BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Tesla Model 3 teszt autó fotózás. 2024.03.18 BudapestFotó: Csudai Sándor

Ódzkodnak a németek az elektromos autóktól

Csökkent a belső égésű motorral szerelt és az elektromosa autók közötti árkülönbség, bár az utóbbiak még mindig drágábbak. Ugyanakkor az elektromos járművek egyre kevésbé népszerűek Európa legnagyobb gazdaságában.

Szeptemberben 33 ezer euróra (13,1 millió forint) nőtt a húsz legnépszerűbb, belső égésű motorral szerelt új jármű átlagára Németországban, ami 10 százalékos növekedés áprilishoz képest. Ferdinand Dudenhöffer iparági szakértő az elektromos modelleknél (EV) 4 százalékos drágulást mért áprilishoz viszonyítva: egy EV ára 40,5 ezer euróra (16 millió forint) nőtt.

elektromos autók olcsó németország16 April 2021, Berlin: A car with plug-in hybrid drive charges at a charging station in Berlin-Mitte. The international auto show in China is held alternately in Shanghai and Beijing, this year from April 21 to 28 in Shanghai. Photo: Christoph Soeder/dpa (Photo by Christoph Soeder / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A németek nem veszik az elektromos autókat  / Fotó: AFP

Az elemző szerint csökkent különbség a két autótípus között: áprilisban még 30 százalék volt az eltérés az elektromos autók és a belsőégésűek ára között előbbiek javára, ami szeptemberre 23 százalékra mérséklődött. Dudenhöffer arra számít, hogy a jövőben további zsugorodik különbözet, ami hosszú távon versenyképesebbé teheti az e-autókat.

A fogyasztók ódzkodnak a villanyautóktól

A gyors bővülés időszaka után tavaly az elektromos járművek értékesítésének növekedése lelassult. A globális EV-eladások a 2022-es több mint 100 százalékos növekedés után, 2023-ban csupán 33 százalékkal nőttek. Az elektromos autók átlagos részesedése az új járműeladásokban továbbra is emelkedik: a 2022-es 14 százalékról 20 százalékra, de néhány meghatározó piacon, 

köztük Dél-Koreában és Németországban ez a mutató visszaesett.

Európa legnagyobb gazdaságában augusztusig az újonnan forgalomba helyezett járműveknek mindössze 12 százaléka volt elektromos hajtású, holott az arány tavaly még 20 százalékot ért el. 

Az e-autózás elterjedését akadályozza, hogy több országban tavaly kivezették a villanyautók állami támogatását, miközben az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya szintén elriasztja a fogyasztókat.  

Az sem segít, hogy a túl hideg és a túl meleg időjárás, valamint az átlagosnál nagyobb igénybevétel rontja az elektromos modellek hatékonyságát, így a vásárlók még inkább kerülik őket. A maradványérték is probléma, vagyis nem tudni, hogy mennyiért lehet majd egy használt villanyautót eladni a jövőben, ezért némely német kereskedők már nem számítják be ezeket a kocsikat.

Érdemes megemlíteni: Magyarországon több mint másfélszeresére nőtt az újonnan forgalomba helyezett, tisztán elektromos személygépkocsik száma január–augusztus között az előző év azonos időszakához képest. Az Európában a második legnagyobb mértékű bővülést nagyban előmozdította a hazai vállalkozások elektromosjármű-beszerzéseit harmincmilliárd forintos keretösszeggel ösztönző program.

Százezer elektromos autót hív vissza a Szegedre igyekvő BYD

A BYD hétfőn mintegy 97 ezer elektromos autó visszahívásáról tájékoztatta a kínai hatóságokat. A vállalat a kormányvezérlő egység gyártási hibája miatt döntött így, a jármű tűzveszélyes lehet. A kínai autógyártónak a Kínában 2022 novembere és 2023 decembere között készült Dolphin és Yuan Plus elektromos modelljeire vonatkozik a visszahívás

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.