Elképesztő sikert arattak eddig a feltörekvő kínai internetes áruházak, miközben gyors szállítási határidőket kínálva a légi szállítással foglalkozó vállalatok nyakához szorítják a kést. A Cargo Facts Consulting által összesített adatok szerint a csapból is folyó Temu naponta mintegy négyezer, a divatdiktátor szerepben tetszelgő Shein ötezer, az sokoldalú Aliexpress ezer, míg az e-kereskedelem édes ízére ráérző TikTok nyolcszáz tonna árut ad fel.
Összevetésképpen: az egyik legnagyobb hagyományos megrendelő, az Apple napi ezer tonna árut szállíttat légi úton. A Kínából online rendelt csomagok célba juttatásához összesen 108 darab Boeing 777-esből álló teherszállító flottának kellene rendelkezésre állnia – folyamatos és csak e négy kínai cégre szorítkozó szállítást feltételezve.
A globális légi árufuvarozási iparág persze azért örül is a hirtelen jött keresletnek, de kapacitás terén nincsen rá felkészülve, s azt is könnyen meglehet, hogy a brutális gyorsasággal felemelkedő kínai e-kereskedők sokszor öngyilkos árpolitikájukkal saját sírjukat ássák meg, s eltűnnek egyik napról a másikra.
A kiszolgálásukra felfejlesztett cargó flották pedig a földön rostokolhatnak megrendelés hiányában. Ez persze a legrosszabb forgatókönyv, most a kapacitásszűke a szállítási árak felsrófolásához vezet éppen. A megnövekedett igényeket jól szemlélteti, hogy
a Shein és a Temu együttesen naponta csaknem 600 ezer csomagot küld Kínából közvetlenül az Egyesült Államokba
az amerikai kongresszus 2023. júniusi jelentése szerint. Ez áremeléshez vezetett ebben a relációban, s ismeretlen fogalommá tette a csúcsforgalmat, mivel az állandósult, s a megpakolt gépek egymást követve szállnak fel Kanton és Hongkong repülőterén, de hogy visszafelé mint hoznak, azt nem tudni.
Niall van de Wouw, a Xeneta légi és tengeri árufuvarozási díj összehasonlító platform vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a Shein–Temu jelenség kereskedelmi egyensúlytalansághoz, a logisztikai kapacitás kihasználtság jelentős torzulásához vezet, hiszen a Hongkongba visszatérő gépen szállított árumennyiség nem összevethető az onnan Amerikába induló cargókéval – hogy az ezzel járó negatív környezetvédelmi hatásokról már ne is beszéljünk.
A légi árufuvarozást jelenleg nem a Vörös-tengernél mindennapos húszi hajótámadások, hanem az olyan kínai e-kereskedelmi vállalatok, mint a Shein vagy a Temu befolyásolják leginkább
– mondta Basile Ricard, a Bollore Logistics szállítmányozó vállalat igazgatója a Reutersnek. Még rosszabb a helyzet, ha azt nézzük, hogy a Kínából magánforgalomban rendelt áruk egyharmadát már az „egynyári”, eldobható fast fashion divattáruk teszik ki, ami egyben a növekedés alapú fogyasztói társadalmak eltorzulásának ékes bizonyítéka.
A 10 dolláros joggingoknak, az 5 dolláros „tornacipőknek” és társaiknak köszönhetően a Shein például már a globális fast fashion piac egyötödét fedi le tevékenységével. A Baixiao.com még borzasztóbb arányokról ír, szerintük a külföldre tartó online rendelések felét már a fast fashion cuccok adják, a globális cargó fogalom kapacitásainak harmadát köti le ezeknek a termékeknek a célországba juttatása.
A Shein és a Temu növekedése és fuvardíjdrágító hatása az olyan ágazatokra is negatívan hat, amelyek a vörös-tengeri kereskedelmi kockázatokat kikerülendő légi úton küldenék portékájukat a célállomásra.
Ez a logisztikai lehetőség jelentősen beszűkült a számukra, holott az ellátási láncban fontosabb szerepet játszanak, mint az őket kiszorító e-kereskedők.
A Szuezi-válság bekövetkeztekor már nem volt elérhető szabad légi szállítási kapacitás, a kínai áruküldők mindet lekötötték maguknak
– mondta a hírügynökségnek egy cargótársaság névtelenséget kérő vezetője. A szektor is látja az igények felfutását, ezért chartergépek gyors átalakításával és bevonásával próbálják növelni kapacitásaikat. De már ezeket is kibérelték előre, a fuvarcégek nem bírnak lépést tartani a kínai online kereskedők pluszigényeivel.
A Boeing legutóbbi prognózisában úgy becsülte, hogy Kína légi teherszállító flottája 2022 és 2042 között több mint háromszorosára, 750 repülőgépre nő. Ma már vélhetően feljebb srófolnák a flotta méretét.
A Temu 12 széles törzsű teherszállító repülőgépet szeretne lízingelni, ajánlataikat a szektor valamennyi szereplőjéhez eljuttatták, kérdés, mire mennek vele, ha nincs elérhető cargógép a piacon
– mondta Marc Schlossberg, az Unique légi árufuvarozásért felelős ügyvezető alelnöke.
A Shein szóvivője sablonszöveggel hárította el a Reuters kérdéseit, szerinte cége folyamatosan optimalizálja erőfeszítéseit a legjobb vásárlói élmény és a teljesítés hatékonyságának biztosítása érdekében. Ezen a maszlagon túl azért a Shein a való életben is tesz valamit, hogy a problémát kezelje.
Érzékelik, hogy saját maguk verték fel a cargódíjakat, ezért amit lehet, konténerbe raknak és barátkoznak az időigényes tengeri fuvarozás lehetőségével.
A helyi raktárak létesítésével is közelebbre tudják hozni a vásárlókhoz a termékeket. Ezeknek a létrehozása és fenntartása azonban komoly kiadásokkal jár, azaz a projekt meghirdetése előtt mélyreható költség/haszon elemzéseket igényel. Arról nem is szólva, hogy a más országban kialakított működésre az adott ország törvényei vonatkoznak, ami szintúgy kockázati tényezőt jelenthet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.