Nem csak az autóipar van jelentős átalakulásban, a vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozoghasson a környezetbarát megoldások felé: a Német Államvasutak (Deutsche Bahn, DB) például 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet – e célból szövetkezett a Siemensszel, a közös munka eredményének bemutatóján a Világgazdaság is részt vehetett.
Az Észak-Rajna–Vesztfáliában, azon belül is Wegberg-Wildenrathban, az erdő szélén található tesztelő és validációs központjába várta a Siemens az európai sajtót, hogy beszámoljon az akkumulátoros és a hidrogénhajtású fejlesztéseiről, illetve a DB is bemutathassa az utóbbihoz kitalált mobil töltőállomását.
A kisebbik lépés az akkumulátoros vonat, aminek kifejlesztett és már tesztelt modellje a 140 km/órás sebességre és akkuról hajtva 80-120 km-es hatótávra is képes Mireo Plus B, amiből nemcsak három német tartomány, hanem Dánia is rendelt már hetet, így 61 kelt el eddig. A lényeg, hogy a dízeltől el lehessen búcsúzni, ez a fejlesztés pedig a kocsik alján elhelyezett lítiumionos akkumulátorok révén képes olyan helyeken is közlekedni, ahol nincs felsővezeték, amiből áramot vételezhetne. A kétkocsis szerelvényeket 2024 végéig kell leszállítani a megrendelőknek, és északon Midtjylland régióban közlekednek majd két vonalon, épp dízeleket nyugdíjazva.
A nagyobb dobás a H2goesRail projekt, amit a német Digitális és Közlekedési Minisztérium 13,74 millió euróval (5,1 milliárd forinttal) támogat
a hidrogénüzemű és üzemanyagcellás technológiák nemzeti innovációs programján keresztül, és lesz haszna, mert a Németországban szóba jöhető desztinációktól függően 520 tonna károsanyag-kibocsátás is megspórolható az új technológiával.
Nem véletlenül állt rá a témára más is, például nálunk a Siemens mellett az Alstom és a Stadler is konzultált a MÁV-val.
A Siemens először 2020 novemberében számolt be a hidrogénterveiről, és ütemesen halad a projekttel, mert 2022 szeptemberében előadott az InnoTrans kiállításon, majd a saját vezérigazgatójával, a DB CEO-jával és a közlekedési államtitkárral együtt bemutatóköröket is tett az új, hidrogénhajtású Mireo Plus H, sőt, a hozzá készített mobil töltőállomást is kipróbálták.
Időközben azokat is tréningezik, akik a DB-nél a mindennapokban üzemeltetik az új eszközöket, ami nincs messze, hiszen az idén lemennek a tesztfutások Baden-Württemberg tartományban, ahol hamarosan élesben is bevetik őket, akárcsak Berlinben és környékén 2024-től, illetve Bajorország is csatlakozik hamarosan, így 9 járműre van megrendelés.
Elmar Zeiler, a Siemens Mobility regionális vonatok részlegének felelős vezetője részletezte a két-, illetve háromkocsis változatban is rendelhető, kizárólag vízgőzt kibocsátó Mireo Plus H előnyeit:
Ahhoz, hogy mindez a valóságban is működjön, kell persze az újratankolási lehetőség, úgyhogy
a DB kifejlesztette a saját mobil töltőállomását, amelyen a korábbi dízeles tankolással azonos sebességen lehet újratölteni a hidrogéntartályokat,
márpedig a gyorsaságot kritikus jellemzőként kezeli a DB, elvégre a menetrendet is tartani kell. A hidrogén a DB Energy leányvállalatnál képződik, és a Tübingenben található telephelyről juttatják a kívánt helyszínre. Ez után már tényleg csak a tankolás marad a vasútállomás kies területén: a mobil töltőállomás ránézésre egy két kamionból álló lerakat, amelyek végére rákötik a vonatok tetejéről leszerelt tartályokat, és máris mehet az üzemanyag.
Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock ágazatának világszintű vezetője az előadásában részletezte, hogy Svédországban 2045-re akarnak karbonsemlegessé válni, az Egyesült Királyságban 2040-re tervezik kiiktatni a dízeleket, Németországban is fut még vagy háromezer ilyen vonat, Olaszországban csak 1300, de ezek olykor harmincévesnél is öregebbek, Csehországban csupán a hálózat egyharmada elektromos, Franciaországban pedig 7,9 milliárd euróra becslik klímasemleges közlekedésre átállás költségét.
Ugyan a még az Egyesült Királyságot is magában foglaló vizsgálat szerint az Európai Unió vasúti hálózatának a 45 százaléka elektromos árammal sincs ellátva, a mostani sajtóeseményen hangsúlyozták, hogy a hidrogén nem a távoli jövő, az iparág máris készen áll a technológiára.
A kulcs, hogy az infrastruktúra arányos és rugalmas legyen, úgyhogy szükséges volna egy cselekvési terv, ami mentén a vasúttársaságok átnyergelhetnek az új módira.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.