Az Európát kínzó pokoli aszály nemcsak erdőtüzeket okoz, és nyomorítja meg a mezőgazdaságot, hanem a csökkenő vízszintek miatt a fuvarozást is ellehetetleníti a kontinens folyóin. Az egyik legolcsóbb szállítási mód eltűnése pedig számos nehézséget okozhat a blokk gazdaságainak – írta a CNBC.
A Rajna, Nyugat- és Közép-Európa egyik legfontosabb folyója az elmúlt években egyre súlyosabb vízhiányban szenved. A kontinenst sújtó szárazság miatt a vízszint egyre alacsonyabb, ami nemcsak a vízellátásban okoz problémát, hanem a kereskedelemben is, ugyanis a folyami fuvarozás kulcsfontosságú az országok és a gazdasági központok számára.
A vízszint csökkenésével a hajók kapacitása is csökken, ez pedig a szállítási költségeket emeli meg – múlt hónapban a Maersk és a Hapag-Lloyd hajózási társaságok is bejelentették, hogy a folyó alacsony vízállása miatt felmerülő pótdíjakat az ügyfeleikre fogják hárítani.
A Rajnán a kereskedelem volumene az elmúlt két évtizedben többé-kevésbé állandó volt. 2021 óta azonban azt látjuk, hogy ez évről évre csökken, ami az egyre alacsonyabb vízszint következménye. Ha a következő évek is aszályosak lesznek, akkor valószínűleg a fuvarozási trendek is romlani fognak
– mondta Tim Beckhoff, a McKinsey tanácsadó cég beszerzési szakértője. A CHR és az EUWID vízvédelmi szervezetek szerint a következő 30–80 évben, ha az éghajlatváltozás hatásai tovább erősödnek, a vízhozam jelentősen lecsökkenhet, vagy akár teljesen ki is száradhat a folyó.
A Rajnán olyan árukat szállítanak, mint az olaj, a vegyi anyagok és a gabona, ám a vízszint nyaranta már annyira lecsökken, hogy egyes hajók tavaly augusztusban csak a térfogatuk negyedéig voltak feltöltve. A Deutsche Bank adatai szerint 2018-ban a németországi belvízi utakon folytatott áruszállítás 11,1 százalékkal csökkent az előző évhez képest.
A folyami szállítás helyett lehetne alternatív fuvarozási módokat találni, ezek azonban sokkal drágábbak. Egy, a Rajnán megszokott 135 méter hosszú, 3 méteres merülésű uszály körülbelül 2700 tonna árut tud szállítani – ugyanennek a rakománynak a szállításához körülbelül 110 nagy teherautóra volna szükség.
Azonban az alternatív közlekedési módok is nagy kapacitással működnek, így a folyó kiváltása hatalmas csapást mérne az európai kereskedelemre, és szinte lehetetlen logisztikai feladatot jelentene. Az alacsony vízállás miatt a Rajnán a délnyugat-németországi Karlsruhéba szállított gázolaj tonnájának szállítási költsége május és július közepe között megduplázódott, és mintegy 50 euróra emelkedett.
A sekély folyók hullámhatása jelentős lehet. Egész gazdaságok függenek ettől a viszonylag alacsony költségű szállítási módtól
– tette hozzá Beckhoff.
A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW) szerint a csökkenő vízszint jelentősen ronthatja a feldolgozóipari termelést. Frankfurtnál 2018-ban 30 napon keresztül olyan alacsony volt a vízszint, hogy a Rajnán a vízi szállítás mintegy 25 százalékkal csökkent, Németországban pedig az ipari termelés 1 százalékkal esett vissza.
Az alacsony vízállás hosszú távon komoly átalakítást követel meg a szállítási ágazattól és az érintett gazdaságoktól is.
A vállalatok valószínűleg kiigazítják ellátási láncaikat és raktározásukat azokban az időszakokban, amikor az alacsony vízállással kapcsolatos logisztikai problémák várhatók. Ebben valószínűleg a prediktív szoftverek fontos szerepet fognak kapni, de új folyami hajók építésére is szükség lesz
– mondta Marc Schattenberg, a Deutsche Bank közgazdásza.
Májusban a BASF vegyipari vállalat a Stolt Tankersszel közösen bemutatott egy új uszályt, amely kifejezetten a sekélyebb időszakokban működne. A hajó alacsony vízállásnál kétszer akkora kapacitással rendelkezik, mint a hagyományos modellek, ám a szélessége miatt csak a folyó alsó szakaszain tudna közlekedni.
Nincs alternatíva, a német gazdaságnak alkalmazkodnia kell a sekély RajnáhozElindult a nagy cégek harca az alacsony vízszintnél is használható uszályokért. |
Egy másik, sokak által ellenzett megoldás a Rajna csatornáinak a bővítése lenne, ám ez súlyos környezeti károkat okozhat, és a vízszint további csökkenésével ezek is használhatatlanná válnának. Hosszú távon a folyó vízgyűjtő területének a megóvása, valamint az éghajlatváltozás enyhítése kulcsfontosságú lesz, ha a holland, a német és a francia ipar nem akar fuvarozók nélkül maradni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.