Kanada is csatlakozik a kínai elektromos autók meglóduló importjára büntetővámokkal reagáló Európai Unióhoz és Amerikához, az erről szóló jogszabályon már javában dolgoznak Ottawában – tudta meg a Bloomberg. Justin Trudeau kormányára egyre nagyobb nyomás nehezedik a vámkérdés rendezésére azóta, hogy májusban Joe Biden amerikai elnök kezdeményezésére négyszeresére, 102,5 százalékra emelték a kínai villanyautókra kivetett vámokat augusztus 1-jei hatállyal.
Brüsszel múlt szerdán 10–38 százalékos büntetővámmal próbálja kiegyenlíteni azt a jogtalanulul szerzett versenyelőnyt, amelyet a kínai autógyártók az állami támogatásoknak köszönhetően élveznek. Doug Ford, Ontario állam miniszterelnöke csütörtökön erős üzenetet küldött a szövetségi kormánynak, azt javasolva, hogy minimum az amerikai szintre emeljék a kínai villanyautók vámját.
Ha ezt nem tesszük meg sürgősen, azzal a kanadai munkahelyeket sodorjuk veszélybe
– hangoztatta Ford, aki csak névrokonságban áll a legendás amerikai autómárkát megalapító családdal. Úgy véli, az ellenőrizetlen munkakörülmények és „piszkos energia” használata a kínai autóiparban olyan előny, amit ki kell egyenlíteni, ha máshogy nem megy, akkor adminisztratív eszközökkel.
Ford nem a levegőbe beszélt, a kanadai statisztikai hivatal adatai szerint a 2022-es 100 millió kanadai dollárról 2023-ra huszonkétszeresére, 2,2 milliárd dollárra ugrott az import. Érdekesség, hogy ebben az amerikaiak is ludasak, hiszen megindult a Sanghajban alacsony költséggel gyártott Tesla Model 3 és Model Y behozatala, ez az előző évi ötszörösére nőtt.
Az előbbi modellt a kaliforniai Fremontban is gyártják, az utóbbit pedig Fremont mellett a texasi Austinban is, de az észak-amerikai kereslet kielégítéséhez a sanghaji importra is szükség van. Maga Justin Trudeau egyelőre nem foglalt állást a vámkérdésben, azt mondta, minden eshetőséget vizsgálnak, s erről a G7-ek múlt heti csúcsértekezletén is egyeztettek partnereikkel.
Katherine Cuplinskas, a pénzügyi tárca szóvivője azt mondta, hogy a kanadai ipar és a munkahelyek védelme elsődleges szempont, ugyanakkor az ország elkötelezett híve a szabadkereskedelemnek is, azaz az ebben feszülő ellentétben kell valamilyen kompromisszumos megoldást találniuk.
A kanadai autóipar eközben lándzsát tört a vámemelés mellett,
képviselői hangsúlyozzák, nem tehetik meg, hogy az amerikaitól eltérő vámkörnyezetben dolgozzanak, a két ország között ugyanis rendkívül szoros a kapcsolat az autógyártásban és az ellátási láncban egyaránt. A kanadai autóipar első számú exportpiaca az Egyesült Államok. Az amerikai–kanadai–mexikói vámszövetség közelgő újratárgyalásán is napirenden lesz a kínai elektromos autók ügye.
Az autóipari lobbival szemben a környezetvédők a klímacélok elérését érzik veszélyben a kínai elektromos autók kiszorításával, mert ha drágábbak lesznek az import-villanyautók, akkor az érdeklődés is alaposan megcsappanhat irántuk.
Kanada dollármilliárdos támogatásban részesíti az elektromos átállást célzó fejlesztéseket és beruházásokat,
kezdve a lítiumbányászattól az akkumulátorgyártáson át egészen az új összeszerelő üzemek megépítéséig. Ennek köszönhetően döntött kanadai gyárépítés mellett
Trudeau-nak még a várható kínai ellenlépésekre is tekintettel kell lennie.
A vámok kérdése top téma lesz Robert Habeck ma kezdődő kínai tárgyalásain is. A távol-keleti körútján Dél-Koreából Pekingbe érkező német gazdasági miniszter óvatosan fogalmazott, nem vár áttörést a vizittől. Hozzátette, hogy csak Németország nevében tud tárgyalni a vámokról, az uniótól erre nem kapott felhatalmazást.
Habeck mégis valamilyen közös felhatalmazással felvértezve bújik a békeközvetítő szerepébe, hiszen kínai hivatalos tárgyalásait megelőzően az uniós országok pekingi nagyköveteivel egyeztet. Az kétségtelen, hogy a vészesen Kína-függő német autóipar ágált a leghevesebben a büntetővámok ellen, ezért is érthető, hogy Habeck elsőként ment Kínába, hogy konszenzusos megállapodást keressenek a problémára.
Ha az autóvámokról nem is születik kompromisszum, más vitás területeken közeledhetnek az álláspontok, Habeck az egészségügyi műszerek uniós exportját említette, itt a kínaiak a hazai beszállítókat favorizálják a külföldiekkel szemben. Amúgy
Habeck személyében olyan politikus egyeztethet a kínaiakkal, aki „beszéli a nyelvüket”.
A hárompárti berlini kormánykoalícióban a Zöldeket képviselő miniszter ugyanis a szabadkereskedelem feltétlen híve, s tudatában van annak, hogy a német gazdaságnak jelen állapotában mi sem hiányzik jobban, mint a Kínával szembeni keménykedés. Habecket a szabad demokratákat képviselő, szintén büntetővám-ellenes közlekedési miniszter, Volker Wissing követi, ő a jövő héten látogat Kínába.
A Niót zavarja az uniós büntetővám, de inkább lenyeliA meghirdetett büntetővám mellett is nyereségesen tudja Európába hozni az eleve az uniós piacra szánt kis kategóriás autóját a kínai Nio. A vámvita a luxusautóiról ismert Nio elnöke szerint hamar nyugvópontra jut, addig is folytatják a felkészülést a Firefly gyártására és exportjára. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.