Továbbra sincs túl a válságán az acélipar, ami alapvetően írja át a térség egyik legnagyobb acélipari vállalata, a Dunaferrt megmentőjének is tartott Liberty Steel terveit. A csehországi Ostravában lévő gyár ellen a napokban megindult a felszámolási eljárás, az üzemtől pedig most már szabadulna a brit–indiai vállalat – értesült a Világgazdaság.
A csehországi lapok beszámolója szerint a Liberty Ostrava hónapok óta súlyos pénzügyi nehézségekkel küzd, 2023 decemberében a kifizetetlen számlák miatti vitába keveredett az áramszolgáltatójával, a Tameh Czech céggel, amely amellett, hogy csődöt jelentett, megtagadta az üzem energiaellátását.
Bár az áramszolgáltatót, mint az egyik legnagyobb hitelezőt, az üzem szerkezetátalakítási terveiről szóló szavazáson áprilisban furcsa körülmények között kizárták, ekkor még úgy tűnt, hogy továbbra is hosszú távon tervez az ostravai üzemmel. Mígnem május elején úgy döntött, hogy visszavonja az acélmű szerkezetátalakítási tervét, június 13-én pedig azt is bejelentette, hogy értékesíti a vagyonelemeket.
A cég gondjai idehaza sem ismeretlenek, szinte napra pontosan a csehországi eseményekkel, az acélipari óriás azt közölte, hogy Dunaújvárosban megkezdi két kokszolójának leállítását.
Mindezt azzal indokolta, hogy a jelenlegi piaci körülmények között nem tudja hatékonyan működtetni a vasműt, mivel az egyre nagyobb veszteséget termel. A vállalat mostani döntései ugyanarra az okra vezethetőek vissza: a gyenge gazdasági konjunktúra és alacsony kereslet miatt továbbra is mélyponton az acél ára. A melegen hengerelt acéltekercs ára Közép-Európában mindössze 630-640 euró körül mozgott az elmúlt hetekben is. A Liberty Steel korábban azt közölte az ostravai gyár átalakítási terveihez az acél árának 950 euró körül kellene mozognia, tehát ma még mindig jócskán elmarad ettől az árszínvonaltól.
Az ostravai üzem gondjai nem voltak teljesen előzmény nélküliek, múlt év októberében a vállalat az acélműben lévő 3. nagyolvasztóját üresen hagyta. Iparági források szerint a vállalat januárban tervezte a kemence újragyújtását, de végül pénzügyi problémák miatt leállították. Szintén nehezítette a cég helyzetét, hogy az üzem pénzügyi problémáinak kezelése miatt többször vitába keveredett a cseh kormánnyal.
Azt látjuk, hogy több mint fél éve folyamatosan áthágja vállalásait, céljait, nem teljesíti az ígért dolgokat
– mondta Marian Jurecka munkaügyi miniszter még május elején a Libertyről. Zbynek Stanjura pénzügyminiszter ugyancsak kritizálta a vállalatot, többek között azt kifogásolta, hogy nem reálisak a szerkezetátalakítási tervei. Egyáltalán nem véletlen, hogy ennyit foglalkoznak kormányzati szinten az üzem jövőjével: az ostravai gyár 5000 embert foglalkoztat, és az egyik legjelentősebb munkaadó az ország keleti részén fekvő morva-sziléziai régióban, ahol a szakszervezetek szerint akár 30 000 munkahely is függ az üzemtől.
Az anyavállalat problémáit a többi leányvállalat sem úszta meg: a nyersanyaghiányra hivatkozva leállította a romániai Galatiban található nagyolvasztó kohóját is. Az egyesült királyságbeli Rotherham üzem idén kevesebb mint 10 ezer tonna acélt termelt, ami jóval a termelési kapacitása alatt van. Ugyanakkor a cseh sajtó arról is beszámolt, hogy van érdeklődő a gyárra, az indiai Jindal Steel képviselői látogattak el az acélgyárba májusban.
A Liberty Steel tavaly augusztusban nyerte meg a felszámolás alatt lévő dunaújvárosi Dunaferr acélgyártáshoz szükséges eszközeit birtokló új cégekre kiírt pályázatot. A Dunaferr az orosz és ukrán tulajdonosok ellentétei miatt 2022 végére fizetésképtelenné vált, a működés ellehetetlenülését kormányzati beavatkozással és a Liberty szénszálítmányának köszönhetően sikerült megakadályozni. Időről időre azóta felmerülnek egymásnak ellenmondó hírek a vasmű jövőjével kapcsolatban, ám a kormány mindannyiszor jelezte, „ha nincs a Liberty, akkor ma nem lenne vasmű”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.