Az idei év kezdete még korántsem a várható sikerekről szólt a műkereskedelem számára. A 2001 decemberében bejelentett, a műkincspiacot érintő pénzforgalmi szabályozások drasztikus vonásai ugyanis az év elején még a vásárlókedv csökkenésével fenyegettek. Az illegális pénzmozgásnak, illetve a pénzmosási manővereknek fokozottan kiszolgáltatott üzletágat ugyanis az 1 millió forint feletti vásárlások igazolására kötelezte egy miniszteri rendelet. A kereskedők egyhangúan pesszimista reakciói arról adtak hírt, hogy az egyesek szerint személyiségi jogokat is sértő intézkedések elriaszthatják a vásárlókat a műkincspiacról. A műkereskedelem égetően szükséges, ám számtalan problémát felvető, átfogó jogi szabályozásának megszületése ezzel a rendelettel még távolabbi időpontra tolódott ki. Az év kezdete tehát korántsem a megnövekedett lehetőségekről szólt. Ilyen előjelek után kellemes meglepetést okozott, hogy a tavaszi árveréseken a bizalmatlanság nyomát sem lehetett érzékelni: minden ment tovább a maga megszokott útján.
A korábbi évek tapasztalataihoz hasonlóan a 2002. évben is a festmények szolgáltatták az árverések legnagyobb meglepetéseit. Az öt legnagyobb árverezőház (BÁV, Kieselbach, Mű-Terem, Nagyházi, Polgár) mellett több kisebb galéria (Abigail, Blitz, Premier, VARGart), valamint néhány vidéki kezdeményezés folytán - nem számítva a különböző jótékonysági árveréseket - az idén több mint 30 festményárverést látogathattak az érdeklődők. Ezeknek az aukcióknak az összesített eredménye (4-5 milliárd forint) a hazai műkereskedelem forgalmának mintegy 60-65 százalékát teszi ki. Az aukciók összleütési értéke jellemzően a 15 és 500 millió forint közötti sávban mozgott. Az év legsikeresebb árverését a Kieselbach Galéria tartotta, melynek téli árverésén az összleütés 589,06 millió forint volt.
A lapunk által már közölt legmagasabb hazai leütési árak listája (VG, 2002. december 11., 1. és 10. oldal) is jelzi, hogy az árverések legkelendőbb festményei a 20. század első felében születtek. A nyolcak, az aktivizmus és a római iskola néhány kiemelkedő alkotója mellett a Gresham-kör, valamint a nagybányai festőkolónia tagjainak munkái a legkeresettebbek. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a KÚT, valamint az Európa Iskola és a Négy Világtáj csoport tagjainak alkotásai is, szemben a kortárs művekkel, melyek a többszöri kísérletek ellenére sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Míg tavaly általánosan 10-15 kortárs alkotás szerepelt a jelentősebb aukciókon, most legfeljebb 2-3 munkával képviseltették magukat napjaink képzőművészei az árveréseken. A 20. századi festészet dinamikusan emelkedő leütési mutatóival szemben a 19. századi, valamint az azt megelőző korok műalkotásainak értékalakulása sokkal kiegyensúlyozottabb képet mutatott. Itt a tavalyi árakhoz képest szinte alig történt elmozdulás.
A hullámzó minőségű felhozatal nívósabb darabjai leggyakrabban - a már hagyományos rendet követő - tavaszi, őszi és téli nagyárveréseken kerültek aukcionálásra. Az évközi kamaraárverések anyaga ezzel szemben jóval gyengébb kvalitású műveket tartalmazott, mégis ez utóbbi árverések is sikeresek voltak, mivel - az általános vásárlási kedv folytán - a kisebb pénzű közönség, a számára elérhető összegen kínált alkotásokat jórészt ezeken az árveréseken vásárolhatta meg.
