BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A large number of BYD electric cars are waiting to be shipped for export at the Penglai Port area of Yantai Port in Yantai, China, on April 18, 2024. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)

Minden európait hátrányosan érint majd Brüsszel friss kínai elektromosautó-vámja

Sem az európai fogyasztók, sem a termelők nem járnak majd jól a friss brüsszeli vámmal Joó István, a Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója szerint. A kínai elektromosautó-vám ma lépett életbe.

Pont csak azok nem támogatják a kínai elektromos autókra az Európai Bizottság által kivetett pótvámot, akik érdekében papíron az megszületett – állítja bejegyzésében Joó István, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója.

A large number of BYD electric cars are waiting to be shipped for export at the Penglai Port area of Yantai Port in Yantai, China, on April 18, 2024. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP), kínai,
Csak azoknak fog fájni a kínai elektromosautó-vám, akiket védeni hivatott / Fotó: AFP

A kormánybiztos a tegnap késő éjszaka életbe lépett, egyelőre csak átmenetinek bélyegzett intézkedés kapcsán kiemelte: annak gyakorlatilag minden európai állampolgár és maga az európai elektromosautó-ipar is csak kárvallottja lesz, ezért a HIPA feje szerint a legjobb, amit tehetünk, az az, hogy 

reméljük, hogy az intézkedés valóban átmeneti lesz.

Joó István posztjában tételesen sorra veszi, melyik érdekcsoport miért jár rosszul Brüsszel új intézkedésével:

  • az európai vásárlók azért, mert az intézkedés gátolja az ár és a minőség tekintetében is a versenyt,
  • az európai autóipari kutatás-fejlesztés azért, mert a protekcionizmus ezeket a folyamatokat nem segíti, hanem hátráltatja, azaz a fejlesztésben a lemaradásunk tovább fog nőni,
  • az Európa–Kína közötti gazdasági kapcsolatok elmélyülésében érdekeltek pedig azért, mert a kereskedelmi háború a blokkosodás folyamatát erősíti.

A Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója összegzésképp úgy fogalmazott:

A bizottság megint a saját maga feje után ment, hiszen az európai autóipar »érdekében« bevezetett intézkedést pont csak a legnagyobb autóipari szereplők nem támogatják. Reméljük, hogy az intézkedés valóban átmeneti lesz. Protekcionizmus helyett az európai autóipar kutatás-fejlesztésének támogatására és az ezzel kapcsolatos szabályok enyhítésére kellene törekedni.

Az unió leginkább érintett tagállamai az utolsó pillanatig próbálták megfúrni egyébként a bizottság tervezetét, a német autógyártók voltak a leghangosabbak, ami nem csoda, mivel tavaly az eladásaik harmada Kínából származott, így leginkább őket érintené Peking beígért ellencsapása. A Német Autóipari Szövetség (Verband der Automobilindustrie – VDA) szerdán egyenesen arra sürgette az Európai Bizottságot, hogy teljes egészében vonja vissza a tervezett vámokat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.