A globális kerékpáripar újabb „vesztes évre” készül. A gyártók kénytelenek azzal szembesülni, hogy radikálisan csökkent a kereslet a kerékpárok iránt, a pandémia alatt mindenki bespájzolt.
A világ legnagyobb kerékpáros szakkiállításán, a frankfurti Eurobike-on, amely vasárnapig tart, „mindenki a lassulásról beszél” – mondta a Financial Timesnak Manuel Marsilio, az Európai Kerékpáripari Szövetség vezérigazgatója.
A kiállítók olyan újdonságokat mutatnak be, mint a teljesen automatizált sebességváltó, az ujjlenyomat-érzékelővel ellátott zárak és a beépített féklámpával ellátott sisakok. Az újdonságok vonzereje azonban erősen limitált, hiszen az emberek a lezárások feloldása után elkezdtek másra költeni, ráadásul az infláció miatt kénytelenek voltak visszafogni kiadásaikat. A Conebi nevű tanácsadó cég szerint tavaly 8,9 százalékkal csökkent a kerékpárok és e-kerékpárok értékesítése Európában, a kerékpárgyártás és -export pedig közel 20 százalékkal esett vissza a régióban.
Adataik szerint a pangás az európai kerékpáriparban tavaly a munkahelyek 5,5 százalékát szüntette meg. A szerdán megnyílt Eurobike kiállítóinak száma mintegy 5 százalékkal, 1800-ra csökkent.
Mindenki egyetért abban, hogy 2024 sajnos egy újabb vesztes év az iparág számára
– mondta Tjeerd Jegen, az egyik legnagyobb európai kerékpáros vállalkozás, az Accell Group vezérigazgatója, amely olyan márkákat birtokol, mint a Raleigh, a Koga, a Batavus vagy a Ghost. „Még mindig túl nagy készleten ülünk” – tette hozzá.
A kereslet visszaesését súlyosbította, hogy a gyártók a világjárvány fellendülése alatt rohamtempóban növelték a termelést. Ez a többletkészlet azonban jókora időbeli késéssel került a piacra, amikor az érdeklődés már kezdett csökkenni, így az iparágat eladatlan kerékpárok és felszerelések sokasága, és kevés bevétel jellemzi. Így nincs más lehetőség, mint árengedményeket kínálni.
A készpénz a készletekben van lekötve, és sok márka tetemes árengedményeket kínál, mivel megpróbálják a készleteket apróra váltani
– mondta Joshua Hon, a tajvani székhelyű Tern Bicycles összecsukhatókerékpár-gyártó alapítója. Az év elején az amerikai Specialized akár 50 százalékos kedvezménnyel árulta a csúcskategóriás mountain bike-okat.
Európa legnagyobb kerékpáros piacán, Németországban az iparág 1,45 millió eladatlan kerékpáron ül, ami az éves eladások több mint egyharmada, és a szokásos készletszint kétszerese – mondta Burkhard Stork, a német kerékpáros iparági szövetség (ZVI) vezetője.
A világjárvány idején bekövetkező fellendülés új befektetőket csábított az ágazatba. A Bike24 német online kerékpár-kiskereskedő céget a 2021-es frankfurti tőzsdei bevezetése után 1,2 milliárd euróra értékelték. Részvényei azóta 95 százalékkal estek, és 2024 első negyedévéről 7 millió eurós működési veszteséget jelentett.
A komoly tőzsdecápák körébe tartozó KKR befektetési alap szintén rosszkor nyúlt bele a szektorba. 2022 elején egy 1,6 milliárd euróra értékelt üzlet keretében felvásárolta az Accellt (amelynek komoly magyarországi érdekeltségei is vannak), amelynek aztán 2022 végétől jócskán megnövekedett készletekkel és a hibás Babboe teherbiciklik költséges visszahívásával kellett megküzdenie.
Vannak biztató jelek is a szektorban – olcsón azért van igény az új bringákra. Hollandiában, a vállalat hazai piacán már most is tapasztalható a fellendülés. Az Accell 11 százalékkal több kerékpárt adott el ott az év első öt hónapjában, mint 2023 azonos időszakában, miközben az országos eladások 4 százalékkal csökkentek.
Kevin Mayne, egy iparági szövetség, a Cycling Industries Europe főnöke szerint a pangást az ágazat strukturális gyengesége súlyosbította.
Nekünk nincsenek valós idejű adataink a keresletről és a kínálatról, mint más iparágaknak, amivel megállíthatnánk a pánikszerű vásárlásokat és eladásokat
– mondta újságíróknak Frankfurtban.
A kerékpárok nagy részét kis, független kerékpárboltok értékesítik, amelyek nem feltétlenül jelentik a készletszinteket a beszállítóiknak. A gyártók ezért kevés információval rendelkeztek arról, hogy a világjárvány idején megugró rendelésállomány strukturális vagy egyszeri változás volt-e.
Ez az adathiány ismét problémákat okozhat. A kiskereskedők rendkívül óvatosan rendelnek, a gyártók csak találgatják a piaci trendeket, s a készpénzállomány kímélése érdekében a lehető legalacsonyabb szintre tervezik a jövő évi termelést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.