Egymás után szakítják meg útjukat a mindkét irányból a Vörös-tenger kapuját képező Bab el-Mandeb-szoros felé tartó katari, cseppfolyósított földgázt szállító (LNG) tartályhajók, miután az Egyesült Államok és Nagy-Britannia jemeni húszi katonai célpontokra mért légi csapásai nyomán veszélyesebbé vált a létfontosságú útvonal.
A Bloomberg által gyűjtött hajózási adatok szerint péntek óta legalább öt, Katar által üzemeltetett, a Vörös-tenger déli bejárata felé tartó LNG-hajó állt meg a szoros valamelyik oldalán.
Három, Európába LNG-t szállító hajó Omán partjainál rostokol, míg két üres hajó, amely Katar felé haladt az újabb rakományért, a Bab el-Mandab túloldalán állt meg a Vörös-tengeren, illetve a Földközi-tengeren, a Szuezi-csatorna közelében.
A hírügynökség szerint kockázatot jelent Európára nézve a kontinens második legnagyobb LNG-ellátójától érkező szállítmányok esetlegesen elhúzódó szünetelése, már csak a téliesre fordult időjárás miatt is.
Ennek ellenére nem valószínű, hogy rövid távon földgázhiány lépne fel, mivel
Európa jelenleg jól ellátott, az ipari kereslet pedig továbbra is visszafogott.
Az európai irányadó gázárak hétfőn újabb 3,7 százalékkal, megawattóránként 30,6 euróra csökkentek, azaz augusztus óta a legalacsonyabb szint közelében kereskednek vele.
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság haditengerészetét magában foglaló egyesített katonai erők is azt tanácsolták a kereskedelmi hajótársaságoknak, hogy az Irán által támogatott fegyveres csoport elleni légi csapásokat követően maradjanak távol a veszélyzónától. Legalább három – nagy olajszállító tankereket üzemeltető – vállalat is közölte azóta, hogy elkerülik a területet.
Noha a húszik eddig nem támadtak meg egyetlen katari gázszállító hajót sem azóta, az ország reakciója az amerikai katonai csapásokat követően mégis azt jelzi, hogy megnőttek a kockázatok. A Perzsa-öböl menti ország – a világ egyik legnagyobb LNG-szállítója – ugyanis eddig azon kevés exportőr közé tartozott, amely továbbra is a Vörös-tengeren keresztül juttatta el az üzemanyagot Európába.
Amennyiben Katar, amely tavaly a nyugat-európai fogyasztás mintegy 13 százalékát biztosította, tartósan leállítaná a vörös-tengeri útvonalon történő szállítást, a hajóinak egész Afrikát meg kellene kerülniük, azaz LNG-szállítmányai jóval lassabban érhetnék el Európát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.