BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Shopper placing groceries in shopping cart

Romokban a német gazdaság – a fogyasztás nem ad erőt

Cudar gazdasági helyzettől tartanak a németek, olyannyira, hogy rácáfoltak a piac várakozására és költés helyett inkább a megtakarításra koncentrálnak. Míg Németországban a fogyasztói bizalom csökkent, addig a Nagy-Britanniában nőtt.

Csökken a német fogyasztói bizalom a GfK vonatkozó indexe szerint. A februárra vonatkozó mutató –29,7 pontra esett a januári –25,4-ről. Ez meglepetést jelent, ugyanis elemzők enyhe pozitív változást, a mutató –24,5 pontra történő erősödésével számoltak, miután tavaly decemberben hirtelen nőtt a hangulatindex.

Shopper placing groceries in shopping cart
Csökken a német fogyasztói bizalom a GfK vonatkozó indexe szerint
Míg Németországban a fogyasztói bizalom csökkent, addig a Nagy-Britanniában nőtt.
Fotó: James Hardy/GettyImages

A GfK fogyasztói hangulatindexe alapján 11 hónapos mélypontra esik a vásárlók jövedelmi várakozása, a vásárlási hajlandósága és a gazdasági kilátásai. Ugyanakkor  2008 augusztusa óta nem akartak olyan sokan félretenni a jövedelmükből, mint most.

A válságok és a háborúk, valamint a tartósan magas infláció elbizonytalanítja a fogyasztókat, ami a fogyasztói hangulat csökkenésében is megmutatkozik. Ez pedig azt jelenti, hogy 

Európa legnagyobb gazdaságának fellendülése még várat magára.

„Ha voltak is remények a hangulat tartós javulására, ezek januárban szertefoszlottak” – összegezte Rolf Buerkl, a Nürnbergi Piaci Döntések Intézetének fogyasztói szakértője. 

A német fogyasztói bizalom alakulása
2020-tól
 

A német fogyasztói hangulatindexet a GfK és a Nürnbergi NIM intézet készíti el havonta 2 ezer fogyasztó megkérdezésével. A fogyasztói hangulatindex előrevetíti a fogyasztás alakulását a következő hónapban. A mutató nulla feletti értéke azt mutatja, hogy a magánfogyasztás éves szinten növekedhet, a negatív érték pedig csökkenést jelez az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. A GfK szerint a mutató egy pontos változása a magánfogyasztás 0,1 százalékos változásának felel meg az előző évhez képest.

A britek sokkal bizakodóbbak a németeknél

A briteknél mért fogyasztói bizalom az elmúlt két év legmagasabb szintjére emelkedett januárban, ami követte a decemberi emelkedést. A lassuló infláció egyértelműen optimistábbá tette a háztartásokat pénzügyeiket illetően. A GfK szerint a hangulatindex 3 ponttal mínusz 19-re nőtt, ami 2022 januárja óta a legmagasabb szint. Januárban az index minden almutatója javult, így a nagyobb vásárlások, a megtakarítások és az általános gazdasági helyzet értékelése is.

„Úgy tűnik, hogy a fogyasztókat felbátorították a csökkenő inflációról szóló pozitív hírek” – összegezte Joe Staton, a GfK ügyfélstratégiai igazgatója.

A kezdeti fellendülést azonban helyén kell kezelni, mivel

a brit fogyasztói bizalom még mindig gyenge történelmi mércével mérve.

 

A brit fogyasztói bizalom alakulása 2020-tól
 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.