Érdekes kép rajzolódik ki a politikusoknak nyújtott kampányadományokból az Egyesült Államokban, az adatokból kiderült, hogy egyes szektorokban is megoszlik a munkaadók és a munkavállalók véleménye arról, ki lenne a jobb következő amerikai elnök, Kamala Harris vagy ismét Donald Trump.
A technológiai szektorban például a dolgozók elsöprő többsége a demokrata jelöltet támogatja, miközben a tulajdonosok közül olyan nagyágyúk, mint Elon Musk egyértelműen felsorakozott Trump mögött, még hivatalt is remélhet, ha a volt elnök visszakerül a Fehér Házba.
A washingtoni székhelyű OpenSecrets nonprofit szervezet által összegyűjtött adatok szerint az Alphabet, az Amazon és a Microsoft munkavállalói is több millió dollárt adományoztak már a Harris-kampánynak, sokkal többet, mint amennyit Trump kapott tőlük. Az adatok a cégek alkalmazottai, tulajdonosai, valamint a munkavállalók és a tulajdonosok közvetlen családtagjai által tett adományokat tartalmazzák – emlékeztetett tudósításában a Reuters.
Az Alphabet munkavállalói 2,16 millió dollárt fizettek be eddig Harris kampányába – negyvenszer annyit, mint Trumpéba.
(Egy dollár 358,2 forint.) Az Amazon és a Microsoft alkalmazottai és családtagjaik egy, illetve 1,1 millió dollárt adományoztak a demokrata jelöltnek, és csak 116, illetve 88 ezer dollárt Trumpnak.
A Meta és az Apple alkalmazottai még nem érték el az egymillió dolláros határt a Harrisnek nyújtott adományokkal, de a trend itt is ugyanaz: 835, illetve 861 ezer dollár ment a demokrata jelölt kasszájába, 25, illetve 44 ezer Trumpéba.
A november 5-i elnökválasztás felforgatta a Szilícium-völgyet, amely egykor a demokraták és a liberálisok támogatásának bástyája volt, most viszont megosztott.
Musk mellett az Andreessen Horowitz kockázati tőkecég társalapítói, Marc Andreessen és Ben Horowitz is Trump mögé állt, mert támogatja a volt elnök gazdasággal, adókkal és nagyvállalatokkal kapcsolatos politikáját.
Reid Hoffman, a LinkedIn társalapítója és ügyvezető elnöke, valamint Mark Cuban vállalkozó azonban Harrist segíti abban a reményben, hogy több abortuszjogot kapnak a munkavállalók, ők pedig több technológiatámogató intézkedést.
Augusztusban több mint száz kockázatitőke-befektető jelezte egy levélben, hogy a demokrata jelölt mellé áll, mert őt tartják inkább innovációpártinak.
A The New York Times listája szerint Soros György és fia, valamint Mike Bloomberg mellett Reid Hoffman tartozik Harris legnagyobb donorjai közé. Trump legnagyobb anyagi támogatói között van Musk mellett Tim Mellon, aki – a neves bankárdinasztia sarjaként –szeptemberig már több mint 125 millió dollárt adományozott neki.
Mivel cégek közvetlenül nem adományozhatnak pénzt szövetségi kampányra, így elnökválasztásra sem, a tulajdonosoknak és a munkavállalóknak ezt a saját zsebükből kell megtenniük. A vállalatok valószínűleg óvatosan adományoznának akkor is, ha megtehetnék, mert tekintettel kell lenniük a fogyasztóik érzékenységére.
Sok cég szolgál ki fogyasztókat mindkét politikai oldalról, és nem akarják elidegeníteni őket azzal, hogy csak egy pártot vagy egyetlen jelöltet támogatnak adománnyal
– nyilatkozta a hírügynökségnek Michael Beckel, a kampányfinanszírozás reformjáért harcoló Issue One kutatási igazgatója.
Érdekesség, hogy a Walmart tökéletesen megosztott pénzügyekben: a munkavállalók pontosan 275-275 ezer dollárt adományoztak eddig mind a két elnökjelöltnek. A különbség csak annyi, hogy Trumpnak ezt 144 ezer ember adta össze, Harrisnek 14 ezerrel kevesebb.
A Bloomberg szerint a demokrata elnökjelöltnek szeptember elején 404 millió dollárja volt a bankban, ami felülmúlja Trump 295 millió dollárját.
Sarah Bryner, az OpenSecter kutatási és stratégiai igazgatója azt is elmondta, hogy pénzt többnyire inkább vállalatok fehérgalléros munkavállalói adnak kampányra, nem pedig a fizikai dolgozók, mivel az előbbieknek nagyobb a jövedelmük, az Amazon és más tech cégeknél pedig az értelmiségi alkalmazottak többet keresnek, mint a Walmartnál. Az Amazon fehérgallérosai átlagosan évi 133 ezer, a Walmartéi 85 ezer dollárt visznek haza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.