BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
The,Electric,Car,Is,Refueling,Through,The,Charger,And,Shows

Személyi erőművekké válnak a villanyautók

Áramkimaradás esetén akár három napig is kitart egy villanyautó akkumulátora – ellátva az egész házat. Sőt, a hálózatba is vissza lehet táplálni róluk a villamos energiát.

Elektromos autóikhoz már most is számos érzelni viszony fűzi tuladonosaikat. Áttételek nélküli gyorsulás, környezetbarát üzemmód, divat, menőség. Ez azonban még csak a kezdet, ahogy fejlődik az akkumulátorok kapacitása, úgy tágulnak ki egy villanyautó felhasználási lehetőségei.

The,Electric,Car,Is,Refueling,Through,The,Charger,And,Shows
Fotó: Jokiewalker

Pont erre utazik a legnépszerűbb amerikai pickup, a Ford F-150 elektromos verziója – hurrikán idején három napig képes biztosítani egy háztartás elektromosáram-szükségletét, de a gumimatrac-felfújástól a grillezésig, a sátor légkondicionálásáig egy csomó mindenre képes. Még főzőlapot is lehet hozzá csatlakoztatni. 

A Financial Times beszámolója szerint egy Rivian-tulajdonos egy 150 fős lagzi hangosítását intézte az autó aksijával, egy texasi urológus pedig végrehajtotta a világ első, villanyautó-akkumulátor által segített vazektómia műtétjét. Szakértők szerint azonban az elektromos autók sokkal többre képesek, mint az egyéni igények kielégítése. Nemcsak felhasználni, de leadni is képesek a villamos energiát, áramszünetek ideján – mint például a kaliforniai áramkimaradások – fontos részei lehetnek a megoldásnak is. Akár még pénzt is lehet ezzel keresni: csúcsidőben visszatáplálják az áramot a hálózatokba, majd völgyidőszakban olcsóbban töltik fel az aksikat.

Az amerikai Natural Resources Defense Council jelentése szerint minden egyes kaliforniai otthont három napig lehetne villamos energiával ellátni, ha minden 2035-ig várhatóan az utakra kerülő villanyautó visszatáplálná az áramot a hálózatba. Hasonló eredményekre jutott Matthias Prindl, a Columbia University professzora is – aki szerint eljön az az időszak, amikor ezeket az áramforrásokat aktívan lehet majd használni az áram tárolására hálózati szinten is. Ezzel megoldódna a villamosenergia-rendszerek régi problémája: az áramot nagy tételben nem lehet tárolni. Ha nagy tételben nem, akkor tároljuk kicsiben – villanyautókban.

Ontario,,Canada,-,August,23,,2022:,The,Ford,F150,Lightning
Fotó: jluke

Ehhez persze az kell, hogy az Egyesült Államok útjain jobban elterjedjenek az EV-k. Pontosabban a különböző garázsfelhajtókon és parkolókban, amelyeken becslések szerint egy átlagos amerikai autó idejének 95 százalékát eltölti. A rendelkezésre álló adatok szerint az USA-ban az autóállomány mindössze 1 százaléka elektronos – viszont az eladások gyorsan nőnek. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jelentése szerint az amerikai értékesítések tavaly 55 százalékkal emelkedtek.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.