A Fitch stabilról negatívra rontotta Kína államadósság-besorolásának kilátását szerdán. A hitelminősítő a lépést az államháztartást érintő kockázatokkal magyarázza. Az ügynökség ezzel követi a Moody’st, amely már decemberben meglépte ugyanezt. A Fitch-figyelmeztetés annak ellenére érkezett, hogy a kínai gazdaság kezd lábra állni, az ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom is meghaladták az előrejelzéseket az év első két hónapjában.
A kínai gazdaság megsínylette a Covid–19 pandémia miatti lezárásokat, továbbra sem képes úgy pörögni, mint a világjárvány előtt. Az ingatlanszektor válságban van, az amerikai–kínai kereskedelmi háború miatt pedig befektetők fordulnak el az államtól. Az ország vezetése ezért állami szubvenciókkal és monetáris lépésekkel ösztönzi a világ második legnagyobb gazdaságát.
A Fitch várakozásai szerint Kína államháztartás hiánya a bruttó hazai termék (GDP) tavalyi 5,8 százalékról idén 7,1 százalékra nő, ami a legmagasabb érték a Covid–19 első teljes éve, azaz a 2020-as 8,6 százalék óta. A hitelminősítő előrejelzése szerint a gazdaság növekedése idén 4,5 százalékra lassul a tavalyi 5,2 százalékról. Ez, mint ahogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) 4,6 százalékos várakozása is elmarad a Hszi Csin-ping kínai elnök által kitűzött 5 százalék körüli növekedési céltól.
A Fitch úgy rontotta stabilról negatívra a kínai államadósság kilátását, hogy a leminősítés középtávon lehetséges.
Az ügynökség a kínai államháztartási kilátásainak felülvizsgálatakor azt találta, hogy bizonytalanabbak a közfinanszírozás kilátásai, mivel a kormány a gazdaságot az ingatlanfüggő növekedésről más modellre állítja át. Ez pedig a kockázatok növekedését mutatja, mint ahogyan az emelkedő költségvetési és államadóssághiány is, amelyek csökkentették a fiskális mozgásteret.
A kötelezettségekkel kapcsolatos kockázatok is növekedhetnek, mivel az alacsonyabb nominális növekedés súlyosbítja a gazdaság egészére kiterjedő magas tőkeáttétel kezelésével kapcsolatos kihívásokat
– jegyezték meg.
A kínai pénzügyminisztérium sajnálja a Fitch döntését, és megígérte, hogy intézkedik az önkormányzatok adósságából eredő kockázatok megelőzésére és a fennállók megoldására. A tárca ugyanakkor hozzátette, hogy a Fitch minősítési rendszere nem tükrözi hatékonyan a kínai költségvetési politika pozitív hatását.
Kína a GDP 3 százalékát kitevő költségvetési hiányt vár, ami kevesebb, mint a tavalyi 3,8 százalék. A GDP-arányos adósságráta tavaly új rekordra, 287,8 százalékra nőtt a Nemzeti Pénzügyi és Fejlesztési Intézet (NIFD) szerint.
A Reuters által megkérdezett közgazdászok eltérően vélekednek a leminősítésekről.
Gary Ng, a Natixis vagyonkezelő vezető közgazdász szerint a Fitch kilátásainak felülvizsgálata tükrözi az államháztartás kihívásos helyzetét, amit a lassuló növekedés és a nagyobb adósság egyszerre súlyt.
Ez nem jelenti azt, hogy Kína a közeljövőben fizetésképtelenné válik, de elképzelhető, hogy az önkormányzatokat finanszírozó speciális pénzintézetek bajba kerülhetnek.
Zhaopeng Xing, az ANZ pénzintézet vezető stratégája szerint a leminősítés makropolitikára gyakorolt hatása várhatóan kicsi, de tartós lesz. Dan Wang, a kínai Hang Seng Bank vezető közgazdásza szerint a magánberuházások elmaradása miatt az állami támogatás még fontosabb a növekedés ösztönzésében, ám a fiskális mozgásteret veszélyezteti a lassabb növekedés és a nyomott árú földeladások. A szakértő úgy véli, hogy a Fitch felülvizsgálata tükrözi azokat a piaci aggodalmakat, amelyek a költségvetés egészségét és a növekedés hosszú távú ösztönzésére való képességet érintik.
Chi Lo, a BNP Paribas vezető piaci stratégája azonban pont úgy látja a Fitch és a Moody’s lépéseit, hogy azok a gazdaság jelenlegi helyzetét tükrözik, így ha javulás lesz, akkor a hitelminősítők várhatóan pozitívabban látják a kilátásokat is. „Kína tőkemérlege viszonylag jó, külföldi adóssága alacsony, elkötelezett a strukturális reformok és az adósságcsökkentés mellett. Így a költségvetési hiány növekedése és a magas adósságteher kezelhető kockázat.”
Nincs olyan vészhelyzet, mint ahogyan azt sok megfigyelő gondolja.
Hasonlóan látja a helyzetet Ma Hong, a GDDCE Kutatóintézet vezető elemzője, aki hozzátette a Reutersnek, hogy a kormányzatnak továbbra is számos eszköze és mozgástere van. „A fő belföldi kockázatok a lakás- és önkormányzati adósságra összpontosulnak, ami a teljes hitelpiacot és a gazdaságot is hátráltatja.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.