Április vége óta nem látott magas szintre, megawattóránként 56 euróra emelkedett a földgáz ára, novemberi szállításra a rotterdami energiatőzsdén. Az árakra változatlanul nyomást helyez a Finnországot Észtországgal összekötő vezeték hétvégi meghibásodása, illetve a javításával kapcsolatos bizonytalanság. Ismert, leállást okozó szivárgás történt a Balticonnector vezetéken, az üzemeltető finn Gasgrid pénteki bejelentése szerint még 1-2 hét, amíg egyáltalán a hiba okát sikerül feltárni. Maga a javítás pedig legalább öt hónapot vesz igénybe.
A gázárak az alacsonyabb kínálat, illetve az ellátást érintő kockázatok miatt emelkedtek – mondta Edward Gardner, a Capital Economics árupiaci közgazdásza csütörtöki jegyzetében. Talán a legnagyobb aggodalom az, hogy a Hamász–Izrael konfliktus regionális konfliktussá alakulhat.
Hétfőn az izraeli energiaügyi minisztérium biztonsági aggályokra hivatkozva utasította az amerikai nagyvállalatot, a Chevront, hogy ideiglenesen függessze fel a Gázához legközelebb eső három izraeli tengeri gázprojekt közül a Tamar mezőn folyó tevékenységet.
A Capital Economics szerint Tamar Izrael több mint 20 milliárd köbméteres éves gáztermelésének mintegy felét adja. Míg az izraeli gáz nagy részét belföldön fogyasztják el, körülbelül egyharmadát csővezetéken exportálják Egyiptomba és további piacokra. Izrael emellett fontos LNG-gázszállítója Európának.
Ami viszont inkább lefelé kellene, hogy terelje a jegyzésárakat, azok a friss keresleti adatok Kínából. Az ázsiai ország földgázimportja, beleértve a vezetékes gázt és az LNG-t is, a vámadatok szerint szeptemberben nem változott az előző év azonos hónapjához képest.
A földgázimport az elmúlt hónapban mintegy 10,14 millió tonnát tett ki – derül ki a vámügyi főigazgatóság adataiból. A behozatal kismértékben csökkent az előző havi 10,85 millió tonnához képest. Ha az év első 9 hónapját nézzük, a behozatal 81 millió tonna volt, 8 százalékkal magasabb, mint egy éve. Kína ebben az időszakban mintegy 49,7 milliárd dollárt fizetett gázimportért, ami 5,8 százalékos csökkenés az előző évhez képest.
A szeptemberi LNG-importról jelenleg nem állnak rendelkezésre adatok. Az első félévben Kína megelőzte Japánt a világ legnagyobb LNG-importőreként, és az ország július és augusztus folyamán tovább növelte előnyét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.