„Az Európai Unió rosszul bánik az Egyesült Államokkal” – jelentette ki Donald Trump a Bloombergnek adott interjújában. Szerinte az Egyesült Államok milliószámra veszi az európai autókat, míg az öreg kontinensen nem látni amerikai járműveket. A republikánus elnökjelölt úgy véli, hogy az autókhoz hasonlóan az EU nem importálja az amerikai mezőgazdasági termékeket sem.
A republikánus elnökjelölt nyilatkozataira és megválasztási esélyeire különös figyelem irányul Európában azért is, mert a most felállt új Európai Parlamentnek csütörtökön kell szavaznia az Európai Bizottság elnökéről. A poszt újrainduló birtokosát, Ursula von der Leyent gyakran érte az a kritika, hogy az EU túlságosan engedékeny az amerikai politikai szándékokkal szemben. Akár von der Leyen, akár más lesz az EU fő végrehajtó testületének feje, Trump győzelme esetén fokozódó gazdasági nyomásra számíthat, miközben Trumptól azt várják: az ukrajnai háború terheit is az európai partner felé terelné.
Miközben még hónapok vannak vissza az amerikai választásokig, és győztest hirdetni korai, a transzatlanti feszültség máris tapintható. Amikor az EP a bizottsági elnökről szavaz, a képviselőknek azt is mérlegelniük kell, a jelölt alkalmas-e arra, hogy az európai érdekeket képviselje akár az amerikaiakkal szemben is.
Az üzletember-politikus bírálta Joe Biden demokrata elnököt – aki jelen állás szerint újra indul a posztért –, amiért nem csökkentette a külkereskedelmi hiányt az Európai Unióval szemben. A korábbi elnök már többször jelezte: nyomást fog gyakorolni a partnerországokra, hogy csökkentsék saját vámtarifáikat, és nyissák meg piacaikat az amerikai export előtt. Kínán túl Trump általános alapvámokat javasolt a legtöbb külföldi termékre:
tavaly 10 százalékot említett lehetséges mértékként.
Az interjúban ugyan nem nevezte meg, hogy mekkora sápot tervez kivetni, de szavai alapján Európa sem ússza meg a vámháborút. Trumpnak több lehetősége is van, például fenyegetőzhet a hatáskörébe tartozó vámemelésekkel, amíg nem történik megegyezés. Elnökként az autóimportra kivetett, akár 25 százalékos kiegészítő vámok tervét használta fel arra, hogy tárgyalóasztalhoz kényszerítse Japánt és az európai országokat.
Megválasztása esetén ismét hasonló taktikát alkalmazhatna, mivel programjában az amerikai autóipar védelmét hangsúlyozza. Tokió különösen aggódhat, mivel Washingtonnak jelentős kereskedelmi deficitje van a szigetországgal szemben, de az Európai Unió sincs biztonságban, ahogy Kína sem.
A korábbi elnök régi célja a kereskedelmi hiány közel nullára csökkentése. Robert Lighthizer, az Egyesült Államok korábbi kereskedelmi képviselője, aki részt vett az üzletember-politikus kampányígéreteinek kidolgozásában, a nyáron arról beszélt, hogy olyan szintre kell emelni a vámokat, amivel elérhető a kereskedelmi egyensúly.
A politikus kifejtette véleményét más kérdésekben is: Trump nem ellenzi az elektromos autókat, de szerinte nem lehet a járművek 100 százaléka elektromos meghajtású. Ezt azzal magyarázta, hogy jelenleg nincs elég töltőpont, a villanyautóknak kisebb a hatótávolságuk, ugyanakkor nehezebbek, ami különösen a teherautóknál okozhat problémákat.
Az utóbbiak miatt akár az utakat és a hidakat is újra kell építtetni, áttervezni. Az elnökjelölt szerint a gyártók rengeteg állami támogatást kapnak, miközben lassulnak az eladások, ami nem fenntartható. Az energiaválság kapcsán közölte, hogy több fúrást engedélyezne a hazai energiatermelés fellendítése érdekében, valamint egyszerűsítené a jogszabályokat.
Trump lehetővé tenné, hogy Jerome Powell, a Fed elnöke befejezze megbízatását a jegybankban. Ez fordulatot jelentett, ugyanis a politikus korábban élesen bírálta a központi bank vezetőjét. Trump erős mondata volt, amikor kijelentette, hogy Tajvannak fizetnie kellene az Egyesült Államoknak a védelemért, mivel Tajpej nem ad Washingtonnak semmit, és elvitte az amerikai csipipart is.
A Bloomberg június végén, két nappal az első elnökválasztási vita előtt és mintegy két héttel a sikertelen merényletkísérlet előtt, a floridai Palm Beachen található Mar-a-Lago golfklubjában készített interjút Donald Trump volt amerikai elnökkel, amelyet most hoztak nyilvánosságra.
Kiszámolták, hogy mennyire fájna Kínának Donald Trump általános vámjaDonald Trump néhány hónapja megígérte, hogy az elnöki székbe ülve 60 százalékos adóval sújt minden kínai importot, ezzel ellehetetlenítve az olcsó ázsiai termékek behozatalát. A UBS elemzői szerint ezzel megfelezné a távol-keleti ország gazdasági növekedését. A tanulmány azt veszi alapul, hogy más országok nem csatlakoznak az Egyesült Államokhoz, és Peking nem alkalmaz megtorlást. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.