Csökken a német fogyasztói bizalom a GfK vonatkozó indexe szerint. A februárra vonatkozó mutató –29,7 pontra esett a januári –25,4-ről. Ez meglepetést jelent, ugyanis elemzők enyhe pozitív változást, a mutató –24,5 pontra történő erősödésével számoltak, miután tavaly decemberben hirtelen nőtt a hangulatindex.
A GfK fogyasztói hangulatindexe alapján 11 hónapos mélypontra esik a vásárlók jövedelmi várakozása, a vásárlási hajlandósága és a gazdasági kilátásai. Ugyanakkor 2008 augusztusa óta nem akartak olyan sokan félretenni a jövedelmükből, mint most.
A válságok és a háborúk, valamint a tartósan magas infláció elbizonytalanítja a fogyasztókat, ami a fogyasztói hangulat csökkenésében is megmutatkozik. Ez pedig azt jelenti, hogy
Európa legnagyobb gazdaságának fellendülése még várat magára.
„Ha voltak is remények a hangulat tartós javulására, ezek januárban szertefoszlottak” – összegezte Rolf Buerkl, a Nürnbergi Piaci Döntések Intézetének fogyasztói szakértője.
A német fogyasztói hangulatindexet a GfK és a Nürnbergi NIM intézet készíti el havonta 2 ezer fogyasztó megkérdezésével. A fogyasztói hangulatindex előrevetíti a fogyasztás alakulását a következő hónapban. A mutató nulla feletti értéke azt mutatja, hogy a magánfogyasztás éves szinten növekedhet, a negatív érték pedig csökkenést jelez az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. A GfK szerint a mutató egy pontos változása a magánfogyasztás 0,1 százalékos változásának felel meg az előző évhez képest.
A briteknél mért fogyasztói bizalom az elmúlt két év legmagasabb szintjére emelkedett januárban, ami követte a decemberi emelkedést. A lassuló infláció egyértelműen optimistábbá tette a háztartásokat pénzügyeiket illetően. A GfK szerint a hangulatindex 3 ponttal mínusz 19-re nőtt, ami 2022 januárja óta a legmagasabb szint. Januárban az index minden almutatója javult, így a nagyobb vásárlások, a megtakarítások és az általános gazdasági helyzet értékelése is.
„Úgy tűnik, hogy a fogyasztókat felbátorították a csökkenő inflációról szóló pozitív hírek” – összegezte Joe Staton, a GfK ügyfélstratégiai igazgatója.
A kezdeti fellendülést azonban helyén kell kezelni, mivel
a brit fogyasztói bizalom még mindig gyenge történelmi mércével mérve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.