BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
An Apollo Go autonomous taxi is seen on a street in Yizhuang, a town of Daxing District, in the southeast suburbs of Beijing on November 26, 2021. Beijing this week approved its first autonomous taxis for commercial use, bringing dozens of the so-called "robotaxis" to the streets of the Chinese capital. An employee of the taxi firm also sits in the front of the car in case any sudden intervention is needed, but the vehicle drives itself. (Photo by Jade GAO / AFP) / TO GO WITH AFP STORY CHINA-ECONOMY-TRANSPORT-TECHNOLOGY

Kína a robottaxikra esküszik

A következő években több ezer robottaxi lepi el a kínai városok utcáit, míg az Egyesült Államokban és Európában kevésbé bíznak az önvezető technológiában. Kína az elektromos járművek támogatásához hasonlóan egyértelműen elkötelezte magát a robottaxik mellett.

Az önvezető technológia még kísérleti stádiumban van, de Kína az Egyesült Államokkal szemben egyre engedékenyebb e területen: legalább 19 kínai városban folynak robottaxikkal és robotbuszokkal tesztek. Ebből hét településen emberi biztonsági vezető nélküli járművek róják az utakat, míg az amerikai hatóságok jóval szigorúbbak.

An Apollo Go autonomous taxi is seen on a street in Yizhuang, a town of Daxing District, in the southeast suburbs of Beijing on November 26, 2021. Beijing this week approved its first autonomous taxis for commercial use, bringing dozens of the so-called "robotaxis" to the streets of the Chinese capital. An employee of the taxi firm also sits in the front of the car in case any sudden intervention is needed, but the vehicle drives itself. (Photo by Jade GAO / AFP) / TO GO WITH AFP STORY CHINA-ECONOMY-TRANSPORT-TECHNOLOGY
Pekingben egyre gyakrabban lehet találkozni robottaxikkal / Fotó: Jade GAO / AFP

Az elemzők szerint szerint a fuvarmegosztók és a hagyományos taxisok az első olyan munkavállalók közé tartoznak világszerte, akiket a mesterséges intelligencia által okozott munkahelyvesztés veszélye fenyeget. Mindez főleg a kínai sofőröket érinti a leginkább, mivel a következő években több ezer robotaxi érkezik a távol-keleti ország utcáira.

Például a kínai Google, a Baidu birtokában lévő Apollo Go év végéig ezer robotaxit tervez telepíteni Közép-Kína legnépesebb városában, az új koronavírus miatt ismerté vált Vuhanban. A vállalat célja, hogy 2030-ra 100 városban telepítsen az önvezető járműveket. A Toyota által támogatott Pony.ai jelenleg 300 robottaxit üzemeltet, 2026-ra pedig ezerre növelné a flottáját. Az AutoX peidg olyan városokban működik, mint Peking és Sanghaj.

Az Egyesült Államokban kevésbé elterjedt a technológia

A General Motors (GM) önvezető autókat gyártó leányvállalata, a Cruise áprilisban indította újra a tesztelést három városban, miután tavaly az egyik járműve elgázolt egy gyalogost, így a cég autóit hónapokig kitiltották az utakról. A Cruise már két évvel ezelőtt, az indulásnál problémás volt, például dugókat okozott San Francisco utcáin. 

Sokszor a cég alkalmazottainak kellett a helyszínre sietniük, hogy kiszabadítsák az autókat a forgalomból. A Google anyavállalata, az Alphabet kezében lévő Waymo összesen 700 robotaxit üzemeltet San Franciscóban, Los Angelesben, Phoenixben és a texasi Austinban. Viszont az önvezető technológia egyre kevésé népszerű az Egyesült Államokban, például az év elején

 felgyújtották a Waymo egyik önvezető autóját San Franciscóban.

A Reutersnek nyilatkozó elemzők az elektromos járművek támogatásához hasonlította Kína autonóm járművek fejlesztésére irányuló törekvéseit. A közgazdászok szerint a munkahelyek automatizálása hosszú távon előnyös lehet a távol-keleti országnak, mivel csökken a lakossága, így Peking egyértelműen elkötelezte magát a technológia iránt.

Jövőre érkeznek a Tesla humanoid robotjai

A Tesla a jövő évtől megkezdi a humanoid robotok gyártását – írta Elon Musk a közösségi médiában. Musk szerint a gépeket először a Tesla üzemeiben állítják munkába, majd 2026-tól bárki megvásárolhatja. A világ leggazdagabb embere áprilisban még az év végi startot említette, de úgy tűnik, hogy csúszik a projekt.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.