Gyakorlatilag biztos, hogy az idei telet mindenféle korlátozás, illetve kínálati szűkösség nélkül átvészeli Európa. Valószínűsíthetően a háztartások is jobban odafigyelnek saját fogyasztásukra, rekordütemben telepítik a megújuló energiaforrásokat hasznosító „házi erőműveket” és az időjárás is besegített: a tél nem volt igazán kemény – legalábbis eddig.                                                                      

The TotalEnergies Cape Ann LNG tanker ship, escorted by maritime gendarmerie, arrives at the northern French port city of Le Havre, in the English Channel on September 18, 2023. (Photo by LOU BENOIST / AFP)
A kereskedelmi hajóknak meg kell kerülniük egész Afrikát.
Fotó:  LOU BENOIST / AFP

Viszonylagos stabilitás uralkodik a gázpiacon hónapok óta, az elmúlt három hónapban 

a megawattóránkénti több mint 50 eurós szintről egészen 28 euró környékére lépcsőzött le az energiahordozó ára.   

Még a vörös-tengeri konfliktus sem „rázta fel” a hangulatot, pedig tetemes mennyiségű LNG, azaz cseppfolyós földgáz érkezik Európába Katarból és a Közel-Keletről a Szuezi-csatornán át. Most az LNG-tankereknek is meg kell kerülniük Afrikát, ami a szállítás jelentős drágulását és csúszását eredményezi. Ugyanakkor ez a helyzet sem hagyott nyomot a TTF-gázáron, az elmúlt hónap is a lefelé csorgásról szólt a holland gáztőzsdén.       

A TTF-gázár alakulása 3 hó
 

Mélyrepülésben az ipar

Persze a mérsékelt gázéhséghez kedvezőtlen tényezők is hozzájárulnak: az európai gazdaságok a szélén billegnek, így az ipar sem fogyaszt annyi gázt, mint konjunktúra idején. Beszédes adat, hogy német üzleti hangulat mélyponton van, az Ifo indikátora 85,2 ponton áll, ami a Covid-járvány óta mért legalacsonyabb értéke, és mélyen a konszenzus alatt van. 

De a beszerzésimenedzser-indexek sem festenek kedvezőbb képet, az S&P Global összetett beszerzésimenedzser-indexe (BMI) az eurózónában 47,9 pontra emelkedett januárban az előző havi 47,6-ról. Ez persze továbbra is a növekedést jelentő 50 pont alatt van. 

A jövő igencsak kérdéses. 

A húszik sorozatos támadásait már megérzi az európai ipar,  Németországban és Franciaországban a szállítási idők nőttek meg. Emellett több vezető autógyár a termelés lassításáról-leállításáról döntött. Az esztergomi Suzukinál egy hét kényszerszünet után újraindult a termelés. 
Brüsszelből sem fogják pörgetni a gazdaságokat. Nyáron európai parlamenti választások is lesznek, és bárhogyan is alakul a voksolás eredménye, borítékolni lehet, hogy a döntéshozatal lelassul, így tehát jelentős impulzusokra a oldaláról sem lehet számítani.      

Újratöltés, de mennyiért

Csaknem egy euróval drágábban adják a gáz megawattóráját nyári, azaz júliusi és júniusi szállításra, mint februárira. A kereskedők is tudják, hogy 

tömeges vásárlási igény nem jelentkezik majd a tél végén, 

a korábban részletezett okoknak köszönhetően. Ugyanakkor a tárolókat – kerül, amibe kerül – a nyár folyamán újratöltik, így akkor bizonyosan nagyvásárlóként lesznek jelen az európai országok, nyári szállításra tehát már most is drágábban adják az energiahordozót. A szállítások időpontjából adódó 1 eurós különbség önmagában nem jelentős. Ugyanakkor megfigyelők arra hívják fel a figyelmet, hogy ez a „spread” folyamatosan szélesedik és 

 jelezheti, hogy majd nyáron az országoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, hogy a következő őszi-téli időszakra megnyugtató mennyiségű betárolt gázuk legyen.

A tőzsdei⁠⁠ gázár tavaly nyár óta a legalacsonyabb szinten van, a szerződések 30 euró alatt mozognak megawattóránként. Az előrejelzések szerint február első napjaiban is átlag feletti hőmérséklet várható a kontinensen, ami szintén hozzájárul az árak alacsony szintjéhez, rövid távon.     

Workers walk at the fertilizer giant Yara's plant in Le Havre, northern France, on April 8, 2022. Built in the late 1960s, the factory has curtailed its ammonia and urea output in Italy and France in March due to the record high natural gas prices in Europe. (Photo by Sameer Al-DOUMY / AFP)
Fotó: Sameer Al-Doumy / AFP

Ugyanakkor a nyugalom törékeny – a piacon folyamatosan figyelik a közel-keleti fejleményeket, természetesen a háború szárazföldi eszkalációja azonnali dráguláshoz vezethet, ugyanakkor a vörös-tengeri fejleményeket egyelőre ignorálja a piac. 

Középtávon az esetlegesen perzselő nyári időjárás is emelheti a gázárat, ugyanis a légkondicionálás megnövelheti a gázzal előállított áramtermelést. Érdemes felidézni, hogy a tavalyi év a mérések kezdete óta a legmelegebb volt, és nincs esély arra, hogy az idei jóval hűvösebb legyen. 

Abban sem lehet bízni, hogy a piacon bőséges lesz a kínálat, ugyanis  a katari giga LNG-projektek csak 2025-re fejeződnek be, idén még nem ontják a piacra az energiahordozót. 
Összességében tehát a tárolók feltöltésének időszakára beborulhat az ég a gázpiac felett, ugyanis

jó pár tényező az áremelkedés irányába mutat.  

Más kérdés, hogy az idei téli szezon kisebb fogyasztásából adódóan majd valójában mennyire lesznek kiürülve az európai gáztárolók.