Fokozatosan fogynak a német dízeltartalékok a kereslet gyenge volta ellenére, mióta életbe lépett az Európai Unió orosz olajtermékekre vonatkozó tilalma. Noha valamekkora tartalék még az importőrök rendelkezésére áll, idővel kénytelenek lesznek ismét megjelenni a szpot piacon.
Ennek némi jeleit a kereskedők már márciusban észlelték az árupiaci és energia információkat szolgáltató Argus Media írása szerint, miután januárban nem igazán volt kereslet az Oroszországon kívüli szállítmányok iránt, mivel a piacot elárasztották az embargó előtt leértékelt orosz készletek. Ebből akkora mennyiséget sikerült felhalmozni, hogy
még februárban sem élénkült fel a piac, így dízelből és benzinből csak 180 ezer tonna érkezett a német kikötőkbe, ami a januári mennyiség alig ötöde a Vortexa adatai szerint.
Noha márciusban ez már a 450 ezer tonnát is elérte, ez még mindig elmarad a 2022-es évet jellemző havi 600 ezer tonnás átlagtól. Azonban a kedvezményes áron felvásárolt orosz üzemanyag még nem fogyott el a német tárolókból teljesen, miután tavaly az import 70 százaléka származott Oroszországból. Márciusban már a közel-keleti és a skandináv szállítók dominálták a piacot.
A német beszerzőknek a piac változásaival is meg kell békülniük, hiszen míg az Amszterdam-Rotterdam-Antwerpen hármas vagy épp az észak-francia kikötők képesek a Long Range 2 típusú, a piacot Szueztől keletre jelenleg domináló szállítmányok fogadására, addig az egyetlen német kikötő, mely erre képes Wilhelmshaven. Azonban a szárazföldi infrastruktúra gyengesége miatt ezeket a szállítmányokat is újra hajóra kell tenni, hogy célhoz érjenek.
Ezzel a szankciókat követően a korábbi dízelimport sorában első helyen álló Németország és Lengyelország a sor végére kerül, noha az északi szállításokhoz kedvező helyen fekszik mind a két állam. Azonban
mind Norvégia, mind Finnország véglegesen bezárt finomítókat az elmúlt években.
A kőolajtermékekre vonatkozó embargó azt is jelenti, hogy nem lehetett több határidős szerződést sem megújítani, így az azonnali piacra szorultak az importőrök, miközben a készletek pótlását nehezíti, hogy számos német finomító karbantartása is most folyik vagy a közeljövőben kezdődik. A Franciaországban zajló sztrájkok egyrészt gyorsítják a német készletek felélését, másrészt viszont a kikötői kapacitások zavarai miatt könnyebbé teszik a vásárlásokat.
Azonban félő, hogy végül mind a francia, mind a német importőrök egyszerre jelennek meg a piacon, az egekbe lőve az árakat. Egyelőre azonban a dízel felára a kőolajjal szemben előbb március közepére hordónként 35 dollár fölé kúszott, ami havi alapon 10 dolláros hordónkénti drágulást jelent, ám ez az áremelkedés a hónap végére javarészt el is tűnt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.