Újfajta megoldásokat keresnek a német iparvállalatok a szükséges alapanyagok szállítására, mivel a Rajna egyre gyakoribb alacsony vízállása zavarokat okoz Európa legnagyobb gazdaságában.
A Rajna adja a belföldi hajószállítási forgalom 80 százalékát, de az utóbbi években nyáron szinte használhatatlan. 2018 és 2022 után a vízszint az idén is túl alacsony a folyó bizonyos szakaszain ahhoz, hogy a teherhajók a teljes – akár 150 kamionnak megfelelő – rakománnyal hajózzanak rajta.
A Covestro vegyipari vállalat például a késztermék több mint 30 százalékát, az alapanyagoknak pedig a zömét a Rajnán szállítja, így a klímaváltozás és az egyre gyakoribb alacsony vízszint jókora kihívás számára. A cég ezért arra kényszerült, hogy bérbe vegyen két speciális uszályt, amelyekkel akkor is elláthatja a vevőit például sósavval, amikor a Rajna vízállása Kölnnél 40 centiméterre esik.
A folyón 260 kilométerre lejjebb termelő BASF szintén beszerzett egy hasonlóan speciális uszályt, mivel a felhasznált alapanyagok 40 százalékát, a folyékony állagúaknak pedig a zömét a Rajnán szállítja.
A Reuters ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy
gyúlékony és mérgező vegyi anyagok esetében gyakran nincs is más szállítási lehetőség a folyón kívül.
Ha azonban a vízállás a fontos kapcsolódási pontnak számító, Mainz és Koblenz között fekvő Kaubnál egy méter alá süllyed – ami március után július közepén is megtörtént –, akkor a hagyományos uszályok szállítmányát több mint a felével, 1500 tonna alá kell csökkenteni. (A vízállás nem a víz szintjét, hanem a hajó merülését és ezáltal a terhelhetőségét jelenti.)
A BASF új uszálya, a Stolt Ludwigshafen azonban akkor is képes 2300 tonnának megfelelő árut szállítani, ha a vízállás Kaubnál ultraalacsony szintre, harminc centire csökken.
Rengeteg alapanyagra van szükségünk a termelés fenntartásához, és nehéz ekkora mennyiségeket mozgatni
– magyarázta Barbara Hoyer, a világ legnagyobb vegyipari vállalatának alelnöke.
Mások a Rajnán kívüli lehetőségek után néznek. A Thyssenkrupp a 2018-as alacsony vízállás idején vis maiort volt kénytelen jelenteni, mert nem kapott elegendő alapanyagot. Azóta hosszú távú bérleti szerződést kötöttek egy vonatra, amely napi háromezer tonna szenet szállít a gyárba az acéltermeléshez.
A Rajna alacsony vízállása nem csupán a nagyvállalatokra, hanem az egész német gazdaságra hatással van. A forgalom lelassulása 2018-ban 0,4, tavaly 0,5 százalékpontot faragott le a GDP-ből. Általános számítások szerint
az ipari termelés 1 százalékkal csökken, ha a vízállás Kaubnál harminc egymást követő napon nem éri el a 78 centimétert,
ahogyan az 2018-ban és 2022-ben történt.
A Deutsche Bank, amely a gazdaság 0,3 százalékos zsugorodását jelezte idénre, figyelmeztetett, hogy a tartósan alacsony vízállás miatt késhet a talpra állás a recesszióból. Roberto Spranzi, a német belvízi hajózási vállalat (Deutsche Touring Gesellschaft – DTG) igazgatóságának tagja azonban állítja, hogy a hatás kezelhetőbb lesz az idén, mint a korábbi két alkalommal, mert a gazdasági aktivitás csökkenésével visszaesett a szállítási kereslet is.
Az emelkedő szállítási díjak és a speciális uszályok bérlésének költsége csökkenti ugyan az iparvállalatok jövedelmezőségét, a logisztikai vállalatok azonban előnyt kovácsolnak az alacsony vízállásnál is használható vízi járművek iránti növekvő igényből.
A többek között vegyi anyagot szállító tartályhajókat üzemeltető Stolt-Nielsen például tárgyal több, a Rajna közelében termelő céggel alacsony vízállásnál is alkalmazható uszályok használatáról.
Arra számítunk, hogy a klímaváltozás miatt gyakrabban lesznek extrém körülmények a Rajnán
– magyarázta Maickel Uijtewaal, a cég vezérigazgatója.
A kölni HGK Shipping három ilyen különleges uszályt épít a megrendelői számára, mivel a cég vezérigazgatója szerint az energetikai, vegyi és acélipari vállalatoknak csak korlátozott alternatíváik vannak nagy mennyiségű alapanyag szállítására.
Rövid, de még középtávon sincs meg a kapacitás, az infrastruktúra és a személyzet ahhoz, hogy ezeket áttereljék vasútra vagy közútra
– hangsúlyozta Steffen Bauer.
A probléma Németország többi vízi útját is érinti,
tavaly az előző évinél 6,4 százalékkal kevesebb, 182 millió tonna árut szállítottak hajókon
– ez a legkisebb mennyiség a német egyesítés óta. Az Európa déli részét fojtogató hőhullámok következtében a hanyatló trend várhatóan tovább folytatódik majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.