A kiugró eredményeket elérő, ezzel szemben csak ritkán felbukkanó magyar mesterek főműveinek gyakorlati elérhetetlensége várhatóan tematikus gyűjtemények létrehozására, valamint a már meglévők ilyen irányú továbbfejlesztésére ösztönzi majd az igényes gyűjtőket. Az egyes korszakok, illetve iskolák, a különböző festészeti témák - például művészportrék, tájképek stb. - tovább tagolhatják a műkincspiac keresleti oldalát, és ennek révén a jelenleginél is markánsabb eltérések alakulhatnak ki a leütési árak között.
A gyűjteményfejlesztés egy másik lehetséges területét jelentheti egy az utóbbi időben egyre népszerűbbé váló műfaj, a grafika. A gyenge ellenálló képessége és sérülékenysége miatt sokáig mellőzött papírra készült művek - akvarellek, tus- és más technikájú rajzok, pasztellképek, valamint sokszorosított grafikák - ma még viszonylag olcsón megszerezhetők annak ellenére, hogy közülük nem egy alkotás az olaj-vászon képek minőségével vetekszik. A leggyakrabban a nagy festményárverések kínálatában megbúvó grafikák számára önálló árveréseket ritkán szerveznek. E téren a Budapesten szinte egyeduralkodó Arte Galéria mellett idén először rendezett önálló grafikai árverést az egyébként a középmezőnybe tartozó festmények aukcionálásáról ismert Abigail Galéria. Az egyre keresettebb műfaj önálló árverései ma még csak a nagy festményárverésekről "kimaradt" grafikák aukcionálásával foglalkoznak. A két galéria téli árverései eredményei 4,5 millió forint körül mozogtak, így elszívó hatásról még korai lenne beszélni, de a jövőben a grafikát mint üzleti profilt felvállaló galériák jelenlétével a gyűjtők egyre inkább számolhatnak.
A érdeklődők kívánságlistáin nagyjából a festménykereslettel azonos irányzatok és csoportok szerepelnek a leggyakrabban, azzal a különbséggel, hogy a grafikai árveréseken jobban érvényesült a kortárs anyag. A néhány tízezer forintért kínált 60-as 70-es évekből származó alkotások itt szinte mindig gazdára találtak, ugyanakkor az úgynevezett "antik" rajzok, metszetek csak nagy ritkán fordultak elő a grafikai árveréseken. A festmények teljesítményével állítható párhuzamba a könyvek és papírrégiségek hazai kereskedőinek 2002-es teljesítménye. A moziplakátoktól az ősnyomatokig terjedő, igen széles skálán mozgó árverésekből a fővárosban az utóbbi hónapokban legalább kettőt rendeztek hetente. Az antikváriumok által igencsak megkedvelt értékesítési formának köszönhetően nagyjából húsz budapesti könyvkereskedés tart ma kisebb-nagyobb rendszerességgel árveréseket. Az utóbbi években a fővárosi kezdeményezésekhez több vidéki antikvárium is csatlakozott, ahol általában félévente kínálják fel licitre portékájuk legjavát a kereskedők. Az éves viszonylatban megrendezett 50-60 könyv- és papírrégiség-árverés eredményei a széles választékhoz mérten 5 és 50 millió forintos összleütési öszszegek között mozogtak. Az idei év legsikeresebb antikváriuma a Központi volt, melynek - a Kieselbach Galériához hasonlóan - ugyancsak a téli árverése sikerült a legjobbra. Az 54 millió fölötti leütési eredmény abszolút rekordnak számít a hazai antikváriumok világában. Az év rekordleütését a Mike és társa Antikvárium jegyezhette, mely a 20. árverésén 3,6 millió forintért árverezte el Melius Péter debreceni evangélikus püspök füvészkönyvét. Egyébként az antikváriusok aukcióinak abszolút rekordere ugyancsak a Központi árveréséről került ki, ahol 2001-ben, Ady Endre Léda ajkai között című versének kézirata a költő aláírásával 5 millió forintért kelt el.
