Peking már napokkal az európai uniós védővámok valószínűsíthető bevezetése előtt figyelmeztette Európát, hogy szerinte Brüsszel „elnyomja” a kínai cégeket, ezért lépéseket tesz érdekei védelme érdekében, ha a közösség kiveti a vámot a kínai elektromos autókra.
Azt azonban még nem lehet tudni, hogy milyen mértékű vámmal sújtanák a kínai autókat – ez napokon belül derülhet csak ki.
A számok eddig tág határok között szóródnak, 15 százalékról is volt szó, szakmai szervezetek azonban akár a 70-80 százalék körüli vámtól sem riadnának vissza.
Elemzések szerint szinte mindegy, hogy mekkora lesz a vám, drasztikus intézkedések nélkül csak idő kérdése, de felfalják a kínai autók az európai gyártókat.
Eközben tény, hogy az Egyesült Államokban gyakorlatilag száz százalékkal drágítják meg a behozott kínai autókat.
Peking vám helyett párbeszéddel kezelné a kereskedelmi súrlódásokat, és midenképpen elkerülné a vámok széles körű elterjedését – mondta Wang Wenato kereskedelmi miniszter Spanyolországban. Hozzátette, Franciaország, Németország és az EU vezetői kijelentették korábban, mindenképpen el akarják kerülni a kereskedelmi háborút – írja a Bloomberg.
Kína optimizmusát némileg csökkenthette, hogy az EU már meg is indította a kereskedelmi vizsgálatokat Peking ellen dömping és tisztességtelen támogatások miatt az európai ipar védelmében.
Brüsszelnek június elején kell tájékoztatnia a kínai elektromosautó-exportőröket arról, hogy valóban kiveti-e a vámokat, és ha igen, akkor mekkorát. A tájékoztatás után leghamarabb egy hónappal léphet életbe a fizetési kötelezettség.
Persze Kína sem volt rest, már a terv hallatán dömpingellenes vizsgálatot indított az európai szeszes italokkal kapcsolatban, a lépés egyértelműen a francia konyak ellen irányul. Emellett az állami média egyenesen a „megtorlás” kifejezéssel számolt be az európai tervre való válaszlépés lehetőségéről.
Wang szerint az európai kommunikáció félrevezető. A blokk kapacitásfelesleget, tisztességtelen versenyelőnyt, tiltott támogatásokat emlegetett a kínai elektromos járművek, a vasút, a napenergia, az orvosi berendezések és más ágazatok vizsgálatakor. Kínában úgy vélik, hogy ez a hozzáállás növeli a súrlódás kockázatát.
A miniszter egyúttal felszólította az Európai Uniót, hogy hagyjon fel a protekcionizmussal, törekedjen a párbeszédre és az együttműködésre – áll a spanyolországi kínai autógyárban tett látogatása utáni nyilatkozatában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.