Az egész a dízelbotránnyal kezdődött, 2015. szeptember közepén, amikor is az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) leleplezte a Volkswagen csoport márkáinál folytatott csalássorozatot. Közismert, hogy a német autók egy beépített szoftver segítségével, tesztkörülmények között tudtak csak megfelelni a szigorú kaliforniai emissziós előírásoknak, s nem azért, mert technikailag ne tudták volna azokat teljesíteni, hanem amiatt, hogy ne kelljen lekorlátozniuk járműveik teljesítményét.
Ezzel ugyanis versenyhátrányba kerültek volna a lóerők országában, a világ második legnagyobb, de legjobban fizető autópiacán. Azóta a VW legalább 33 milliárd eurót fizetett ki kártérítésként vagy bírságként, autók tízezreit kellett visszavásárolnia vagy visszahívnia és bebutítania az Egyesült Államokban és szerte a világon.
És ez az ügy még korántsem ért véget, az egyik főkolomposként megnevezett Martin Winterkorn azonnal belebukott ugyan a dízelbotrányba, de a VW akkori elnökének pere csak a múlt héten indult meg az egyik németországi bíróságon.
A győri Audi-gyártás felfuttatásában szerepet játszó, emiatt magas állami kitüntetésben részesített Winterkorn tagadja a vádakat, ahogy a kezdetben az amerikai leányvállalat is félreértésekre hivatkozott.
Amerikában ezután hamar riadót fújtak – akkor még nem a „klímaaktivista” Donald Trump volt az elnök –, és a kőkeményen kezdték ellenőrizni és betartatni a levegőtisztasági szabványokat az autóiparban.
Kapóra jött az ehhez az elektromos átállás, a villanyautók előretörése, csakhogy a Trumpot követő Joe Biden vélhetően túl messzire ment a célok megfogalmazásában, amikor a zéró károsanyag-kibocsátású autók arányát az újautó-gyártásban 2030-ra 60 százalékban, 2032-re pedig 67 százalékban határozta meg, ezzel lehetett volna elérni a stratégiai célt, hogy 2032-re 56 százalékkal csökkentsék az új járművek kibocsátását a 2022-es állapothoz képest.
Az erőltetett átmenet azonban legfeljebb a zöldek támogatását nyerte el, az autóipar a hirtelen megemelkedő költségektől, a szakszervezetek a kevesebb élőmunkát igénylő villanyautó-gyártás következtében elbocsátásoktól, a benzinszagtól megittasult amerikai fogyasztó pedig a választási lehetőségének korlátozásától tartva ellenezte a kormányzati szigort.
Az érvek között felsorakoztatták, hogy az elektromos autók még mindig túl drágák sok amerikai fogyasztó számára, és hogy több időre van szükség a töltő-infrastruktúra fejlesztéséhez.
Hosszas hallgatás és helyzetértékelés után Washingtonban úgy döntöttek, hogy átállítják a váltót és lassan haladási irányt szabnak meg – értesült a Reuters kormányzati forrásoktól. A várhatóan márciusban hatályba lépő módosított és véglegesített terv részletei nem ismertek, annyi tudható, hogy az átállást lassabb tempóra állítják, így a 2030-ra előírt 60 százalékos e-autó arányt is a mai körülményeknek megfelelően a mérsékelik.
A Biden mellett álló autóipari szakszervezet, az UAW is támogatja a szigorítások bevezetésének lassítását. Emlékezetes, hogy Joe Biden ősszel az amerikai elnökök között elsőként a bérsztrájkot folytató munkások mellé állt, sürgetve a megállapodást munkaadóikkal.
Nem tudni, hogy a 2030-as mutató hány százalékon rögzítik majd, mindenesetre az innovatív autógyártói szövetség (AAI) – amely a GM-et, a Fordot, a Stellantist, a VW-t és a Toyotát is magába foglalja – 40-50 százalékos arányt látna gond nélkül teljesíthetőnek, de az is úgy, hogy a villanyautók mellé a tölthető (plug-in) hidrideket is beleszámítják.
Utóbbiaknak hatalma piaca keletkezett az elmúlt évben, a Toyota egyes modelljeire például több mint egy évet is képesek várni az amúgy türelmetlen amerikai autóvásárlók. Van honnan fejlődni, hiszen tavaly az elektromos autók részaránya 8 százaléknál járt az összértékesítésben.
Adjunk esélyt a piacnak és az ellátási láncoknak a felzárkózásra, tartsuk fenn a vásárló választási lehetőségét, engedjük, hogy több nyilvános töltőállomás jöjjön létre, hagyjuk, hogy az állami beruházási támogatások célt érjenek és elősegítsék az autóipari rendszerváltást
– kommentálta a kormányzati szándékot vasárnap John Bozzella, az AAI vezérigazgatója.
A Fehér Ház részéről az az AAI képviselőivel egyeztető Ali Zaidi klímatanácsadó szerint a kormányzat a kompromisszumos megoldásban érdekelt, s abban, hogy az amerikai autóipar diktálja a jövőben is a tempót, s ne csak kövesse az eseményeket.
Hozzá hasonlóan az EPA-nál is azt hangsúlyozták, hogy reálisan betartható követelményeket kell megfogalmazni, a klímavédelem szempontjainak megfelelően. Az EPA-nak más felvetésekre is reagálnia kell, így a benzinüzemi autók károsanyag-kibocsátási előírásaira vonatkozó drasztikus csökkentésre vonatkozó javaslata is vita tárgyát képezi, mert ennek értelmében szinte valamennyi benzines motort külön részecskeszűrővel kellene ellátni, ami költségnövelő tényező.
A forró kipufogógáz visszavezetésének és motorkímélő, egyben teljesítménynövelő használatának korlátozását is zokon veszi az autóipar, mert azzal számos motortípus használatát lehetetlenítenék el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.