Egyes források szerint az Európai Unió várhatóan rábólint arra, hogy az amerikai KKR kockázatitőke-alap felvásárolja a Telecom Italia (TIM) vezetékes hálózati üzletágát. Az Európai Bizottság (EB) jövő héten hozza meg a végleges döntést a 22 milliárd eurós üzletről, a Reuters értesülését pedig nem kívánta kommentálni.
A korábban monopolhelyzetben lévő, jelenleg adósságokban úszó Telecom Italia a magas munkaerőköltségekkel és a hálózati infrastruktúra modernizálásához szükséges források hiányával szembesül. A TIM feldarabolásáról és privatizációjáról több mint egy évtizede folyik vita a mediterrán országban, a részletek folyamatosan változnak.
A Telecom Italia már hosszú ideje tárgyalt a KKR-rel, a felek végül tavaly novemberben jelentették be, hogy az amerikai tőkealap bekebelezi a cég FiberCop névre keresztelt, üvegszálas internetelérést szolgáltató leányvállalatát. Az üzlet lezárása mintegy 14 milliárd euróval csökkentené a cég közel 26 milliárd eurós adósságát, valamint a 40 ezer fős munkaerejének a felétől szabadulhatna meg.
A tranzakció a Giorgia Meloni vezette konzervatív kormányzat részéről erős támogatást élvez, a vállalat nagyrészvényesei, a 24 százalékos tulajdonrésszel rendelkező francia Vivendi azonban elégedetlen az üzlettel. A TIM ugyanis a részvényesek formális megkérdezése nélkül döntött a működése egyik alappillérének számító hálózatának értékesítéséről,
amivel a Vivendi szerint kellő felhatalmazás nélkül járt el, emiatt jogi útra terelhetik az ügyletet.
Időközben az EB is vizsgálatot indított, ami azonban a Reuters forrásai szerint pozitívan zárulhat, így csak a Vivendit kell meggyőzni. A KKR egyébként a TIM hálózati üzletágában már érdekelt, 37,5 százalékos részesedése van benne. Sőt, a kockázatitőke-társaság 2021-ben a teljes TIM-et megvette volna 33 milliárd euróért, de az üzlet akkor meghiúsult.
A tranzakció azért jelentős, mert ez lesz az első alkalom, hogy egy nagy európai ország távközlési szolgáltatója eladja vezetékes hálózatát, a TIM példáját a jövőben mások is követhetik.
Olaszországban az elmúlt hónapokban valóságos privatizációs hullám indult el, a Lufthansa például megszerezheti az olasz ITA Airways, az Alitalia romjaira felépített légitársaság 41 százalékát, ez ügyben a bizottság júniusban zárja le a vizsgálatot, de lesznek lényeges feltételei. Róma szabadulna a világ legrégebbi bankjának számító Monte dei Paschi di Siena (MPS) 64 százalékos tulajdonrészétől is.
A költségvetés krízisére a privatizáció lehet az olasz kormány válaszaOlaszország akkora költségvetési hiánnyal küzd, hogy a kormány fontolgatja: eladja részesedését bizonyos állami vállalatokban. A cégek feletti irányítást azonban a privatizáció után is megőriznék. Sőt, hétfőn rendeletben felhatalmazták az államot, hogy bevásárolja magát a Telecom Italia cég hálózati üzletágába, így nagyobb ellenőrzése lehet a stratégiai eszközök felett. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.