A sikerre ítélt darabok között leggyakrabban könyveket és kéziratokat találhatunk. Az érdeklődés általában a magyar vonatkozású régi könyvek (RMK) iránt a legnagyobb, de - ahogy az a festészeti anyagnál is érzékelhető volt - a 20. század első felében alkotó, nagy költők kéziratai is széles népszerűségnek örvendenek. E két favorit téma mellett kedveltek voltak még a régi térképek, valamint az igényes tipográfiájáról híres Kner nyomda kiadványai is.
Az egyéb papírrégiségek inkább különlegességük kapcsán keresettek a gyűjtők körében. A régi képeslapok, fotók és okmányok, kártyák és társasjátékok elsősorban nosztalgikus hangulatuk okán ejtik rabul a nézelődőt. Utóbb e tárgykörben egyre inkább a régi játékok vették át a vezető szerepet. A BÁV téli árverésén például a különböző babákból, vasúti makettekből, lemezautókból egy egész napos kollekciót bocsátott árverésre a nagy kereskedőház. A műtárgy műfajának fogalmi határát súroló ritkaságok - a hagyományos kategóriák között - azonban elsősorban az újszerű kezdeményezésből fakadóan arattak sikert. A műtárgyak hagyományos kategóriái ugyanis a 2002. év talán leggyengébben teljesítő árverései közé tartoztak. A legnívósabb műtárgykollekciókat árverező cégek, mint a BÁV, a Nagyházi és Polgár egész évben hiába próbálkozott figyelemfelkeltő tematikus anyagok összeállításával, a kereslet a műtárgyak után mindvégig közepes maradt. Még a korábban remek eredményeket produkáló néprajzi és keleti tárgyak aukcionálása sem hozta meg a várt fellendülést, s Kékedi Árpádnak a Nagyházinál elárverezett hagyatékán kívül nem is számolhatunk be átütő sikerekről a műtárgypiacon. Az ismert gyűjtő 186 tételből álló anyaga 80 százalékos leütési arány mellett összesen 77 913 500 forintért kelt el. Az év legmagasabb műtárgylicitje ugyancsak a Kékedi-hagyatékhoz köthető: a gyűjtemény egyik legszebb darabja, egy 18. századi német rokokó komód 13 millió forintos áron cserélt gazdát.
A régi használati és dísztárgyak összességében sokkal kevesebb érdeklődőt vonzottak, mint ahogy azt az aukciósházak korábban remélték. A szélesebb közönség távol maradt a műtárgyárverésektől, azoknak csak a kitartó gyűjtők voltak aktív szereplői. Ők azonban a különleges darabok iránt mutattak érdeklődést, amiből sajnos az utóbbi időben egyre kevesebb akad.
A bútorok sikertelenségének elsődleges oka a mai lakberendezésben uralkodó visszafogott és hűvös minimalista irányzatban keresendő. Míg a kisebb méretű, könnyen elhelyezhető és mozgatható eklektikus, szecessziós és art deco-bútorok kelendősége változatlan maradt, a nagyobb bútorok, mint például a korábban igazán kelendő barokk és biedermeier darabok az eltökélt gyűjtőkön kívül csak nagyon keveseket érdekeltek. Nem mutatkozott az előző évekhez mérhető kereslet a néprajzi és a keleti tárgyak iránt sem. A korábban szinte visszamaradt tételek nélkül lezajló árverések helyett ma már az 50 százalékos teljesítmény is nagy sikernek számít.
Ugyancsak visszaesés tapasztalható a dísztárgyak aukcióin. A Mű-Terem Zsolnay kerámiáin kívül egyetlen árverezőház sem tudta megtartani a korábbi kínálatára jellemző színvonalat. A kvalitásos darabok jóval kisebb számban bukkannak fel az árveréseken, unalomba fojtva ezzel a zömében közepes anyagot felvonultató eseményeket.
Korábbi fényéből a szőnyegek és az ékszerek kínálata tudott a legtöbbet megőrizni. Az ékszerek szép szereplését a BÁV és a Polgár több kimagasló leütési eredménye is jelezte, míg a szőnyegek kelendőségét az árveréseken tapasztalható 80-90 százalékos eladási arány igazolta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.