BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
New,Delhi,,India-oct,4,2022:,A,Boy,Standing,Near,Tata

Újabb giga-akkumulátorgyár épül, ezúttal a briteknél

Több ezer munkahelyet teremtő gigagyár épülhet az Egyesült Királyságban, ami a szigetország igényének a felét fedezné. A beruházás létfontosságú a helyi autógyártóknak.

Az indiai Tata Group egy elektromos autókat kiszolgáló akkumulátorgyárat épít az Egyesült Királyságban, várhatóan a délnyugat-angliai Somerset megyében. A négymilliárd font (több mint 1720 milliárd forint) értékű beruházás az egyik legnagyobbnak számít Európában, ami a Range Roverhez, a Jaguárhoz és más márkákhoz is gyárt majd akkumulátorokat. A termelés 2026-ban kezdődne, és négyezer munkahelyet teremtene. A létesítmény éves termelési kapacitása kezdetben 40 gigawatt körül alakulhat, ami meghaladja a Németországban épült CATL-gyár 14 gigawattos teljesítményét, de elmarad a CATL 100 gigawattos debreceni beruházásától.

New,Delhi,,India-oct,4,2022:,A,Boy,Standing,Near,Tata
Fotó: Shutterstock

Az üzem 2030-ig az Egyesült Királyság akkumulátorigényének a felét fedezné, tehát a brit autóipar szempontjából kulcsfontosságú lesz. London nem volt hajlandó megmondani, hogy mekkora pénzügyi támogatást ígért a beruházás biztosítása érdekében, hogy a cég ne Spanyolországban építse fel a gyárat, de a BBC szerint több százmillió fontról van szó. Ez egybevág a korábbi sajtóértesülésekkel, márciusban a brit média arról írt, hogy a Tata legalább 500 millió fontos dotációt kért.

A Tata Group többmilliárdos befeketetése az autóiparunk erejét bizonyítja

– jelentette ki Rishi Sunak brit miniszterelnök. A vállalat vezetője szerint a stratégiai beruházással a Tata tovább erősíti elkötelezettségét a szigetország iránt. A helyi akkumulátorgyártás létfontosságú az autógyártóknak, mivel így elkerülik az Egyesült Királyság és az EU közötti kereskedelemre kivetett vámokat, amelyek jövő évtől lesznek esedékesek. A nagy autóipari cégek májusban arra figyelmeztettek, hogy a vámok és a helyi alkatrészek hiánya miatt szigetország autóipara életképtelenné válhat, így a kormány kénytelen cselekedni.

Az Egyesült Királyság alapvetően lemaradásban van európai riválisaihoz képest: az Európai Unióban több mint 30 hasonló létesítményt építenek. Andy Palmer, az Aston Martin korábbi vezérigazgatója és az elektromos akkumulátorokat gyártó InoBat jelenlegi elnöke szerint kormányzati támogatásokra van szükség ahhoz, hogy a szigetország versenyképes maradjon. A beruházás geopolitikai szempontból is jól jön, mivel London igyekszik elmélyíteni a kapcsolatokat Indiával, és a szabadkereskedelmi megállapodásról szóló tárgyalások az utolsó szakaszba értek.

A Tata a Jaguar Land Rover birtoklása mellett kiterjedt acélipari érdekeltségekkel is rendelkezik az Egyesült Királyságban. Világszerte egyre több helyen épülnek akkumulátorgyárak, többek között az amerikai Georgia államban az LG és a Hyundai tervez közös üzemet, míg a svéd Northvolt Észak-Németországban építkezik. A kínai Sunwoda valószínűleg hazánkban hozza létre az európai bázisát, valamint a Fejér megyei Iváncsán is épül egy üzem.

A kínai Huayou Cobalt 520 milliárd forintos óriásberuházást hoz Magyarországra

Mintegy 520 milliárd forintos óriásberuházással 900 új munkahelyet hoz létre a kínai Huayou Cobalt, amely Ácson építi fel első európai üzemét, ahol katódot fog gyártani elektromos akkumulátorokhoz. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter közölte, hogy a lítiumion-akkumulátorok és új kobaltanyagok fejlesztésére és gyártására szakosodott csúcstechnológiai cég kapacitása évente körülbelül százezer tonna lesz.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.