Peking nyomást gyakorol a kínai autógyártókra, hogy szüneteltessék terjeszkedésüket az Európai Unióban. Ennek első áldozata Olaszország lett, miután a Dongfeng Motor közölte Rómával, hogy mégsem nyitja meg a mediterrán országban tervezett üzemét. Mindez kellemetlen a Giorgia Meloni vezette kormánynak, amely igyekszik több autógyártót vonzani az országba, mivel az olasz Stellantis csökkenti a helyi termelését.
A Bloombergnek források elárulták: a lépés a távol-keleti ország válasza az EU vámokról szóló döntésére. Mint ismert, a hónap elején az unió tagállamai megszavazták az akár 45 százalékig terjedő, a kínai elektromos autókat sújtó sarcot. A voksoláson tíz ország a sáp mellett, öt ellene szavazott, 12 pedig tartózkodott.
Brüsszel szerint Peking olyan támogatásokat juttathat az elektromosautó-gyártóinak, ami torzítja a tisztességes versenyt. A világ második legnépesebb országa tagadja a vádakat, a felek közötti tárgyalások nem zárultak le, a kínai és az uniós szakértők új szisztémán dolgoznak, amely nem az autó gyártója, hanem a jármű tulajdonságai alapján állapítja meg a vámokat.
A távol-keleti ország először dömpingellenes vizsgálatot indított az uniós sertéshús importjával szemben. Ha ennek eredményeképpen az ázsiai nagyhatalom a jövőben korlátozza az uniós sertésimportot, az igen súlyos csapás lenne elsősorban Spanyolországnak, Dániának és Hollandiának. Nem csupán azért, mert Kína az uniós sertéshús legnagyobb felvevőpiaca,
hanem mert az állat olyan részeit is nagy tételben vásárolja, amelyek Európában eladhatatlanok.
Kína azóta újabb vizsgálatot indított az Európai Unióból származó tejtermékekkel szemben, ami főleg a német, ír, francia és holland termelőknek fájna a legjobban. Peking emellett célba vette a francia brandyt és a jövőben újabb intézkedések várhatóak, ha eszkalálódik a vámháború.
Kína és Európa kapcsolatait tovább rontották a geopolitikai feszültségek, miután a felek eltérő módon viszonyulnak az orosz–ukrán háborúhoz, és az öreg kontinens országai felsorakoztak az Egyesült Államok mellé a Peking ellen bejelentett korlátozások ügyében is. Az előbbi esetében az Európai Unió számos szankciót vezetett be Oroszország ellen, miközben Ukrajnát támogatja lőszerrel, pénzzel és haditechnikai eszközökkel.
A távol-keleti ország viszont nemhogy nem vezetett be büntetőintézkedéseket, de segíti Moszkvát a szankciók kijátszásában, a kínai cégek pedig betöltötték a kivonuló európai vállalatok által hagyott űrt. A világ második legnagyobb gazdasága továbbá sérelmezte, hogy a csipgyártó berendezéseket készítő európai vállalkozások – például a holland ASML – a Fehér Ház tiltására nem szállítanak gépeket a kínai megrendelőknek.
A tárgyalások még zajlanak, de könnyen elmérgesedhet a vámvita. Pedig szükség lenne a párbeszédre: tavaly Kína volt az unió legnagyobb kereskedelmi partnere, miközben a blokk kereskedelmi deficitje éves szinten 27 százalékkal, 291 milliárd euróra csökkent.
Donald Trump 2021-es távozását megkönnyebbüléssel fogadták Amerika szövetségesei, mivel sokan úgy vélték, hogy Joe Biden piacbarátabb lesz a kereskedelem és a külpolitika terén. A valóság egészen másnak bizonyult: a republikánusokéhoz hasonlóan a demokraták gazdaságpolitikája is egyre inkább az „America First” megközelítést követi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.