Elektromos autóikhoz már most is számos érzelni viszony fűzi tuladonosaikat. Áttételek nélküli gyorsulás, környezetbarát üzemmód, divat, menőség. Ez azonban még csak a kezdet, ahogy fejlődik az akkumulátorok kapacitása, úgy tágulnak ki egy villanyautó felhasználási lehetőségei.
Pont erre utazik a legnépszerűbb amerikai pickup, a Ford F-150 elektromos verziója – hurrikán idején három napig képes biztosítani egy háztartás elektromosáram-szükségletét, de a gumimatrac-felfújástól a grillezésig, a sátor légkondicionálásáig egy csomó mindenre képes. Még főzőlapot is lehet hozzá csatlakoztatni.
A Financial Times beszámolója szerint egy Rivian-tulajdonos egy 150 fős lagzi hangosítását intézte az autó aksijával, egy texasi urológus pedig végrehajtotta a világ első, villanyautó-akkumulátor által segített vazektómia műtétjét. Szakértők szerint azonban az elektromos autók sokkal többre képesek, mint az egyéni igények kielégítése. Nemcsak felhasználni, de leadni is képesek a villamos energiát, áramszünetek ideján – mint például a kaliforniai áramkimaradások – fontos részei lehetnek a megoldásnak is. Akár még pénzt is lehet ezzel keresni: csúcsidőben visszatáplálják az áramot a hálózatokba, majd völgyidőszakban olcsóbban töltik fel az aksikat.
Az amerikai Natural Resources Defense Council jelentése szerint minden egyes kaliforniai otthont három napig lehetne villamos energiával ellátni, ha minden 2035-ig várhatóan az utakra kerülő villanyautó visszatáplálná az áramot a hálózatba. Hasonló eredményekre jutott Matthias Prindl, a Columbia University professzora is – aki szerint eljön az az időszak, amikor ezeket az áramforrásokat aktívan lehet majd használni az áram tárolására hálózati szinten is. Ezzel megoldódna a villamosenergia-rendszerek régi problémája: az áramot nagy tételben nem lehet tárolni. Ha nagy tételben nem, akkor tároljuk kicsiben – villanyautókban.
Ehhez persze az kell, hogy az Egyesült Államok útjain jobban elterjedjenek az EV-k. Pontosabban a különböző garázsfelhajtókon és parkolókban, amelyeken becslések szerint egy átlagos amerikai autó idejének 95 százalékát eltölti. A rendelkezésre álló adatok szerint az USA-ban az autóállomány mindössze 1 százaléka elektronos – viszont az eladások gyorsan nőnek. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jelentése szerint az amerikai értékesítések tavaly 55 százalékkal emelkedtek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.