Rendkívül kedvező fogadtatásra talált mind szakmai, mind befektető oldalon az a kínai pénzügyminisztérium által közzétett csomag, amely az új energiaforrásokkal hajtott gépkocsik vásárlásához négy éven át adókedvezményt nyújt, összesen 72 milliárd dollár értékben.
Ezzel gyakorlatilag felelevenítették azt az egy évtizede bevezetett és jól működő támogatási rendszert, amely fokozatosan zsugorodó összegben, de támogatást kínált a belső égésű motorral szerelt járművekhez képest jóval drágábban árult elektromos autók vásárlóinak, valóban versenyképessé téve a gyermekcipőben járó iparágat.
A villanyautók, a hibridek és a hidrogén hajtásúak, összefoglaló nevükön a NEV-eknek kedvező, januártól kivezetett támogatási rendszert mindenki visszasírta, a NEV-eladások megroppanását csak a Tesla által útjára indított árcsökkentési versennyel tudták elérni, jóllehet ez nem mindenkinek volt az ínyére.
Az autógyártók folyamatosan rágták a pekingi döntéshozók fülét, személyesen Elon Musk Tesla-vezér is lobbizott ezért minapi pekingi látogatásán, jóllehet annak fő célja a sanghaji Gigafactory 450 ezer darabos kapacitásbővítésének engedélyezésével függött inkább össze.
Az eladások lanyhulása csak egy szempont volt, amikor a Peking a támogatások felélesztéséről döntött, a kínai gazdaság en bloc jóval gyengébben teljesít a reméltnél, miután decemberben közkívánatra nyugdíjazták a zéró toleranciával jellemzett járványpolitikát. A gazdaság a fellendítését hitelkamat csökkentésekkel, infrastrukturális beruházások elindításával igyekeznek elérni több egyéb, egyelőre visszafogott hatással járó intézkedés mellett.
A Hszü Hongcai pénzügyminiszter-helyettes által sajtótájékoztatón ismertetett csomag a közvetlen anyagi támogatás helyett az adókedvezményre összpontosít, lényegében meghosszabbítják az idén bevezetett járművásárlási adómentesség hatályát, egészen 2025 végéig, onnantól pedig 2027 végéig megfelezik a gyakorlatilag a regisztrációs adónak megfelelő közteher mértékét.
A kedvezmény az első két évben járművenként – kategóriától függően – legfeljebb 4170 dollár lehet (jelen árfolyamon 1,42 millió forint), a második két évben ennek a fele.
A pekingi kormány a hazai NEV-autógyártók – többek között a Li Auto, a Nio, a Xpeng vagy a BYD – dinamikus fejlődését tapasztalva úgy látta, hogy jó helyre megy a támogatás, és ha még több pénz marad helyben, az még jobban segíti az amúgy már most is kapacitásfelesleggel küszködő iparág versenyképességének javulását, az exportlehetőséget feltárásáról nem is beszélve. És ha eközben a Teslának is csurran-cseppen, azt sem bánják, mert folyamatosan tanulhatnak a globális piacvezetőtől.
A kedvezményes vásárlási időszak újabb négy évvel való meghosszabbítása felülmúlta a várakozásainkat
– örvendezett Cuj Tung-szou, a Kínai Személygépkocsi-gyártó Szövetség (CPCA) főtitkára, hozzátéve, hogy a 72 milliárd dolláros támogatás volumenéből arra következtet, hogy további könnyítések és ösztönző intézkedések rövid távon nem várhatók. Volt ok az örömre a tőzsdén is, a kínai NEV-gyártók részvényei drágultak Hongkongban: az Xpengé 5,5, a Li Autóé 3,5, míg a Nióé 6,1 százalékkal.
Utóbbinál volt egy el nem hanyagolható mellékszál: az egyesült arab emírségekbeli CYVN Holdings megállapodott a kínai elektromosautó-gyártó vezetésével, hogy 7 százalékos részesedést szerez a Nióban egy zárt körű részvénykibocsátás révén. Az Adu-Dzabi felügyelete alatt álló állami befektetési alap 738,5 millió dollárt fizet a 80 millió frissen kibocsátott Nio-részvényért, ez papíronként 8,72 dollár.
A cég amerikai letéti jegyeinek (ADR) árfolyama eközben félszázalékos eséssel, 9,35 dolláron zárt New Yorkban, és további 0,2 százalékos leértékelődést láthatunk a nyitás előtti elektronikus kereskedésben, azaz a piacnak nem tetszik, hogy az arabok mélyen áron alul jutnak Nio-részvényekhez.
Ezenfelül a kínai internetes óriástól, a Tencenttől is vesznek 40 millió részvényt, ennek a pontos vételárát nem közölték a Bloomberggel. A két tétel együtt 1,1 milliárd dolláros vételárat jelenthet és 7 százalékos részesedést eredményez, amelyhez egy igazgatósági poszt is dukál az araboknak.
A feltörekvő, de masszívan veszteséges Nio tőkehelyzete és likviditása ezzel jelentősen javul.
William Li társalapító-elnök közleményében üdvözölte, hogy további fejlődésükhöz friss forrást tudtak bevonni, egyben óvatosabb, körültekintőbb, a körülményekhez jobban igazodó fejlesztési stratégia kidolgozására tett ígéretet a tavaszi gyengébb eladási statisztikákra reagálva.
Megjegyezte, hogy szűk három hét alatt nyélbe tudták ütni az üzletet a CYVN Holdingsszal, ami szokatlanul gyors megállapodás. Mint azt megírtuk, a Nio egységesen 1,44 millió forinttal csökkentette a napokban valamennyi modellje árát, hogy így csináljon kedvet a villanyautó-vásárláshoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.