BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világelső lett a kínai autóexport, a nagytestvérrel már Japán sem győzi a versenyt

A kínai világelsőség valószínűleg az egész év folyamán fennmarad, mivel a helyi autógyártók szövetsége szerint az ország gépkocsiexportja az idén mintegy 30 százalékkal, négymillió darabra nőhet, ami messze meghaladja Japán éves előrejelzését.

Az elektromos járművek iránti növekvő kereslet és az Oroszországba irányuló kínai kivitel robbanásszerű növekedése nyomán az első negyedévben Kína – Japánt is megelőzve – a világ vezető autóipari exportőre lett – írja a japán Nikkei Asia online hírportál.

International auto show kicks off in Shanghai
Fotó: Imaginechina via AFP

A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint a január elejétől március végéig tartó időszakban a kínai autóexport az egy évvel korábbihoz képest 58 százalékkal, 1,07 millió darabra ugrott.

Japán ugyanebben a negyedévben 950 ezer járművet exportált, ami éves bázison 6 százalékos bővülés – közölte a Japán Autógyártók Szövetsége.

Gyorsan veszi tehát a lépcsőfokokat az ázsiai gazdasági nagyhatalom, hiszen csak tavaly lépett a dobogó második fokára, amikor éves szinten sikerült Németország elé vágnia. 

Kína 2022-ben 3,2 millió járművet adott el a határain túl, szemben Németország 2,6 milliós kivitelével.

A BBC szerint a kínai autóipar felemelkedéséhez főként két dolog járult hozzá, az egyik az elektromos átállás, a másik pedig a nyugati autógyártók kivonulása Oroszországból.

Ezek közül az elsőt igazolja, hogy az első negyedévben 

az elektromos autókat is magában foglaló alternatív meghajtású járművek (NEV) globális exportja több mint 90 százalékkal nőtt az előző évihez viszonyítva,

 a kínai gyártók pedig – némi állami segítséggel – idejekorán ráébredtek a piaci áttörés lehetőségére az ágazatban. A gondolatot tett követte, és gyorsan fejleszteni kezdték a saját villanyhajtású modelljeiket.

Paradox módon a Tesla sikere is a kínai autógyártás malmára hajtja a vizet, hiszen Elon Musk birodalmának sanghaji üzeme is ontja a személygépkocsikat, amelyeket többek között Japánba és Európába is exportál. Sőt, áprilisban megkezdték a Model Y sportkocsik előállítását kanadai exportra is.

 A sanghaji gigafactory jelenleg évi 1,25 millió jármű gyártására képes, ám a vállalat további kapacitásnövelést tervez.

A Tesla mellett a legendás brit autómárkát, az MG-t is megszerző SAIC, valamint a Warren Buffettet is részvényesei sorában tudó, a kínai belső piacon a Teslát is megelőző BYD a két legjelentősebb vállalat a kínai autóipar területén, de óriási erőfeszítéseket tesz exportja fellendítése érdekében a Nio, a Li Auto, az XPENG és a Dongfeng Motor is.

Az ukrajnai elleni orosz agresszió kezdete óta az Oroszországba irányuló kínai export is megugrott, mivel a nyugati államok különböző kereskedelmi szankciókat vezettek be Moszkvával szemben, így a Volkswagentől a Toyotáig a legnagyobb vállalatok kivonultak a kelet-európai ország nem éppen elhanyagolható méretű piacáról.

Az üresen maradó piaci résbe pedig a Geely, a Chery és a Great Wall vezetésével gátlástalanul benyomultak a kínai vállalatok.

Apropó Geely, pénteki hír, hogy a többek között a Volvo Cars tulajdonosaként is ismert cég 17 százalékra növelte részesedését a brit Aston Martin Lagondában.

A kínai világelsőség valószínűleg az egész év folyamán fennmarad, mivel a CAAM szerint az ország gépkocsiexportja az idén mintegy 30 százalékkal, négymillió darabra nőhet, ami messze meghaladja Japán éves előrejelzését.

Si Csian-hua, a CAAM főtitkárhelyettese szerint ha az idén a kivitel elérné a teljes kínai autóértékesítés 20 százalékát, akkor a friss világelső jó úton haladna afelé, hogy hosszabb távon is jelentős autóexportőr legyen. Ez az arány tavaly 12, míg az idei első negyedévben közel 18 százalékot tett ki.

Kínai értékelés szerint az export megugrását az is segítette, hogy a beszállítóikat kevésbé érintette az európai, amerikai és japán konkurenciát sújtó csip- és akkumulátorhiány. 

A belpiacon élesedő verseny hatására pedig a kínai cégek egyre nagyobb nyomás alá kerülhetnek, hogy külföldön növeljék az értékesítéseiket és a haszonkulcsukat.

A trend mindenesetre folytatódni látszik, hiszen a CAAM legfrissebb adatai szerint 

a kínai autóexport áprilisban éves bázison mintegy a háromszorosára, 425 ezer darabra nőtt. 

A SAIC Motor 82 ezer járművet szállított, ami közel kétszerese a korábbi adatnak. A BYD kivitele pedig nagyjából a 17-szeresére, 15 ezer darabra lőtt ki.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.