BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A crane begins clean-up at the collapsed Francis Scott Key Bridge after it was struck by the container ship Dali, in Baltimore, Maryland, on March 29, 2024. Cranes began arriving March 28 at the scene of the catastrophic bridge collapse over Baltimore harbor, as authorities shifted to a clean-up phase of the recovery and warned of extensive work before the major US port can reopen. Four men, all Latin American immigrants, are believed to have been killed when the Singapore-flagged container ship lost power and careened into a bridge support column. (Photo by Mandel NGAN / AFP)

Baltimore-i hídomlás: százmilliókat fizet a biztosító

Miközben a hajó tulajdonosával csak most kezdődött el a pereskedés, a híd biztosítója már ki is állította a számlát. A baltimore-i katasztrófa azonban sokkal többe fog kerülni, és még az sem biztos, hogy kinek kell majd fizetni.

A Chubb, a március végén egy hajóbaleset következtében összeomlott baltimore-i Francis Scott Key híd biztosítója 350 millió dollárt fizet Maryland államnak, jelezve, hogy még az újjáépítési munkálatok kezdete előtt el akarja utalni a teljes összeget.

A crane begins clean-up at the collapsed Francis Scott Key Bridge after it was struck by the container ship Dali, in Baltimore, Maryland, on March 29, 2024. Cranes began arriving March 28 at the scene of the catastrophic bridge collapse over Baltimore harbor, as authorities shifted to a clean-up phase of the recovery and warned of extensive work before the major US port can reopen. Four men, all Latin American immigrants, are believed to have been killed when the Singapore-flagged container ship lost power and careened into a bridge support column. (Photo by Mandel NGAN / AFP)
A baltimore-i hídeltakarítás akár több milliárd dollárba is kerülhet / Fotó: AFP

A Wall Street Journal értesülése szerint az összeg, amely az állam által a szerkezetre nyújtott fedezet felső határa, csak az első nagy kifizetés lenne a valószínűleg évekig tartó, többszereplős jogi vitában, amely során ki fog derülni, hogy végül kinek kell állnia a romeltakarítással és újjáépítéssel járó költségeket.

A katasztrófa során egy hatalmas konténerszállító teherhajó március 26-án a kora reggeli órákban a híd egyik pillérének ütközött és összeroppantotta azt, hat ember halálát okozva, gyakorlatilag megbénítva Baltimore forgalmas kikötőjét.

A Barclays Capital befektetési bank elemzői a múlt hónapban úgy becsülték, hogy csak a hídban keletkezett kár elérheti az 1,2 milliárd dollárt. A most bejelentett biztosítási kifizetés azonban némi üzletmenet-kiesési fedezetet is nyújt a kikötőnek, amely évente mintegy 88 millió dollárt veszít a be nem szedett útdíjakon.

Látványos képsorok, megkezdték a baltimore-i híd romjainak eltakarítását

Nem tudni, meddig tart a csatorna megtisztítása a híd roncsaitól.

A Chubbnak a károkkal szembeni kitettsége jóval kisebb, mint az említett 350 millió dolláros összeg, mert a kockázat egy részét viszontbiztosítókkal fedezte – a nekik fizetett összeget később visszaszerezheti, amikor bírósági döntés születik a felelősségről.

A biztosító az állammal és az áldozatok családjával együtt valószínűleg beperlik a hajótulajdonost – és bárki mást, aki közvetlenül érintett volt a balesetben –, hogy megtérítse a leállásból és a kártérítésekből származó veszteségeket.

Kinek kell felelősséget vállalnia a baltimore-i hídomlásért?

A balesetet okozó, szingapúri zászló alatt közlekedő Dalit egy speciális védelmi és kártérítési biztosító, Britannia P&I védi – az ehhez hasonló vállalatok hajónként akár 3,1 milliárd dollárig terjedő fedezetet biztosítanak, ám keményen fognak harcolni, hogy ezt ne kelljen kifizetniük.

A Marylandben már elkezdődött bírósági csatározásnak ez lesz a központi kérdése: hanyagságuk miatt a hajó legénysége, vagy rossz karbantartás miatt a hajó üzemeltetője a felelős a katasztrófáért?

A Grace Ocean, a Dali szingapúri tulajdonosa és a Synergy Marine, a hajó üzemetetőkje a múlt hónapban a baltimore-i szövetségi bírósághoz fordult, hogy korlátozzák felelősségüket. A társaságok egy több évszázados törvényre hivatkoztak, amely

  • a hajó és az áruszállításért függőben lévő fuvardíj;
  • illetve az áru szállításáért fizetett összeg erejéig korlátozza a felelősséget.

A Dali esetében ez 44 millió dollár körüli felső határt szabna. Ha a bíróság jóváhagyná a felelősségkorlátozást, az a biztosítók és a tulajdonosok számára is jelentősen lecsökkentené a szükséges kifizetéseket, amelyek nem tudnák fedezni az összeomlott híd felújítását.

A Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) április elején büntetőjogi vizsgálatot indított a baleset ügyében, többek között azzal kapcsolatban, hogy a Dali legénysége bejelentett-e bármilyen problémát a hajóval kapcsolatban, mielőtt az elhagyta volna a kikötőt.

A hajón és a Patapsco folyó fenekére süllyedt híd roncsainak eltávolítására hatalmas akciót szerveztek, amit jelenleg egy 36 uszályt, 27 vontatóhajót és 22 úszódarut magában foglaló flotta végez. S bár múlt hétvégén az első konténerhajó már elhagyhatta a kikötőt, a takarítók pedig már háromezer tonnányi törmeléket emeltek ki a vízből, ez eltörpül a több mint 50 ezer tonnára becsült roncs mellett.

Ezért dőlhetett össze olyan könnyen a híd Baltimore-ban

Már zajlik a kutatás a kedden történt baltimore-i hídomlás áldozatai után, viszont megkerülhetetlen kérdés, hogy hogyan történhetett a katasztrófa. Egyértelmű lehet, hogy a baltimore-i híd végzetét a belé csapódó teherhajó okozta, viszont az elemzők szerint nem csak felelős a balesetért.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.