BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Lianyungang Port Working Scenery kína

Behúzta a féket az export, elbukhat a kínai gazdaság utolsó végvára

A karácsonyi időszakhoz közel ez katasztrófát jósol a gyártók számára. A kínai export eddig erősen tartotta magát, még a gazdaság egyre növekvő problémái mellett is, a lendület elvesztése kirúghatja a széket az egész ország alól.

A kínai gazdaság egyik utolsó végvára, az export növekedése meredeken lassult szeptemberben, nagymértékben alulmúlva az előrejelzéseket, ami azt jelzi, hogy a fontos kereskedelmi partnerek által kivetett vámok óriási nyomást helyeztek az ázsiai gyártókra.

Lianyungang Port Working Scenery kína
A kínai exportot sikeresen elgáncsolták a Nyugat által bevezetett büntetővámok / Fotó: NurPhoto via AFP

Az exportdinamika volt az egyik fénypontja a kínai gazdaságnak, amely a gyenge belső kereslet és az ingatlanpiaci adósságválság óta képtelen lendületet szerezni.

A Reuters által megtekintett vámadatok alapján azonban a világ második legnagyobb gazdaságának külföldre irányuló szállítmányai a múlt hónapban csak 2,4 százalékkal nőttek éves szinten, ami április óta a leglassabb ütem, és messze elmaradt a közgazdászok által várt 6 százalékos növekedéstől.

Az exportnövekedés a múlt hónapban lassult, bár még nem vesztette el rugalmasságát. Azt azonban már most is lehet látni, hogy a kereskedelmi korlátozások hosszú távon megtörhetik a csökkenő bevételektől szenvedő gyártókat 

– mondta Zichun Huang, a Capital Economics kínai közgazdásza, aki szerint Pekingnek ezt nem a most bejelentett gazdaságpolitikai reformokkal, hanem barátságosabb diplomáciával kell megoldania.

Az ösztönzőprogramok sem mentik meg a kínai gazdaságot

A Világbank a növekedés lassulására számít. A kínai gazdaságon egyelőre az ösztönzések sem segítenek.

Az ősz első hónapjában a behozatal is csak 0,3 százalékkal nőtt, ami elmaradt a 0,9 százaléks növekedésre vonatkozó várakozásoktól, és a korábbi 0,5 százalékos növekedésnél is gyengébb volt. Ez a gyenge adat sem ígér sok jót a kivitel számára, mivel a kínai import egyharmada újraexportálásra szánt alkatrész, különösen az elektronikai ágazatban.

Háború a kínai gazdaság ellen

Az Európai Bizottság október 4-én az EU-tagállamok megosztott szavazása mellett elfogadta a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett, akár 45 százalékos kiegészítő vámokról szóló indítványát, és ezzel csatlakozott az Egyesült Államokhoz és Kanadához a Kínával szembeni kereskedelmi intézkedések szigorításában.

Ez hozzájárult ahhoz, hogy az ázsiai nagyhatalom teljes külkereskedelmi többlete szeptemberben 81,71 milliárd dollárra csökkent az augusztusi 91,02 milliárdról, és elmaradt a 89,8 milliárdos előrejelzéstől.

A feldolgozóipari tevékenység szeptemberben szintén jócskán visszaesett a gyáriparosok bizalmi felmérése szerint, és az új exportmegrendelések az elmúlt hét hónap legrosszabb szintjére zuhantak.

A negyedik negyedévben várhatóan még fogunk látni növekedést, de a külső kereslet lassulása miatt az export hosszú távon negatívba fog fordulni 

– közölte Wang Qing, az Oriental Jincheng vezető makroelemzője, hozzátéve, hogy a feldolgozóipari tevékenység jóval az elmúlt tíz év átlaga alatt van.

Vámháború: Brüsszel visszautasította a kínai kompromisszumot

Peking vállalta volna, hogy harmincezer eurónál olcsóbban nem ad el autót az európai piacon. Brüsszel azonban egyelőre a védővámok mellett teszi le a garast.

 

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.