Hiába a tetemes, 407 milliárd eurós (161 billiós vagyis 161 ezermilliárd forintos – ez már tizenkét nulla) befektetés 2022-ben, kétszer ennyire volna szükség ahhoz, hogy az Európai Unió elérje a zöldcéljait 2030-ra.
Átfogó, 22 szektort áttekintő jelentést készített a francia központú Institute for Climate Economics (I4CE), amelynek összegzése szerint növekszik ugyan a ráfordítás Európa-szerte, ám még lendületesebb befektetés szükséges, kivált, hogy világosan meghatározottak a célok a dekarbonizáció vonatkozásában. Az 1990-es értékekhez képest meghatározva
A legutóbbi teljes statisztikával rendelkező esztendőben, 2022-ben éppenséggel 9 százalékos volt a mérséklődés az előző évhez képest.
Ez annak is köszönhető, hogy a kutatás szerint 407 milliárd euróra becsülhetők a reálgazdasági beruházások, ami ugyancsak javulás a korábbiakhoz képest, ám nem elegendő.
Ez nemcsak a think-tanknek, hanem az Európai Bizottságnak (EB) is feltűnt, hiszen a 2030 és 2050 közötti két évtizedre csak az energetika és a közlekedés tekintetében évi 1500 milliárd eurót (592 billió forintot) jelölt meg befektetési szükségként.
Zászlajára tűzte a témát Ursula von der Leyen is, amikor nemrég bejelentette, hogy második ciklusra is elvállalná az EB vezetését.
E szándékot húzta alá az EB éghajlat-politikai főigazgatója, Kurt Vandenberghe is, aki szerint a dekarbonizáció kapcsán is olyan határozott tervezetcsomagra van szükség, amilyen 2015-ben a Juncker-terv volt a 2000-es évek globális pénzügyi és euróövezeti adósságválsága által okozott beruházási hiány orvoslására.
A főigazgató kifejtette azt is, hogy bőven vannak projektek, amelyek készen állnak a megvalósításra, csak forrásra lenne hozzájuk szükség – kívülről vagy akár belső átcsoportosítással.
Az I4CE elemzése szerint a zöldberuházási gondok enyhítéséhez, megszüntetéséhez „átfogó megközelítésre” lesz szükség, amely magában foglalja a szabályozást, a szén-dioxid-árképzési politikát és az EU-s közfinanszírozást.
Ehhez azonban olyan politikai kérdésekkel kell foglalkozni, mint az uniós költségvetési szabályok reformja (erről az Európai Parlament és a tanács már megegyezett), az uniós alapok szerepe a „zöldpolitika” támogatásában, valamint az uniós finanszírozás lehetséges új forrásairól szóló vita – tette hozzá Tóth Bettina, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Európa Stratégia Kutatóintézetének munkatársa.
Az EU-s ügyekkel foglalkozó szakhonlap, az Euractiv megjegyezte: a tanulmányban olvasható, évi 813 milliárd eurós (321 billió forintos) befektetési igény jókora terhet ró a teljes európai politikai közösségre a következő ciklusban, azaz nagy szerepe lehet a júniusi európai parlamenti (EP) választásokon.
Idevág, hogy a várakozások szerint jobbra tolódik majd az EP egyensúlya, így Von der Leyennek feltehetőleg még óvatosabban kell manővereznie, ami viszont a támogatói bázisához hozzájáruló zöldek ellenkezését válthatja ki.
Számunkra központi kérdés, hogy Ursula von der Leyen hajlandó-e támogatni a zöldátállást a növekvő szélsőjobbos nyomás dacára is
– közölte a német Henrike Hahn zöld-EP-képviselő.
Persze máshol sem megy könnyen a zöldítés: például az, hogy Kína teljesíteni tudja-e dekarbonizációs céljait, nagymértékben attól függ, hogy a döntéshozók és az ipar képesek-e csökkenteni az ország szénfüggőségét – az ország a globális szénfogyasztás 53 százalékát adja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.