BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Economics Minister Habeck in China
Robert Habeck
Kína
büntetővám
elektromos autó

Küszöbön a kereskedelmi háború Kínával, Németország mentené a menthetőt

Az Európai Unió vámokkal terhelné több kínai elektromosautó-gyártó termékeit, hogy megvédjék az európai cégeket. Peking jelezte, hogy ez a lépés kereskedelmi háborút robbantana ki Kína és az unió között. A német gazdasági miniszter, Robert Habeck Pekingbe utazott, hogy elsimítsa a helyzetet.

A kínai árukra kivetett uniós vám nem büntetés – jelentette ki Robert Habeck, a Pekingben tartózkodó német alkancellár, gazdasági miniszter, akit fogadott a Kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) vezetője szombaton. Robert Habeck az első magas rangú európai tisztviselő Pekingben azóta, hogy Brüsszel komoly vámokat javasolt életbe léptetni a kínai gyártású elektromos járművek (EV) importjára az EU által túlzottnak tartott támogatások ellensúlyozására.

Economics Minister Habeck in China
Robert Habeck
Kína
büntetővám
elektromos autó
Robert Habeck, német alkancellár Pekingbe utazott, hogy elsimítsa a feszültséget Kínával / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Peking még pénteken, a német alkancellár érkezése előtt figyelmeztetett, hogy 

kereskedelmi háborút indíthat el az EU-val az elektromos járművek miatti súrlódások fokozódása.

Robert Habeck az NDRC vezetőjével folytatott egyeztetésen azt hangsúlyozta, hogy az uniós vámtarifák célja a Kínával szembeni egyenlő versenyfeltételek megteremtése, amit nem büntetővámként kell felfogni. A német gazdasági miniszter szerint az olyan országok, mint az Egyesült Államok, Brazília és Törökország alkalmaztak büntetővámokat, az EU azonban nem. „Európa másképp csinálja a dolgokat.”

Az EU felülvizsgálatából eredő kiegyenlítő vámintézkedések „nem büntetés” 

– mondta, hozzátéve, hogy az ilyen intézkedések célja a Peking által a kínai vállalatoknak nyújtott előnyök kompenzálása.

A kínai illetékes szerint a kínai gyártmányú elektromos járművekre kivetett uniós behozatali vámok mindkét félnek ártanak, és cáfolta a tisztességtelen támogatásokkal kapcsolatos vádakat. Hozzátette: „mindent megteszünk a kínai vállalatok védelme érdekében.”

Büntetővámok: újabb nagyhatalom csatlakozhat a Kína elleni fronthoz

Csak idő kérdése, hogy Kanada is csatlakozzon a kínai villanyautó-dömping visszaszorítását célzó amerikai és uniós intézkedésekhez. A büntetővámok ügyében a német gazdasági miniszter mától Kínában tárgyal, de Rober Habeck nem túl optimista.

A múlt héten azt közölte az Európai Bizottság, hogy vizsgálata szerint az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió elektromos járműgyártásban érdekelt vállalatait, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira. A Bizottság ezért kilátásba helyzete, hogy ha a kínai hatóságokkal folytatott megbeszélések nem vezetnek eredményre, 

az unió ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezethet be július 4-től, az egyes tagállamok vámhatóságai által meghatározott formában.

Az Európai Bizottság által vizsgált három kínai gyártóra – BYD (17,4 százalék), Geely (20 százalék), SAIC (38,1 százalék) – vonatkoznának egyedi vámok. Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatra, melyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellen alkalmazni.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.