Az ütközés Dánia partjainál történt, ez az első eset, hogy a kétes tulajdonosi körrel rendelkező, általában biztosítás és karbantartás nélkül hajózó, az orosz olaj szállítását végző „árnyékflotta” egyik tagját baleset érte.
Ezek a hajók általában igencsak leromlott állapotban vannak, a rozsdás hajótesteket sokszor a bontóból „szedték elő”,
hogy ismét sok százezer tonna, értékes, viszont igen környezetszennyező rakománnyal hajózzanak a világ tengerein. Az utak általában igen hosszúak, mert az európai országok nem vásárolják az orosz olajat, így a rakományt egészen Ázsiáig kell eljuttatni.
Az a legkevesebb, hogy a hajók gépészete megbízhatatlan, a legnagyobb veszélyt éppen a szétszerelés előtt álló, matuzsálemi korú, rozsdás hajótestek jelentik. Ezek ugyanis már nem elég merevek ahhoz, hogy ellenálljanak a nyílt tengeri hullámzásnak, áramlásoknak és viharoknak. A jelenséget úgy kell elképzelni, mintha egy autó alváza nem lenne elég merev, azaz erőhatásokkor elcsavarodna. Nem kell hosszan ragozni ennek veszélyeit.
Beszédes az is, hogy a nemzetközi hajózási társaságok bizonyos időnként teljes hajóparkjukat lecserélik, ugyanis az öregedő tankereket nem éri meg életben tartani – nagyon sokba kerülne a felújításuk. Nyilvánvaló, hogy az árnyékflotta hajói nem kapják meg a szükséges karbantartást, nem is beszélve a biztosítás sokszor teljes hiányáról.
Az incidens, a 15 éves Andromeda Star olajszállító tartályhajóval történt, március 2-án. Az ügyben folyik a nyomozás, további részleteket a Dán Tengerészeti Hatóság nem közölt. A Bloomberg adatai szerint a hajónak március 4-én kellett volna berakodnia Urals kőolajat a balti Primorszk kikötőjében. Ehelyett azonban egy dániai javítótelepre ment, ahová március 17-én érkezett meg.
Fontos részlet, hogy egyelőre semmilyen környezeti hatása nem látszik az ütközésnek, de az incidens ismét feléleszti a félelmeket az árnyékflotta veszélyeire.
Ugyan a panamai zászló alatt hajózó óriás Oroszország felé tartott, tehát minden valószínűség szerint üres volt, azt nem tudni, hogy a kapitány rendelkezett-e a Dán-szoroson való áthajózáshoz szükséges speciális ismeretekkel.
Dánia egy régi egyezmény alapján mind a mai napig megengedi a szankcionált Oroszország számára, hogy hajói áthaladjanak a dán vizeken.
Az Andromeda Star tulajdonosai ismeretlenek. A tengeri adatbázisok szerint a hajó státusza „értékesített, új tulajdonosát nem hozták nyilvánosságra”.
A hajót egy Margao Marine Solutions OPC nevű cég üzemelteti, amelynek székhelye az indiai Goában található, és nem válaszolt a Bloomberg egyetlen levelére sem, telefonszámot pedig a hírügynökség nem talált a céghez. A hajó biztosításai sem ismertek, tény viszont, hogy nem szerepel a P&I Clubs honlapon, ahová az ütközések és környezetszennyezés ellen fedezetet nyújtó biztosítási szerződéseket vezetik fel. Iparági becslések szerint az orosz árnyékflotta 600 hajóból állhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.