A hajózási adatok, valamint iparági és kormányzati tisztviselőktől származó információk szerint az elmúlt hetekben több tucat, Oroszország által használt olajszállító tartályhajó cserélte le Libéria és a Marshall-szigetek zászlóját, mivel az Egyesült Államok szigorította a szankciók érvényesítését az ott regisztrált hajókkal szemben.
Washington azért intézkedhet könnyen e két országgal szemben, mert a zászlókezelő társaságuk székhelye nem otthon, hanem Virginiában van, mindössze néhány kilométerre Washingtontól, így az amerikai szankciók végrehajtásának joghatósága alá tartozik – emlékeztetett a Reuters.
A Nyugat által kivetett olajsapkát elkerülni próbáló orosz flotta a múltban nagyrészt a fent említett két ország zászlaja alatt hajózott. A lobogóváltás azonban potenciálisan és tartósan kockázatos lehet szakértők szerint akkor is, ha olyan ország zászlajára váltanak, amelyiket nem éri el az amerikaiak hosszú karja.
A kereskedelmi hajókat regisztrálni kell egy országban, vagy egy ország zászlója alatt kell hajózniuk, hogy biztosítsák a nemzetközileg elismert biztonsági és környezetvédelmi szabályok betartását.
A legfejlettebb ipari államokat tömörítő G7, az Európai Unió és az Egyesült Államok 2022 decemberében vezetett be hordónként hatvandolláros ársapkát az orosz olajra, hogy csökkentse Moszkva bevételeit anélkül, hogy megzavarná a globális energiaellátást. A szankciók alapján nyugati szolgáltatásokat nem lehet használni ennél drágább orosz olaj szállítása esetén.
Libéria és a Marshall-szigetek lobogójának a használata vagy ottani regisztráció pedig nyugati szolgáltatásnak minősül
– erősítette meg a hírügynökségnek egy név nélkül nyilatkozó amerikai illetékes.
Az amerikai pénzügyminisztérium tavaly október óta 41 tanker ellen vezetett be szankciókat az olajársapka megsértése miatt, ezek közül 24 hajózott libériai és egy Marshall-szigeteki zászló alatt, a többi szinte mind gabonit használt. Az utóbbi tankerek a Szovkomflot (SFC) orosz hajózási társaság hajói, és közülük legalább három közlekedett azóta libériai zászló alatt.
Az SFC 147 tankerből álló flottájából legalább 42 váltott az utóbbi időben gaboni zászlóra libériairól és panamairól.
A hajózási vállalat és az orosz közlekedési minisztérium nem reagált a Reuters megkeresésére, de a libériai regisztrációs hivatal közölte, hogy a szankciókkal sújtott hajókról folyamatban volt a libériai lobogó eltávolítása. „Jelenleg mindannyian egy másik világban élünk, és a lajstromozóknak alkalmazkodniuk kell a pillanatnyi globális helyzethez” – tudatta a hivatal, de nem kívánt nyilatkozni az SCF-fel folytatott korábbi ügyleteiről.
Egy amerikai tisztviselő viszont elmondta, hogy Libéria aktívan együttműködött a washingtoni pénzügyminisztériummal, és a szankciókkal sújtott tartályhajóknak három hónapjuk van arra, hogy más lobogóra váltsanak.
A Marshall-szigeteki nyilvántartó hivatal tisztviselői szintén kapcsolatban állnak az amerikai ügynökségekkel a kérdésben.
Loic Moudouma gaboni közlekedési miniszter megerősítette, hogy a közelmúltban számos tartályhajó váltott libériairól gaboni regisztrációra, de törölni fogják őket a jegyzékből, ha kiderül, hogy illegális tevékenységet folytatnak.
A szankcióknak egyébként megvan a hatásuk, a büntetett tankerek egy része azóta lehorgonyozva várakozik.
A dollárban denominált olajkereskedelemben miért kockáztatna bárki több tízmillió dollárt azzal, hogy szankcionált tankert használ? Az csak bajba sodor minden érintettet
– emlékeztetett Craig Kennedy, a Harvard Egyetem orosz és eurázsiai kutatásokkal foglalkozó központjának munkatársa.
Bár az olajársapkát elsősorban az Egyesült Államok próbálja kikényszeríteni, más országok is segítenek elkerülni a megsértését.
Megnehezítjük Oroszország számára az árnyékflotta használatát, ami egyre nagyobb olajmennyiséget kényszerít majd vissza a G7-ek flottáihoz, ahol a szolgáltatók betartják az olajársapkát
– hangsúlyozta Olga Dimitrescu, az amerikai pénzügyminisztérium munkatársa, aki a szankciók betartásának kikényszerítéséért felelős hivatalban (Office of Financial Sanctions Implementation – OFSI) dolgozik. Az árnyékflotta ráadásul részben életveszélyes roncsokból áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.