhatása paradox módon a benzinárak emelkedése lehet. A nemzetközi kereslet és kínálat határozza meg az olajárakat, és a benzinhasználat tetőzése még nem érkezett el világszerte. Ezzel szemben a csökkenő hazai kereslet miatt az amerikai finomítókapacitásokat is fokozatosan leépítik, hogy az energiavállalatok a zöldátállás előtt még tudjanak magas profitokat termelni.
A nyugati parton, ahol az elektromos autók piaci részesedése a legmagasabb az országban – tavaly Kaliforniában elérte a 17 százalékot –, a finomítói kapacitás 2010 óta gyorsabban csökken, mint a fogyasztás, emiatt Amerikában itt a legmagasabb az üzemanyagár.
Magyarországon a villanyautók terjedésének még nincs ekkora lendülete, de itt is valószínű, hogy a nemzetközi átlagnál előbb állunk át az elektromos közlekedésre. Emiatt lehetséges, hogy egy hasonló, de enyhébb áremelkedést tapasztalhatunk, amint a benzines autók kezdenek eltűnni az utakról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.