Az Európia Uniónak többet kell tennie az egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében – mondta a Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr egy brüsszeli iparági találkozón. Hozzátette: a tisztességes verseny biztosítása érdekében minden Európába irányuló járatnak el kellene kerülnie az orosz légteret.
Mint ismert, az Egyesült Államok, Kanada és az európai országok az orosz–ukrán háború kitörése után kitiltották az orosz légitársaságokat a területükről, válaszul Moszkva nem engedélyezi a nyugati repülőgépeknek, hogy az orosz légteret használják. A kínai, az indiai, az afrikai és a közel-keleti légitársaságok azonban továbbra is igénybe vehetik az orosz légteret, ami hatalmas versenyelőnyt biztosít a cégeknek.
A hosszabb út növeli a bérköltségeket, valamint a karbantartásokra és az üzemanyagra fordított kiadásokat, miközben kevesebb járatot tudnak indítani. Ebből kifolyólag a pluszkitérő extra költségekkel jár, amit az érintettek kénytelenek áthárítani az utasokra. A Reuters szerint a cégvezér hozzátette, hogy a kínai légitársaságoknak
nincsenek az európai kibocsátáskereskedelmi rendszerrel kapcsolatos költségeik, ami újabb előny.
Az európai cégek azért is sürgetik a fellépést, mert késik a repülőgépek leszállítása a munkaerőhiány és az ellátási láncok megszakadása miatt, továbbá a Boeingnél a felmerült minőségi problémák is fokozzák az elmaradást. Az iparág vezetői szerint mindezek miatt a kínai légitársaságok óriási előnyökhöz jutnak, ezért az uniónak cselekednie kell.
Érdemes megemlíteni: általános jelenség a koronavírus-járvány óta, hogy a nyugati légitársaságok egyre kevesebb járatot indítanak Kínába, míg a kínaiak egyre többet a tengerentúlra. Ezt a trendet pedig tovább segíti az orosz–ukrán háború és a nyugati cégek előtt lezárt orosz légtér.
Egyre veszélyesebb repülni Ázsia és Európa között
A közel-keleti konfliktus miatt több légitársaság Afganisztán felé terelte az utasszállító repülőit. Az afgán légtérben azonban nincs légiirányítás, ráadásul szélsőséges csoportok bármikor megtámadhatják a menetrend szerinti járatokat. A légitársaságok az Ázsia és Európa közötti járataikat három évvel ezelőtt terelték el az afgán légtérből, amikor a tálibok átvették Afganisztán felett a hatalmat az amerikaiaktól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.