BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Top,Down,View,Of,A,Yacht,Along,The,Coast,Of szuperjacht

Szuperjacht-nagyhatalommá válhat Olaszország

A mediterrán luxus nem csupán a divatban és az autógyártásban népszerű. Míg más ágazatok zsugorodtak, addig az olasz szuperjachtmárkák továbbra is viszik a prímet a piacon, Itáliában pedig minden feltétel adott a további bővüléshez.

Bár a szuperjachtok általában csak világsztárokról készült lesifotókon és az oligarchák lefoglalt vagyontárgyai közt jelennek meg, ezek a mérnöki csodák valójában az olasz ipar egyik legkiemelkedőbb teljesítményét testesítik meg, az ország pedig most még nagyobb lendületet adna világelső márkáinak.

Top,Down,View,Of,A,Yacht,Along,The,Coast,Of szuperjacht
A szuperjachtgyártás Olaszország egyik legerősebb iparágává válhatna megfelelő állami segítséggel / Fotó: Shutterstock

Azután, hogy májusban kirobbant a legújabb olasz politikai korrupciós botrány, amelynek során a liguriai kormányzót és több befolyásos helyi vállalkozót tartóztattak le a rendőrök, a legtöbb híroldal címlapján az ügyet jachtokról készült képekkel illusztrálták, amelyeket a gyanúsítottak állítólag elsikkasztott pénzből vásároltak.

Nem ez volt az első eset, hogy a luxushajók képei – amelyek régóta a gazdagság és a fényűzés szimbólumai – olyan személyekkel kerültek kapcsolatba, akik nem a legtisztább módon szerezték meg a vagyonukat. Ez pedig problémát jelent Olaszország folyamatosan bővülő jachtszektorának is.

Ágazatunknak rossz hírét költi a közvélemény szemében, hogy a jachtokat minduntalan botrányok lengik körül, ahelyett hogy az olasz mérnöki, tervezési és gyártási kiválóság példájaként látnánk őket 

– nyilatkozta a Financial Timesnak Giovanna Vitelli, az Azimut Benetti elnöke.

Az iparág azonban most el akarja ismertetni az ország gazdasági teljesítményéhez nyújtott hozzájárulását, a jachtépítő cégek vezetői úgy vélik, kiemelkedő eredményeik alapján nagyobb állami támogatásra érdemesek.

Olaszország ad otthont ugyanis a világ leghíresebb jachtgyártóinak, köztük az Azimut, a Sanlorenzo, a Mangusta, a Ferretti Riva és a Codecasa hajógyárnak. Ezek a vállalatok nemrég szövetségbe léptek, és megalapították az Altagamma lobbicsoportot, amellyel megpróbálják az érdekeiket képviselni Rómában. Gazdasági súlyuk bizonyításához pedig a Deloitte-hoz fordultak, amelynek ezen a héten közzétett jelentéséből kiderült, hogy

az utóbbi időben világszerte leadott 1024 szuperjacht-megrendelésnek több mint a fele az olasz gyártókhoz futott be.

A Deloitte rámutat, hogy a jachtágazat „stratégiai jelentőségű Olaszország számára”, mind az ország GDP-jéhez való hozzájárulása, mind a más ágazatokra és ellátási láncokra gyakorolt hatása tekintetében.

Tavalyelőtt a jachtágazat gazdasági hozzájárulása az olasz GDP-hez 27 milliárd euró volt, ha a szabadidős tevékenységekből származó közvetett bevételeket is figyelembe vesszük. A hatás több mint fele a nagyobb hajók szegmenséből származik, az adatok azt mutatják, hogy minél hosszabb a jacht, annál nagyobb az egy vendégre jutó költés.

Úszó paloták piaca: egyre nagyobb a kereslet a luxusjachtokra

A jacht definíciószerű meghatározása szerint szabadidő eltöltésére használt hajó, amely valódi presztízsszimbólumnak számít a szupergazdagok között. Nem meglepő, hogy évről évre egyre többet adnak el ezekből a luxushajókból.

Néhány tengerparti régióban, mint például Liguriában, az ágazat – a szélesebb értelemben vett hajózási ipar mellett – a helyi gazdaság egyik legfontosabb tényezője. Genovában és La Speziában az egyetemek például világszínvonalú kurzusoknak adnak otthont a hajómérnöki és -tervezői tudományokban. Számos helyi kis- és középvállalkozás pedig beszállítóként működik. Ezek közé tartoznak a fa-, márvány-, üveg- és acélgyártók is.

A jachtturizmus és ellátási láncai fejlesztésének támogatása jelentős hatással lenne az olasz gazdaságra, és más ágazatokat is fellendítene 

– kommentálta a jelentést Tommaso Nastasi, a Deloitte vezető partnere.

A jachtipar képviselői úgy vélik, hogy a Olaszországban nincs elegendő kikötő, és az egyéb infrastruktúra is hiányos, ami korlátozza a lehetőségeket. A Deloitte jelentése szerint az olasz kikötői helyeknek mindössze 30 százaléka van olyan kikötőkben, amelyek jachtok és szuperjachtok fogadására alkalmasak.

Az idegenforgalmi ágazat összességében mintegy 10 százalékkal járul hozzá az olasz GDP-hez, és a kormány reméli, hogy ez az arány növekedni fog.

A jachtipar nagyobb mértékű fejlődése segíthet mindennek az elérésében, mivel a hajók mintegy 30 százalékán nyaralnak az ország partjainál évente.

Az iparág által kért további intézkedések közé tartozik

  • a jachtok olaszországi bejegyzésének a vonzóbbá tétele;
  • a hajó-bérbeadás áfája ne haladja meg a szállodai vendéglátásra kivetett adó mértékét;
  • valamint a bürokrácia egyszerűsítése néhány területen, egyszerűsítsék például a legénység felvételének ellenőrzését.

A szuperjachtok világa valóban kicsi, és a vagyoni egyenlőtlenségek miatti feszültségek korában az ágazat támogatása nem biztos, hogy bármelyik kormány számára politikai prioritás. Mégis ez egy olyan ágazat, ahol az olasz cégek munkahelyeket teremtettek, miközben más területeken működő vállalatok külföldre költöztek vagy csökkentették a helyi termelést.

Szuperjachtok, a siker és a gazdagság fokmérője – Íme a legpénzesebb hajótulajdonosok

A világ leggazdagabb emberei a drága hobbik és státusszimbólumok hódolói. Egyik ilyen szimbólum a luxusjacht, amely akár több tízmillió dollárba is kerülhet. Nem meglepő módon a dúsgazdagok többsége jachttulajdonos is.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.