A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) szerdai előrejelzése szerint a globális munkanélküliségi ráta a 2023-as 5,1 százalékról az idén várhatóan 5,2 százalékra emelkedik, elsősorban a fejlett gazdaságokban tapasztalható lassabb munkahelyteremtés miatt. A szervezet 2024-es világfoglalkoztatási és szociális kilátásokról szóló jelentése szerint ez azt jelenti, hogy világszerte kétmillióval nő majd 2024-ben a munkanélküliek száma.
A munkaerőpiacok teljesítményének szerény visszaesését vetítjük előre, részben azért, mert a növekedés világszerte lassul
– idézte a Reuters Richard Samanst, az ILO kutatási részlegének igazgatóját.
Az ENSZ-hez tartozó ILO szerint a koronavírus-járvány után globális volt egy rövid, gyors növekedés az összesített munkatermelékenységben, ez azonban hamar visszatért az előző évtizedben tapasztalt alacsony ütemhez.
„A lassú termelékenységnövekedési időszakokban a rendelkezésre álló reáljövedelem és a reálbérek gyakran érzékenyek a hirtelen ársokkokra” – emlékeztetett jelentésében az ILO.
A szervezet előrejelzése szerint a felső vagy közepes jövedelmű országokban a következő két évben a foglalkoztatásban csak csekély növekedésre lehet számítani, de az alacsony és az alsó-közepes jövedelmű országokban továbbra is erőteljes marad a munkahelyek számának emelkedése.
A helyzet különösen aggasztó a magas jövedelmű országokban, ahol a foglalkoztatás növekedése 2024-ben várhatóan negatívba fordul, és 2025-ben csak szerény javulás várható
– prognosztizálja az ILO.
Az Eurostat legfrissebb adatai szerint egyelőre csökken a munkanélküliségi ráta, novemberben az Európai Unióban 5,9, az eurózónában 6,4 százalék volt; ez 12,9, illetve 10,97 millió embert jelent.
Az euróövezeti gazdaságok közül Németországban, az uniós tagállamok közül Csehországban volt a legalacsonyabb a munkanélküliek aránya: 3,1, illetve 2,4 százalék. A legmagasabb pedig Spanyolországban (11,9 százalék), Olaszországban (7,5 százalék) és Franciaországban (7,3 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.